Hjälp! Spacklet släpper!

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
jakob27
Posts: 40
Joined: Tue Oct 30, 2007 1:01 pm
Location: Stora Höga

Hjälp! Spacklet släpper!

Post by jakob27 »

Hej hopp!

Jag håller på att laga ett lättare ytrostangrepp vid ett clipsfäste under midjelisten, vänster bakskärm. Ytan är cirkelformad, ca 15 cm i diameter.
Jag har petat loss lös lack+spackel samt blästrat ytan plåtren.
Därefter la jag på zinkgrund från Hagmans i två lager. Efter det spacklade jag med Hagmans finspackel.

När jag sedan börjar slipa lossnar hela spackelkakan i ett stycke och grundfärgen åker med, vilket känns väldigt konstigt. Varför sker detta???
Är inte en tillverkarens produkter kompatibla med varandra eller använder jag dom fel? Eller använder jag fel produkter?

Jag har förstått att detta är ett kärt ämne på forumet som har diskuterats tidigare, men jag ber er ändå om sakkunniga råd.
Jakob27, Grafitgrå 63:a
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

Re: Hjälp! Spacklet släpper!

Post by amazonx5 »

Hej
Du skall alltid spackla på plåtren yta...efter att du slipat klart skall du grunda..lacka :)
Ta du och blästra ytan igen så att all färg försvinner...spackla..grunda..lacka...
Om du har blästrat intensivt tänk på att knacka lite lätt på plåten med ex en platt hammare (gärna med mothåll på baksidan) innan spackling bara för att vara säker på att plåten inte rest sig..plåten har en tendens att resa sig en aning om man blästrar på bra :lol:
Det är absolut inget fel på produkterna du använder, dom är ibland dom bästa som finns :mrgreen:
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: Hjälp! Spacklet släpper!

Post by poolio »

Min första tanke är att det är zinkgrundens fel att inte spacklet fäster. Man ska akta sej för att använda produkter som finns på sprayburk då dessa oftast inte är av tvåkomponents typ och då inte pallar för spackel utan löses upp. Du kan med fördel grunda innan spackling men se då till att det är en grundfärg som funkar att spackla på ! Exempelvis en 2K epoxyprimer.....
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Hjälp! Spacklet släpper!

Post by LABBE »

börja med å släng zinkgrunden. sen börjar du om från början. slipa rent , spackla , sen , grunda å lacka. . lycka till
å hagmans produkter e de inget fel på för övrigt, brukar va lättjobbade.
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Hjälp! Spacklet släpper!

Post by Uffe »

"-Spackel på plåtrent!", säger alltid mina kolleger på Plastic Padding.
//Uffe
Amazon 1957
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Hjälp! Spacklet släpper!

Post by Ragge »

ja detta är en tvistefråga ... jag spacklar ALDRIG på ren plåt , inte ens med glasfiber som är "dött" utan lägger alltid en 2k först som spärr. har aldrig felat .
Eiler
Posts: 243
Joined: Thu Oct 22, 2009 9:02 am

Re: Hjälp! Spacklet släpper!

Post by Eiler »

Jag har åxå fått lära mig att spackel direkt på plåtrent.
jakob27
Posts: 40
Joined: Tue Oct 30, 2007 1:01 pm
Location: Stora Höga

Re: Hjälp! Spacklet släpper!

Post by jakob27 »

Tackar för alla goda tips!
Jag återkommer när jag testat.

Lycka till med era Amazonprojekt!
Jakob27, Grafitgrå 63:a
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Hjälp! Spacklet släpper!

Post by LABBE »

du kan lägga epoxyprimer.2k. innan dock dj.ligt tunt. ska inte täcka helt. jag gör det inte. men det funkar utmärkt
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
B230A
Posts: 62
Joined: Fri Nov 13, 2009 11:26 pm
Location: Strängnäs.

Re: Hjälp! Spacklet släpper!

Post by B230A »

En tanke bara till er som säger att man ska spackla på plåtrent....

Ni vet väl att spackel inte alls har samma "skydd" för rost som tex. zinkspray ? Får man me fukt mellan plåten å spacklet, då har de snart börjat rosta där..

Ja kör alltid me Hagmans, å brukar lägga lite grund, sen slipa ytterst lite, sen på me spackel efter ja torkat av me klibbduk på grunden..
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

Re: Hjälp! Spacklet släpper!

