Laga gummimatta. Vulka?

Moderatorer
Post Reply
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Laga gummimatta. Vulka?

Post by sotarn »

Hejsan :D . Min gummimatta(den som täcker hela golvet)har ett par sprickor som jag skulle vilja fixa o mattan är såpass fin i övrigt att jag tycker att det är synd att kassera :? . Har ju hört att man kan vulka ihop gummi så jag undrar om någon som har någon erfarenhet av detta o var man kan köpa ett vulknings kitt isf :) .Sotarn
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Laga gummimatta. Vulka?

Post by Uffe »

Rengör mattan och limma, kant i kant utan spalt, med EXEMPELVIS Loctite 406 (snabblim för plast och gummi). Sitter ihop längre än din livstid. Sen smörjer du in mattan med Loctite 8001 (mineralolja på sprayburk) eller liknande mineralolja. Blir som nytt :)
Amazon 1957
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Laga gummimatta. Vulka?

Post by sotarn »

Tackar så mycket Uffe för tipset,skall genast prova :D . Ps snyggt jobbat med -57an :) . Mvh Sotarn
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Laga gummimatta. Vulka?

Post by Uffe »

Kolla in denna sidan, lite längre ner, så ser du hur jag gjorde med mina mycket slitna, skitiga och spröda mattor till min förra 57:a. De blev faktiskt närapå som nya efter mycket slit... men det var det ju lätt värt. Jag får det klart värre med de mattorna jag har till denna Röd/Vita 57:a, men skall göra ett försök i alla fall :) Lycka till och ge oss gärna lite bilder på dina framsteg.

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 5&start=75
Amazon 1957
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Laga gummimatta. Vulka?

Post by sotarn »

Jajjamensan skall fixa ett par bilder så snart jag har lagat mattan :D . Skall även skicka med ett par bilder på mina beiga säten som jag rengjorde med thinner :shock: o dom blev som nya :D . Kanske låter lite extermt med thinner men det va det enda som bet på skiten :mrgreen: . Sotarn
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Laga gummimatta. Vulka?

Post by sotarn »

Image

Mattan innan limmning :( .


Image

Image

Efter limmning med locktight,tack för tipset Uffe :D . På nu lite med vinylpolich så blir det som nytt :D .
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Laga gummimatta. Vulka?

Post by Uffe »

Det blev ju kanonfint
Amazon 1957
Post Reply