GT VARVRÄKNARE

Moderatorer
Post Reply
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

GT VARVRÄKNARE

Post by sotarn »

hejsan :D . Jag har läst mig till på deta forumet hur man kopplar in en gtvarv räknare. O nu när jag skulle koppla detta i amazonen fick
fick jag det först till att fungera en kort stund. Men sen slog mätaren i botten o studsade så fort jag jag jordade den och sedan så tvär dog den. O jag har kollat alla kablar o dom verkar va ok och jag har provat att skifta dom vita sladdarna som går till fördelaren o tändspolen utan framgång :( . Har även kollat jorden och strömmen som jag kopplat in till den överste stiftet på säkringsdosan. Kanske har den pajat men jag tycker det är konstigt för jag va väldigt försigtig o den funkade precis i början :? . Snälla hjälp. Mvh Sotarn
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: GT VARVRÄKNARE

Post by QV »

Grejor tender att vara hela innan de går sönder....

En GT varvräknade är ju runt 40 år och kondensatorer har ju en tendens att torka och bli dåliga med tiden. Detta oavsett om de används eller inte.

Nu är det ingen större vetenskap bakom elektroniken i dessa varvräknare så de flesta med någorlunda elektronik intresse borde kunna laga dom. Finns länkar i detta forum till saiter där de har schema och felsökningsbeskrivnigar (endast på engelska).

/Janne

Tycker att folk betalar för höga priser för gammla varvräknare med tanke på att de närmar sig sin lisvlängd. Nu har du ingen bild på instrumentet men är foten komplett och backstycket med så har du iallafall de svåra detaljerna.

Jag har blivit erbjuden att köpa Smiths varvräknare men tackat nej på grund av att jag inte har någon användning för det i en bruksbil. Så lär det förbli tills jag eventuelt börjar köra regularity, då får vi se. Tills dess lär jag inte göra någon HowTo reparera din varvräknare...... och det stora problemet med "HowTos" är att man behöver en hink med trasiga varvräknare för att få fram varianterna. Jag är iallafall tveksam till alla "otestad" i annonsera. Detta ord tolkar jag som "trasig" till motsatsen är bevisad.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: GT VARVRÄKNARE

Post by sotarn »

Tackar för svaret :D QV. Jag har nu lämnat in den på verkstad så vi får hoppas att dom kan göra något åt den :? .Skicket är väl lite halvskabbigt men jag gör ett försök att repara den. MVH Sotarn
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: GT VARVRÄKNARE

Post by sotarn »

Hej :D . Har tidigare läst här på forumet att det finns ett företag som lagar elinstrument(har för mig att det fanns någonstans i Norrland) men kan ej hitta det nu :cry: . Finns det någon som vet va företaget heter? Tackar på förhand: Sotarn
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: GT VARVRÄKNARE

Post by QV »

Om man nu kallar Dalarna för norrland så.....

jige instrument

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: GT VARVRÄKNARE

Post by sotarn »

Tackar för svaret QV :D . Sotarn
Post Reply