Post by amazonx5 »

Självklart förstår "vi" det...då får man se till att göra ett riktigt arbete så att det inte kommer fukt under spacklet...
Jag litar på plastic paddings och hagmans direktiv om att spackla på plåtrent och har gjort så i dom 25år som jag har hållit på med bilar...dom är ju ändå världsledande inom spackel och limmer 8)
Självklart förstår jag logiken av att ha rostskyddsfärg under spacklet men har faktiskt flera dåliga erfarenheter av att göra just så..t e x spackel som lossnar eller spricker :(
Om man spacklar på en uppruggad plåtyta som är rentvättad med ex rödsprit så släpper aldrig spacklet inte heller tränger det in fukt under spacklet om man spacklat rätt utan att få in luftbubblor.
Mina erfarenheter...
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
B230A
Posts: 62
Joined: Fri Nov 13, 2009 11:26 pm
Location: Strängnäs.

Re: Hjälp! Spacklet släpper!

Post by B230A »

amazonx5 wrote:Självklart förstår "vi" det...då får man se till att göra ett riktigt arbete så att det inte kommer fukt under spacklet...
Jag litar på plastic paddings och hagmans direktiv om att spackla på plåtrent och har gjort så i dom 25år som jag har hållit på med bilar...dom är ju ändå världsledande inom spackel och limmer 8)
Självklart förstår jag logiken av att ha rostskyddsfärg under spacklet men har faktiskt flera dåliga erfarenheter av att göra just så..t e x spackel som lossnar eller spricker :(
Om man spacklar på en uppruggad plåtyta som är rentvättad med ex rödsprit så släpper aldrig spacklet inte heller tränger det in fukt under spacklet om man spacklat rätt utan att få in luftbubblor.
Mina erfarenheter...
Okej, ja tänkte bara så "ni" inte gör "epa-spacklingar", så fukt å luft lägger sig mellan plåten å spacklet :shock:
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

Re: Hjälp! Spacklet släpper!

Post by amazonx5 »

Nej då..ingen fukt eller luft under spacklet...då blir det storknas :lol:
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Hjälp! Spacklet släpper!

Post by StefanM »

är det tätt bakifrån, dvs ingen glipande plåtskarv/illa svetsat så finns det ingen anledning att ha grundfärg bakom spackel. Det är nog bara en myt att all blank plåt måste rostskyddas. Har man svetsskarvar så tennar man eller så glasfiberspackel i botten för det suger inte i sig fukt. Har man svetsat dåligt så får man isåfall täta skarven bakifrån med lämplig produkt.
Är det otätt bakifrån så spelar det ingen roll hur mycket man grundmålar för ingen färg är så bra att den skapar ett rostskydd i sig och hindrar rost från att uppkomma. Fukt ihop med syre och plåt gör att det rostar, punkt slut.
Många gånger beror släppningar på att man använt sprayburksprodukter som är enkomponent, visst det kan fungera men bäst är att använda riktiga produkter från spackel/färgtillverkaren.

Grundfärg på en naken kaross kan handla om mycket men det är sällan att den har nå våldsamma rostskyddande egenskaper. Dess främsta jobb är att bita sig fast i plåten och sen skapa förutsättningar för kommande topplacker att fastna korrekt. Så länge skikten sen är relativt diffusionstäta så rostar det inte, det är först när skikten skadas i form av stenskott förfallet startar. Av den anledningen är det liksom ingen vits att ha nå typ kallgalv/zinkgrund i botten för det skapar oftast mer problem är det ger fördelar.
Har man ett projekt som man vill grundmåla med epoxigrund eller liknande så gör man det i samråd med lackeraren och väljer sen spackel som man bestämt vet fungerar ihop med färgen.
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Re: Hjälp! Spacklet släpper!

Post by Caltex »

Intressant fråga..
Jag pratade för något år sedan med en herre på ett företag som säljer färger här i stan och frågade om man ska spackla
på plåtrent eller inte?
Han sa att svaret var ganska enkelt:

Spackel är olika beroende på tillverkare och typ. :D
vissa spackel är gjorda för att spacklas på plåtrena ytor, vissa ska ha grund under.

/T
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Post Reply