Kromlister under sidorutor

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
itse_ama_65
Posts: 32
Joined: Mon Aug 14, 2006 5:03 pm
Location: Pajala

Kromlister under sidorutor

Post by itse_ama_65 »

Har haft bilen på lack och popnitade fast nya plåtclips idag, tänkte trycka dit kromlist men nejdå... så lätt var det inte istället repade jag en bit av lacken..

Något bra tips hur man får dit dem?
Riktiga bilar har ingen servo
jorbra
Posts: 29
Joined: Fri Dec 31, 2010 5:17 pm
Location: Bjärred

Re: Kromlister under sidorutor

Post by jorbra »

Mina erfarenheter från att nyligen monterat listerna: Det gäller att inte listen är ihoptryckt i kanten. Öpnna i så fall upp den med en bred skruvmejsel lite där klipset sitter. Viktigt också att klipset sitter rakt. Listen kan bara monteras på klipset från ena hållet. Kontrollera så att alla klipsen sitter på samma håll. (En sida är stum och en är lätt fjädrande.) Listen 'hängs på' den fjädrande sidan och då kan den tryckas på den stumma.

Hoppas det hjälper dig.
/Jörgen
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kromlister under sidorutor

Post by QV »

Onda tummar :P jajjamän....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
itse_ama_65
Posts: 32
Joined: Mon Aug 14, 2006 5:03 pm
Location: Pajala

Re: Kromlister under sidorutor

Post by itse_ama_65 »

Image

Vilken sida är den fjädrande? Har försökt ta från högerkant på bild och trycka/slå in på hakarna till vänster på bild.
Men ska testa vrida upp listen lite!
Riktiga bilar har ingen servo
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kromlister under sidorutor

Post by QV »

Minnesbilden säger att högerkant på bild är uppåt. Så skulle jag monter dom utan att kolla i intruktionsboken (om det finns någon).

Träbit uppefrån och tumme från sida och TRYCK...

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
jorbra
Posts: 29
Joined: Fri Dec 31, 2010 5:17 pm
Location: Bjärred

Re: Kromlister under sidorutor

Post by jorbra »

Ehhh Träbit??? Nej skippa den! Jag satte kanten till höger på bilden (fjädrande delen) i nederkant. Så var det också (orenoverat) på min Amazon. 'Haka på' listen i nederkant och tryck den lätt med tummen i ovankant så snäpper den i.

/Jörgen
Post Reply