Kvalité och passform på ekonomiplåt?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
pv444es
Posts: 2
Joined: Sun Apr 03, 2011 7:43 am

Kvalité och passform på ekonomiplåt?

Post by pv444es »

Någon som kan säga hur kvalitén och passformen på ekonomiplåtar från olika firmor är.
tänkte på de olika firmorna som GCP VP Autoparts och Volvo Lelle m.m. Hur stämmer plåtarna överens med original i pressningar och dylikt?
Jag menar, är de inte likt original, kan man ju lika gärna sätta i slät plåt och knacka lite rillor själv.
Har en sönderkapad amazon, men håller även på med en pv, och på pv-forumet är det dålig fart.
Därför undrar jag om någon här har erfarenheter, hade tänkt rostlaga lite golv i pv:n en 53:as 444ES i orört bruksskick, måste byta lite plåt i golvet, men den är besiktigad och körduglig, har kört 2 år med den nu, före det hade den stått 17 år orörd i ett uthus =)
volvoamazon1967
Posts: 251
Joined: Sat Feb 13, 2010 9:17 pm

Re: Kvalité och passform på ekonomiplåt?

Post by volvoamazon1967 »

Hej!

Jag köpte höger sandplåt på VP och den passade inte för fem öre mot bagagegolvet så jag fick svetsa en slät plåt från golvet mot
sandplåten. Detta kan ju bero på bilen också men den verkar inte ha varit krockad och om så är hela sidan utbytt eftersom det inte syns några bucklor från bagaget.

Här kan du se vad jag menade med slät plåt. (OBS, jag hade inte svetsat hjulhuset då jag provade)

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... &start=150
//Helmer

*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Kvalité och passform på ekonomiplåt?

Post by Hasse63 »

Hej och välkommen till Amazonforumet pv444es :D

Man ska ha i åtanke att förr och även nu så är "ingen" kaross den andra till 100 lik, en dörr från en bil kan skapa stora spaltöppningar eller tvärt om dörren kan ta i karossen, så...
:wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
pv444es
Posts: 2
Joined: Sun Apr 03, 2011 7:43 am

Re: Kvalité och passform på ekonomiplåt?

Post by pv444es »

Hasse63 jag är medveten om det, men jag undrar hur pressningar o så stämmer i utseende, för om man kollar på bilder på pv golvet, så saknas tillexempel pressningar utmed den längsgående golvbalken m.m.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kvalité och passform på ekonomiplåt?

Post by QV »

Det här är ett problem som vi borde vara bättre på att rapportera till varandra. För vissa är priset mest intressant mendans andra prioriterar passform.
Jag skulle gärna se att de som svetsar lägger upp några omdömmen om plåtarna de köper.
typ fabrikat, artikelnummer, omdömme.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Kvalité och passform på ekonomiplåt?

Post by sn@kesh!t »

Köpte plåten ovanför sandplåten höger bak på vp. Jag tyckte de va dålig passform men kan varit för att förra ägaren svetsat och haft sig. En kompis köpte volvo original trösklar av mig som han svetsade dit för ett tag sen. Enormt bra passform. Så visst är de skillnad på fabrikat
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
Post Reply