Läckande värmekran

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
benge57
Posts: 77
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:46 pm

Läckande värmekran

Post by benge57 »

Igår när jag startade min amazonkombi,och tog en liten provtur efter den här långa vintern så såg jag att det rann vatten från torpedväggen på passagerarsidan och ner på golvet(har ingen matta ilagd ännu som tur är).Förmodligen kranen som har gett upp.Nu till min fråga :Kan man laga kranen?Löda,svetsa eller är man tvungen att köpa nytt?Den är ju inte speciellt billig,1200kr ca så man är ju glad om man slipper den utgiften.Någon som har erfarenhet av detta?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Läckande värmekran

Post by Hasse63 »

här finn ett "nytt" alternativ... hur den funkar vet jag inte http://motoroldies.se/monk/Katalog_view ... 1=673452-1
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Läckande värmekran

Post by gudu »

Jag har monterat in en sådan gummitätning. Dock från Dalhems men det är nog samma tillverkare. Hammare, skruvstäd diverse dornar,gasolbrännare (för att göra mässingen mjuk igen) och lite till behövdes. Beskrivningen var bra. Det enda som fattas är att prova ventilen under gång...
benge57
Posts: 77
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:46 pm

Re: Läckande värmekran

Post by benge57 »

Fan man tycker ju att den där kranen borde sitta på utsidan av torpeden.Vore ju bra om den skulle börja läcka,så man slapp få in vattnet i kupen.
benge57
Posts: 77
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:46 pm

Re: Läckande värmekran

Post by benge57 »

Vad är det för rör som går från kranen inne i kupen?Smalt som ett sugrör och går in i värme paketet,funktion?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Läckande värmekran

Post by QV »

Automatisk reglering av tempen till valt värde.
Det är en temperaturprob.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
benge57
Posts: 77
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:46 pm

Re: Läckande värmekran

Post by benge57 »

Tack för det ,nu blev man lite klokare i alla fall.http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/pos ... =1&t=10581#
benge57
Posts: 77
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:46 pm

Re: Läckande värmekran

Post by benge57 »

Det tunna röret som jag tjatar om,är det bara intryckt i hålet som det sitter i eller hur tusan sitter det fast?Vill inte börja riva isär nåt i onödan,man har ju jobb så det räcker ändå med bilen,suck.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Läckande värmekran

Post by QV »

benge57 wrote:Vill inte börja riva isär nåt i onödan,man har ju jobb så det räcker ändå med bilen,suck.
Jag har en äldre och där ligger den rullad under hela paketet men på de nyare så är den tydligen instucken i värmepaketet vilket betyder att man skall riva ner allt. Att återmontera detta värmepaket är inte det lättaste enligt mig. I alla fall inte ensam.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply