HJÄLP omgående! typskylt

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
amazon_1967
Posts: 51
Joined: Wed Dec 30, 2009 6:07 pm

HJÄLP omgående! typskylt

Post by amazon_1967 »

hej. typskylten som sitter på höger sida i motorrummet sett framifrån med 4st skruv. vad betyder alla nummer osv mer exakt på den? är den jätteviktig att ha? min är nämligen halvt som halvt förstörd :S hur går jag tillväga?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: HJÄLP omgående! typskylt

Post by Hasse63 »

Vad som står på typskylten finns på amazonpicture / Produktion / typbetekningar + en massa annat kul och lärorikt material finns där som vi få tacka Karl Eric Målberg & Fredrik Lofter för
:wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
amazon_1967
Posts: 51
Joined: Wed Dec 30, 2009 6:07 pm

Re: HJÄLP omgående! typskylt

Post by amazon_1967 »

tack! fanns mycket bra fakta där. dock har jag lite svårt att förstå mig på allt de där. på min 1965 års amazon har jag ingen "typskylt"(den skruvade me 4 skruv höger sida i motorrummet sett framifrån. den har aldrig funnits där under min ägo. utan bara det instansade chassienummret på torpeden på vänster sida sett framifrån. och jag undrar. kan jag besikta min bil ändå utan den skruvade typskylten? eller är det något bilprovningen måste ha? jag har ju i alla fall det instansade chassienummret.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: HJÄLP omgående! typskylt

Post by Ragge »

det är lite svårt att veta vilken skylt du menar ... det finns oftast 2 skyltar ! den ena är en som sitter skruvad på skärmbalken en bit fram vid reläerna och har bara ett nummer ,det är nån typ av tillverkningsnummer och denna skylt är ofta borta .
Den andra skylten sitter ovanpå "lådan" för pedalstället och lite bakom huvudcylindrarna för broms och koppling , och det är den som innehåller all info om bilen . ingen av dessa är av betydelse för besiktning men är ändå bra om den är kvar .
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: HJÄLP omgående! typskylt

Post by Rasmuss »

För att tyda typkoder mm så skulle jag vilja tipsa om denna sidan
http://hem.passagen.se/emkava/
Magnus har gjort en väldigt bra och lättförstådd sammanställning som borde finnas på Amazonklubbens web sida också.
(Jodå jag har tidigare begärt att denna sammanställning borde publiceras på klubbsidan men intresset från webmaster var svalt)

Jag besiktigade i Tisdags och då tittade dom på typskylten då besiktningsmannen tyckte det var svårt att läsa det instansade chassienummret.

Se även denna länk om nya typskyltar och min förfrågan om stansning av dessa.
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... ylt#p88628
amazon_1967
Posts: 51
Joined: Wed Dec 30, 2009 6:07 pm

Re: HJÄLP omgående! typskylt

Post by amazon_1967 »

okej ragge, den på lådan för pedalstället jag menar, den sitter höger sida i motorrummet framifrån sett nästan intill torpeden uppepå lådan . vid huvudcylindern. den är borta på min. så det ända jag har på min bil är det instansade chassienummret på torpeden. kan jag besikta bilen ändå?
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: HJÄLP omgående! typskylt

Post by Rasmuss »

Om du har fragmenten kvar från din gamla typskylt så skulle jag ta med den till besiktningen.
Jag skulle nog ringa och fråga Bilprovningen och deras tekniska support.

Men som sagt det tillverkas ju nya typskyltar så det borde gå att få fram vad som skall stå på din skylt.
Det mesta kan du få fram via regbeviset som Typ, Ch.Nr och Färg

Det som kan vara svårt är väl klädselkoden?

Sedan kvarstår ju det lilla problemet att få den stansad på rätt sätt...
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: HJÄLP omgående! typskylt

Post by Rasmuss »

Så här ser typskylten ut.

Image

Och det har funnits flera både NOS och nytillverkade till salu på Tradera och även Ebay.

TEX:
http://www.tradera.com/Typskylt-NOS-Vol ... _129474549
amazon_1967
Posts: 51
Joined: Wed Dec 30, 2009 6:07 pm

Re: HJÄLP omgående! typskylt

Post by amazon_1967 »

problemet är väl att få tag i en tom sådan skylt oxå. det verkar inte finnas nånstans... och stansa är väl inga problem så länge det inte måste va 100% org och det är den inte ändå
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: HJÄLP omgående! typskylt

Post by Rasmuss »

Kolla den andra länken om stansning! Det är inte bara att stansa då stansarna skall vara spegelvända, och som sagt nyttilverkade skyltar går att hitta..
amazon_1967
Posts: 51
Joined: Wed Dec 30, 2009 6:07 pm

Re: HJÄLP omgående! typskylt

Post by amazon_1967 »

Rasmuss wrote:Kolla den andra länken om stansning! Det är inte bara att stansa då stansarna skall vara spegelvända, och som sagt nyttilverkade skyltar går att hitta..
okej. vart går det att köpa skyltarna då?
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: HJÄLP omgående! typskylt

Post by Ragge »

de brukar stå rätt ofta på tradera ... MEN just för besiktning spelar det ingen roll , huvudsaken är att man kan läsa det instansade numret bredvid värmekranen .
amazon_1967
Posts: 51
Joined: Wed Dec 30, 2009 6:07 pm

Re: HJÄLP omgående! typskylt

Post by amazon_1967 »

Ragge wrote:de brukar stå rätt ofta på tradera ... MEN just för besiktning spelar det ingen roll , huvudsaken är att man kan läsa det instansade numret bredvid värmekranen .
okej, men på min är det instansat först chassienummret sen under det är det instansat typ nummer. samma som på skylten vi talar om på pedalställ "lådan" .
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: HJÄLP omgående! typskylt

Post by Ragge »

ja det stämmer ... även klädselkoden är instansad under det . men om den skylten saknas , så skall det inte störa i besiktningen , numret står även instansat i torpedväggen precis under värmeventilen .
Post Reply