Missljud från bakaxeln - orsak/åtgärd?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Amazing64
Posts: 13
Joined: Wed Apr 07, 2010 2:55 pm

Missljud från bakaxeln - orsak/åtgärd?

Post by Amazing64 »

Efter att bl.a ha bytt motorkuddar/växellådskudde och packbox i bakaxeln (ENV) har jag fått ett nytt missljud som jag tror kommer från bakaxeln. Det låter som ett ganska dovt metalliskt dunkande/klapprande/slamrande, påminner lite om hur det låter när avgasröret dunkar i golvet (trodde först att det var orsaken men det är det inte). Ljudet framträder i början främst när jag kör över ojämnheter men efter en kort stunds körning blir det mer frekvent oavsett hastighet och ojämnheter.

1. Kan det ha något med bytet av motorkuddar att göra? Har motorpaketet hamnat längre fram så att kardan "dras ut ur" bakaxeln på något sätt och orsakar glapp och oljud? Åtgärd isåfall?

2. Eller har det med bytet av packbox att göra? Har lagret inte kommit tillräckligt långt in när jag monterade det?
När jag hissar upp bilen och rycker bakhjulen utåt och inåt så känns både vänster och höger hjul något glappa vilket ger upphov till ett ljud som påminner om missljudet. Jag satte tillbaka samma antal justermellanlägg mellan bromsskölden och bakaxeln som satt innan drivaxeln demonterades - ska jag prova att plocka bort några justermellanlägg för att få drivaxlarna "tajtare"?

Någon som har någon idé om vad som låter och hur jag fixar det?

Tacksam för svar!
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

Re: Missljud från bakaxeln - orsak/åtgärd?

Post by kombikummu »

Kolla bussningarna i länk och bärarmar. Den lilla skillnaden som nya växellådskudden ger avslöjar måhända bussningarnas brister.
#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
Amazing64
Posts: 13
Joined: Wed Apr 07, 2010 2:55 pm

Re: Missljud från bakaxeln - orsak/åtgärd?

Post by Amazing64 »

Samtliga bussningar i bakvagnen är helt nya...

Kan bytet av kuddar ha gjort att ett dåligt knutkors plötsligt ger ifrån sig oljud?
Men det brukar väl isåfall vara ett mer vinande ljud än knackande? Eller?

Några andra idéer?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Missljud från bakaxeln - orsak/åtgärd?

Post by QV »

Nu verkar du inte ha bytt knutkorsen, men efter att jag fick tillbaka axeln och lådan (M40) från SVIS monterade jag ihop drivlinan med nya kors och stödlager. Jag fick då ett brutalt knackande vid motorbroms och backning typ att avgassystemet dunkade hårt i karossen. Efter mycket felsökande så fann jag att det bakersta knutkorset var felvänt! Visste faktiskt inte att man kunde vända dessa fel men efter vändningen av korset gick bilen tyst och fint.

/Janne

För Er som inte tror att man kan vända de fel så är det varianten med fettnippel som "behövs", fettnippen skall vara på "kardansidan"
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amazing64
Posts: 13
Joined: Wed Apr 07, 2010 2:55 pm

Re: Missljud från bakaxeln - orsak/åtgärd?

Post by Amazing64 »

Det skulle kunna vara ett knutkors som ger upphov till missljudet. Även om inget sitter felvänt så kanske bytet av motor- och växellådskudde gett upphov till ökad belastning på ett sedan tidigare dåligt knutkors - det bakersta knutkorset känns aningen glappt, men jag är en amatör så jag vet inte om glappet är onormalt.

Är det mer sannolikt att det beror på knutkorset än att det beror på det ökade "glappet" mellan drivaxlarna? Eller kan för stort axiellt glapp i drivaxlarna också ge upphov till dunkande ljud? Enligt verkstadshandboken tror jag glappet ska vara mellan 0,02 och 0,12 mm, vilket ju inte är någonting alls nästan. Jag kan som sagt känna ett förmodligen större glapp när jag rycker bakhjulen utåt och inåt.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Missljud från bakaxeln - orsak/åtgärd?

Post by Torbo »

Amazing64 wrote:Det skulle kunna vara ett knutkors som ger upphov till missljudet. Även om inget sitter felvänt så kanske bytet av motor- och växellådskudde gett upphov till ökad belastning på ett sedan tidigare dåligt knutkors - det bakersta knutkorset känns aningen glappt, men jag är en amatör så jag vet inte om glappet är onormalt.

Är det mer sannolikt att det beror på knutkorset än att det beror på det ökade "glappet" mellan drivaxlarna? Eller kan för stort axiellt glapp i drivaxlarna också ge upphov till dunkande ljud? Enligt verkstadshandboken tror jag glappet ska vara mellan 0,02 och 0,12 mm, vilket ju inte är någonting alls nästan. Jag kan som sagt känna ett förmodligen större glapp när jag rycker bakhjulen utåt och inåt.
Glipan er vanskelig å måle. Jeg byttet knutkors og lyden ble borte hoos meg....
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Missljud från bakaxeln - orsak/åtgärd?

Post by QV »

Amazing64 wrote:det bakersta knutkorset känns aningen glappt
Om man kan känna någon form av glapp i ett knutkors så byt. Dessa skall vara helt stumma.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply