Problem med att få i 2an

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
_426_HEMI_
Posts: 172
Joined: Tue Sep 22, 2009 8:00 pm
Location: Karlshamn

Problem med att få i 2an

Post by _426_HEMI_ »

Har problem med att få i tvåan. Inte när jag växlar 1-2 utan bara när jag växlar 3-2. Men om jag kopplar och kör spaken mot 1an och varvar ner så går tvåan i sen. Tänkte det kanske var dålig fart i kopplingen först. Men synkring? Oljenivå? Eller vad säger ni?
Volvo 142 DL -73 (Såld)
Volvo 121 -66(Såld)
Volvo 142 -68 (Såld)
Volvo 121 -69 (Såld)
Volvo 122 S -65 (Såld)
Volvo 121 -64
Josefin - Forsbacka
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Problem med att få i 2an

Post by QV »

Troligt är ju synkring.

Sammla på dig alla M40 låder du hittar men innan du demonterar så läs i det gröna häftet om hur man gör. Bottenstockens axel skall drivas ut BAKÅT mot kardan.... slår du åt fel hål kan du lika gärna slänga lådan direkt.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
_426_HEMI_
Posts: 172
Joined: Tue Sep 22, 2009 8:00 pm
Location: Karlshamn

Re: Problem med att få i 2an

Post by _426_HEMI_ »

Det blir en jäkla massa M40 lådor.. Det räcker väl med 2 stycken iallafall? :) Men lönar det sig att renovera en M40?
Volvo 142 DL -73 (Såld)
Volvo 121 -66(Såld)
Volvo 142 -68 (Såld)
Volvo 121 -69 (Såld)
Volvo 122 S -65 (Såld)
Volvo 121 -64
Josefin - Forsbacka
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Problem med att få i 2an

Post by QV »

Men en renovering får du en låda som håller bilens livstid ut (utom jag och mina OD låder dock)

3 och 4 synkring brukar vara OK i beg M40.
Det som är värre att hitta är OK lager till in och utgående axel ur de begangande, ny finns alltid att köpa.
Sedan har vi bekymret med bottenstocken statistiskt behöver du där tre låder...

Lönsamt eller inte, känslan med en renoverad låda där även locket har nya bussningar och spaken är "glappfri" är inte på något sätt otrevligt :D

/Janne

Jag renoverar ju för livstidsanvändning så mina låder blir helrenoverade, tyvärr blir det för många låder

M40 Originallådan ligger på lager (där ligger den bra) har rullat 800 mil efter renovering
M41 TypD ligger för renovering 2 på SVIS i väntan på bättre planetväxel
M41 TypJ sitter monterad i bilen Har rullat en 4-5 mil efter renoveringen, Detta är sista modelen av M41 med förstärkt hus och bättre lager i bottenstocken
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
_426_HEMI_
Posts: 172
Joined: Tue Sep 22, 2009 8:00 pm
Location: Karlshamn

Re: Problem med att få i 2an

Post by _426_HEMI_ »

Då tycker jag det låter som en bra ide. Som sagt. En fräsch låda är guld värt. Mycket mer körglädje. Men jag får väl se vad jag hittar runtom, ska ju ha tag i en B18 också. Blir första jag skruvar isär. Har mest varit B23 och T5or innan. Så det blir lite annorlunda.

Härligt med M41. Fast jag tycker dock de börjar bli ovanliga nu. Säkert också dyra.
Volvo 142 DL -73 (Såld)
Volvo 121 -66(Såld)
Volvo 142 -68 (Såld)
Volvo 121 -69 (Såld)
Volvo 122 S -65 (Såld)
Volvo 121 -64
Josefin - Forsbacka
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Problem med att få i 2an

Post by QV »

Jo M41 är ett av de två mest komforthöjande tillbehören man kan köpa till en Amazon.
Kör man bara ett par hundra mil om året så kanske det inte är värt pengarna men jag nytjar bilen i tjänsten också och då tenderar milen att rinna iväg.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
_426_HEMI_
Posts: 172
Joined: Tue Sep 22, 2009 8:00 pm
Location: Karlshamn

Re: Problem med att få i 2an

Post by _426_HEMI_ »

Jisses du har det bra du.. :shock:
Min används dagligen i och för sig. Men helt ofrivilligt. Behöver ha mig en brukis med. Så jag kan teckna en vettig försäkring.
Volvo 142 DL -73 (Såld)
Volvo 121 -66(Såld)
Volvo 142 -68 (Såld)
Volvo 121 -69 (Såld)
Volvo 122 S -65 (Såld)
Volvo 121 -64
Josefin - Forsbacka
Post Reply