Starthjälp 6v

Moderatorer
Post Reply
Dyngklumpen
Posts: 125
Joined: Mon Jan 10, 2011 3:57 pm

Starthjälp 6v

Post by Dyngklumpen »

Jag har ett nytt objekt jag tänkte kolla på som har 6v system. Batteriet är naturligtvis kass som sitter i, och jag skulle vilja testa och dra runt motorn. finns det någon smart "pryl" som man kan konvertera från 12 till 6v när man skall använda startkablar från en bil med 12v?
Amazon -62 4d Inköpt-fixad-såld (avställd 11år innan inköp)
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)

En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Starthjälp 6v

Post by Amazonsport »

Startmotorn tål lite 12 volt, så bara testa du på.. Inte för länge kanske..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Dyngklumpen
Posts: 125
Joined: Mon Jan 10, 2011 3:57 pm

Re: Starthjälp 6v

Post by Dyngklumpen »

Tackar,

Inget annat som blir skadat om man kopplar det på batteripoolerna?

Hur som va det bara skrot det jag tittade på så det vart inte aktuellt att dra runt motorn=)

Jag får leta vidare efter nya lagom stora vrak att ta hand om.
Amazon -62 4d Inköpt-fixad-såld (avställd 11år innan inköp)
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)

En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Starthjälp 6v

Post by A-masen »

Glödlampor kommer ju säkert att smälla av, men det behövs ju inga för ditt prov. Samma sak med fläktar etc. etc. om det är en komplett bil. En tändspole är ju samma sak som en transformator, så om du avser att bara få igång motorn tror jag att den klarar en kort provstund. Generatorn, eller egentligen laddningsrelät däremot är mer känsligt. Du bör koppla bort generatorn och relät.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Starthjälp 6v

Post by Torbo »

A-masen wrote:Glödlampor kommer ju säkert att smälla av, men det behövs ju inga för ditt prov. Samma sak med fläktar etc. etc. om det är en komplett bil. En tändspole är ju samma sak som en transformator, så om du avser att bara få igång motorn tror jag att den klarar en kort provstund. Generatorn, eller egentligen laddningsrelät däremot är mer känsligt. Du bör koppla bort generatorn och relät.

Slå v lysene og radioen sår går det bra. Jeg bruker 6 volts starter på min PV med 12 volts anlegg. (forlengert plusskabel demper litt...
Det har fungert i fem år....
Post Reply