Ny typskylt men hur får man den stansad på rätt sätt?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Ny typskylt men hur får man den stansad på rätt sätt?

Post by Rasmuss »

Har sett flera annonser på Tradera på nya typskyltar så det verkar som om dessa nytillverkas..
Men hur går man tillväga för att få till rätt stansning? Dvs när man har en ful dålig skylt och vill stansa in rätt uppgifter i den nya skylten men samtidigt vill att det skall se ut som original..

Volvo verkar inte kunna hjälpa till med detta även om man har kvar och kan visa upp den gamla originalskylten.

Image
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

Re: Ny typskylt men hur får man den stansad på rätt sätt?

Post by amazonx5 »

Men vet du om Volvo har kvar stansverktygen för att kunna stansa om dom nu skulle vilja/kunna det? :D
Har du frågat dom? :mrgreen:
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Ny typskylt men hur får man den stansad på rätt sätt?

Post by sn@kesh!t »

I skolan jag gick i så hade vi stans verktyg liggandes med bokstäver och siffror som man fick knacka dit med hammare. Finns säkert någon gammal volvo verkstad som har de liggandes
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Ny typskylt men hur får man den stansad på rätt sätt?

Post by granfot »

Eller så kollar du om någon lokal folkrace-klubb kan hjälpa dig. Nu är det rätt många år sen, men jag vet att min far var besktningsman för klubben hemma, och dom stansar nåt nummer på bilarna. Den klubben hade handstansar, och det är säkert standard.
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Ny typskylt men hur får man den stansad på rätt sätt?

Post by Rasmuss »

Jag vill ju ha originalutseende på brickan så jag vill ju att man använder stansar av rätt typ och storlek.
Skall ringa runt lite olika volvo verkstäder och kolla.
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Ny typskylt men hur får man den stansad på rätt sätt?

Post by StefanM »

ja man kanske inte tänker på det men brickan är ju präglad bakifrån, alltså med spegelvända stansar vilket knappast är nån normal stapelvara...............
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: Ny typskylt men hur får man den stansad på rätt sätt?

Post by 121 »

Jag skulle hellre ha en ful original typplåt på min bil än en så här kass typplåtskopia. Hur kan man missa att stava "type" med stort "T" till exempel?
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Ny typskylt men hur får man den stansad på rätt sätt?

Post by Rasmuss »

Jag tog bara en bild som jag hittade på Tradera.
Det finns bättre nyproducerade skyltar än den som är avbildad i den här tråden.
Men som sagt när man har en skylt som är sönderärgad i alla kanter vill man ju inte trycka dit den på en nyrenoverad bil..
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ny typskylt men hur får man den stansad på rätt sätt?

Post by QV »

Rasmuss wrote:Men som sagt när man har en skylt som är sönderärgad i alla kanter vill man ju inte trycka dit den på en nyrenoverad bil..
Allt har sin charm, jag har en ärgad skylt (karossnummer) som är allt annat än vacker men bilen är 50 år och det får enligt mig sätta sina spår.
Men återigen så är det viktigaste att bilar körs. Vill ägaren ha en pefekt typskylt på bilen för att framföra den så är det rätt val.

/Janne

som har en "överrenoverad bil"
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply