Amazon -66 Nybesiktad och "klar"

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Martin G
Posts: 49
Joined: Sat Sep 26, 2009 9:05 am
Location: Uppsala

Re: Amazon -66

Post by Martin G »

sn@kesh!t wrote:Så är det, en gång amazonist. Alltid amazonis :)
Absolut! :D

Jag ringde upp tidigare ägaren (vars farfar köpte bilen ny) och fick en hel låda med grejer som hörde till bilen, bland annat 2 st BOSCH från 1966 som satt på bilen tidigare. Även de två O:en som saknades fram fick jag tillbaka + en ny reflektor til högerljuset samt 3 st extra nycklar.

Jag fick även höra en del historia om bilen och bakgrunden till varför de köpte den. Alltid kul att höra! :)

Bilder (ursäktar kvalitén):
Image
Image
Image

Har lite problem med kopplingen, så en renovering av hudrualsystemet är på sin plats! :)

Vad tycks om extraljusen?
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon -66 (nya Extraljus sid 2)

Post by 123GT »

Snyggt...extra ljusen är såklart hel rätt ! :D
Inkopplade också ?
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Martin G
Posts: 49
Joined: Sat Sep 26, 2009 9:05 am
Location: Uppsala

Re: Amazon -66 (nya Extraljus sid 2)

Post by Martin G »

123GT wrote:Snyggt...extra ljusen är såklart hel rätt ! :D
Inkopplade också ?
/ sven
Tack! Jag håller med, det blir riktigt trevligt med extraljus! :D

De är inte inkopplade ännu, har lite elfel sedan tidigare (ärgade kablar) så elsystemet skall få sig en liten översyn, bl.a. ska några reläer bytas ut. Fick med en hel hög med sådana så något av dem borde fungera hoppas jag!

Har du/Ni något förslag på hur jag bäst bör koppla in ljusen? Bör dem styras med separat knapp eller kan de kopplas via helljusen? De har ju suttit där tidigare så det finns någon gammal sliten kabel kvar, men jag undrar om det fann något slags "originalmontering".
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon -66 (nya Extraljus sid 2)

Post by A-masen »

Antagit Hasse63:s ständiga uppmaningar. Kolla i dokumenten! Där finns detta: http://volvoamazonpictures.se/guides/Ex ... Amazon.pdf
Martin G
Posts: 49
Joined: Sat Sep 26, 2009 9:05 am
Location: Uppsala

Re: Amazon -66 (nya Extraljus sid 2)

Post by Martin G »

A-masen wrote:Antagit Hasse63:s ständiga uppmaningar. Kolla i dokumenten! Där finns detta: http://volvoamazonpictures.se/guides/Ex ... Amazon.pdf

Tack för det! Vilka bra sidor!

_______________________________

Nu har jag äntligen fått bilen körbar igen, det visade sig vara luft i kopplingssystemet. Bromsarna fungerade utan kärv också vilket var en positiv överraskning! Hade varit kul att ta en längre tur, men det får allt vänta tills bromsarna setts över + besiktning såklart.

Kvar inför besiktningen är att byta alla bromsrören fram (troligtvis original från -66), byta ett dämpband, och en styrled. :o
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"
Martin G
Posts: 49
Joined: Sat Sep 26, 2009 9:05 am
Location: Uppsala

Re: Amazon -66 (äntligen körbar!)

Post by Martin G »

Liten update:

Jag har fått lite kopior från SVAR/Riksarkivet. Där finns att läsa att bilens första regnummer var W11302 och såldes ny på Hans Persson Bil i avesta den 12:e Augusti 1966. En Dalabil minsann! :) Sedan fanns det alltså bara 2 registreringar i bilregistret,en från feburuari 1983 då bilen gick i arv till sonen i Örsundsbro som hade den till 2000 då den blev underkänd på besiktningen och då fick sonsonen i Gävle ta vid och det var han som lät renovera upp bilen på verkstaden, och som jag via min granne köpte bilen av uppe i Ockelbo i närheten av den verkstad där bilen stått sen 2000.

Alltid kul med historia! När pappan skulle köpa ny bil 1966 så blev det en Amazon, delvis för att det var den enda bil som han kunde ha hatten på sig när han körde! :wink:

Jag är så otålig och vill fortsätta med projektet, men någon tid finns det inte..


Image
Satt och bläddrade i en pärm med gamla tidingsurklipp som jag klippt ut som liten som jag hittade häromdan, och tro mig tusan inte att den första bil jag som 5-åring klippt ut var en körsbärsröd 2drs Amazon -dessutom från 1966! 8)

Hade gått i försäljningstankar ett tag pga tidsbristen, men om jag skulle sälja den skulle jag genast ha ångrat mig, det går inte att mäta bilens värde i pengar, och att hitta en liknande utan rost för den struntsumma jag fick lägga ut för bilen är knappast troligt. Kommer bara bli ett himla tjat om en ny Amazon...
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"
Martin G
Posts: 49
Joined: Sat Sep 26, 2009 9:05 am
Location: Uppsala

Re: Amazon -66 (info från SVAR)

Post by Martin G »

Dags för en vår-update!

Först lite patina!
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Sedan lite polering!

Utgångsskick:
Image

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Är på jakt efter en röd högerdörr också, verkar svårt att finna..

Jag har en liten bromsfråga! Är det någon speciell luftningsordning på 1-kretsarna? Håller på att byta rör och ok fram samt röret från huvudcylindern.
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Amazon -66 Nypolerat + bromsfråga! 21/5

Post by Dieseltroll »

Hej!

När jag gjorde iordning mina bromsar så började jag med det längsta bromsröret, även om jag inte tror det har så stor betydelse på enkrets. Hur som helst så fungerade det för mig. dvs:

höger bak, vänster bak, höger fram, vänster fram

// M

Som blev sugen på att polera upp sin egen amazon :D
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Amazon -66 Nypolerat + bromsfråga! 21/5

Post by LABBE »

ang extra- ljusen. brukar va kopplade via en vippströmbrytare, under instr-brädan längst ut till vänster, liknande den till belysning under instr-brädan på hö sida....
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -66 (info från SVAR)

Post by QV »

Martin G wrote:Jag har en liten bromsfråga! Är det någon speciell luftningsordning på 1-kretsarna? Håller på att byta rör och ok fram samt röret från huvudcylindern.
I min värld är luftningsordningen en myt och inget att bry sig om (alla bliar rakt av oavsett antal kretsar). Rent praktiskt måste man lufta huvudcylindern först om man skall bli färdig inom rimlig tid.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Martin G
Posts: 49
Joined: Sat Sep 26, 2009 9:05 am
Location: Uppsala

Re: Amazon -66 Nypolerat + bromsfråga! 21/5

Post by Martin G »

Tack för era svar! :)

Luftas inte huvudbromscylindern automatiskt när jag fyller på med bromsvätska om den varit tom och jag öppnat upp hela systemet och bytt alla rör? (sålänge nivån hålls vill säga) :)
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Amazon -66 Nypolerat + bromsfråga! 21/5

Post by Dieseltroll »

Martin G wrote:Luftas inte huvudbromscylindern automatiskt när jag fyller på med bromsvätska??
Nej, tyvärr gör den inte det. Jag hade själv stora problem med detta när jag själv kladdade med bromsvätska för typ ett år sedan (Då var det QV som hjälpte mig, så nu kan jag få den stora äran att hjälpa någon annan :D )

Kona ett kort rör (ca 30 cm) i ena änden, skruva på och stick ner den fria änden i behållaren igen, sen pumpar man bara på pedalen till det slutar komma luftbubblor. Om man har en medhjälpare så kan man bara hålla en behållare att samla upp bromsvätskan i och sätta ett finger över hålet när pedalen släpps upp.

Hoppas det hjälper!

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Martin G
Posts: 49
Joined: Sat Sep 26, 2009 9:05 am
Location: Uppsala

Re: Amazon -66 Nypolerat + bromsfråga! 21/5

Post by Martin G »

Tusen tack!

Hur går jag optimalt tillväga när det slutar komma luftbubblor? Alltså hur gör jag när jag ska byta det tillfälliga röret mot ordinarie? Jag måste ju koppla på cylindern till resten av det tomma systemet, finns det inte en risk att jag måste lufta om allt igen då? (eller kan man helt enkelt se till att NU efter luftingen behålla en jämn nivå i behållaren för att slippa detta?)

Min tanke är att ta ordinarie rör och lossa det nere vid bromsfördelaren, så att när det slutar komma luft så monterar jag bara tillbaka det på fördelaren så slipper jag lossa röret uppe vid cylindern.

Fler förslag?

Många jobbiga frågor, men jag är myycket tacksam! :)
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Amazon -66 Nypolerat + bromsfråga! 21/5

Post by Dieseltroll »

Du menar att bara böja ordinarie rör lite försiktigt? funkar nog tillräckligt bra...

Har för mig att det inte var några problem när röret skulle tillbaka, bara man inte tar en kafferast halvvägs så ska det nog gå bra. Det enda som trycker på är ju gravitationen, så det kommer inga floder.

Vill man vara helt 100 kan man spärra pedalen i det nedre läget med en brädbit, då låser man ventilen i cylindern så att bromsvätskan inte kommer nånstans...

Personligen har jag alltid kört på metoden med en medhjälpare, så slipper man hålla på och kladda med att böja rören, bara be personen hålla pedalen nere när du skruvar tillbaka röret så är allt klart sen :D

// M

Som luftat bromsarna med en bit träplanka som medhjälpare.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Martin G
Posts: 49
Joined: Sat Sep 26, 2009 9:05 am
Location: Uppsala

Re: Amazon -66 Nypolerat + bromsfråga! 21/5

Post by Martin G »

Tack! Ovärdeliga tips! (Har bara luftat 2/900 och 2-krets Amazon tidiagre) :)
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"
Post Reply