Varför blir popniten lös?

Moderatorer
Post Reply
jorbra
Posts: 29
Joined: Fri Dec 31, 2010 5:17 pm
Location: Bjärred

Varför blir popniten lös?

Post by jorbra »

Jag håller på att popnita klipsen som håller de små crome-listerna på dörrar och sidor (2-dörrars -67). Det blir dock ordentligt dåligt: När niten går av så sitter den inte dikt an mot clipset och karossen, dvs den går att vicka någon mm. Jag har verkligen försökt att hålla niten intryckt när jag klämmer med popnitstången, men det går bara inte. Har också provat med olika hål i tången. Verkar funka något bättre med för stort hål i förhållande till niten. Jag har en billig tång från Jula. Är det kvaliteten på tången som är problemet?

Tacksam för tips.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Varför blir popniten lös?

Post by Hasse63 »

Ja det låter som tången är problemet, man ska klämma ihop tången 2 gånger och då ska den vara klart... har också en billig... Biltema... tro det eller ej men den funkar... än. :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Varför blir popniten lös?

Post by QV »

Alla tänger för blinnit som jag har sett drar i nitens "pinne" och kommer då automatiskt att pressas mot blindnitens huvud. Att din tång skulle se ut på något annat sätt känns inte troligt. Så jag tror inte på tången.

För stort hål i karossen / för liten diameter på blindniten?
Bäst blir det om blindniten precis går ner i hålet på karossen.
En popnitstång drar inte fast clipset mot plåten när man "nitar". Det tryck du vill ha clipset mot plåten måste du själv trycka och samtidigt utföra "nitningen"

/Janne

En Concord krachade ju som ni vet på flygplatsen i Frankrike. Orsaken var att planet innan tappade en plåtbit som la sig på startbanan och sedan sögs in i motorn. Denna plåtbit var ditsatt i Saudiarabien med popnit. Teknikern var dock lite slö och hämtade inte rätt borr utan använde en som var några tiondelar större så det höll inte.....
Last edited by QV on Tue Feb 08, 2011 9:35 pm, edited 2 times in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
the grey one
Posts: 174
Joined: Sat Jun 13, 2009 10:50 pm
Location: Åkersberga

Re: Varför blir popniten lös?

Post by the grey one »

jag jobbar mycket med sk "legotillverkning" och vi nitar väldigt mycket.

Den nit som jag tycker du skall använda är en sk. multigripnit se bild!!

Image

den griper ihop materialen helt suveränt-hör med någon bra järnhandlare eller byggvaruhus om dom kan hjälpa dig!!

skicka ett pm om du får problem...
Duvgrå 65:a med 27000 välservade mil på mätaren(var femhundrade mil sen ny!!)
jorbra
Posts: 29
Joined: Fri Dec 31, 2010 5:17 pm
Location: Bjärred

Re: Varför blir popniten lös?

Post by jorbra »

Tack för tipsen. Jag har dock inte lyckats komma fram till exakt vad som blir fel:
- Provade att dra en popnit 'i luften' och den såg ut att dra ihop sig ok.
- Borrade ett hål som var lite för litet och bankade i popniten tajt i hålet innan jag drog med tången. Blev betydligt bättre, men inte helt ok.
- Upptäckte till slut att jag förmodligen inte höll tången vinkelrätt mot plåten. Efter att varit noga med vinkeln satt nästa popnit betydligt bättre, för att inte säga bra. Dock var det den sista :? (Hade dessutom borrat bort en del clips tidigare som var riktigt lösa och gjort om dem. Nu fick det vara nog.)
- Fäste 'roterande' clips med superlim och fick slutligen dit listerna, men är inte nöjd med arbetet och tiden. Borde varit lätt, men tog mig två veckor. Varför skall allting strula så forb-t?

/J
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Varför blir popniten lös?

Post by StefanM »

sen får man ju tänka på att det finns en anledning till att det finns popnit med olika längd. Man kan tex inte ta en lång nit och tro att man kan dra ihop två tunna plåtbitar..........
Post Reply