B20 eller B23/230 i amazon?
-
- Posts: 7
- Joined: Wed May 25, 2011 9:40 pm
B20 eller B23/230 i amazon?
Hej, jag har länge funderat på motorval till en Volvo amazon från 66. Det står nu mellan B20 och B230. Men har lite olika frågor angående de olika alternativen.
B23/B230:
Min tanke var att köra med en b230 förmodligen fk, lutande.
För då kan jag väl använda m45/46/47? rätt av, bara jag kapar upp toppen på kardantunneln så den får plats?
Eller är det fler problem?
Hur trångt blir det åt ett eventuellt turbogrenrör?
Måste jag byta till b20tråg vid lutande eller är det bara vid rakställning?
B20:
Hur mycket effekt håller B20 för? vad är det som ryker först? Drev? stötstänger?
Vad måste bytas för att den skall tåla 250-300 hästar?
hur är det med ventilsätena i en B20 topp? vill dem ha blyerstättning? isf går det åtgärda så man slipper använda det?
Övriga frågor:
Om jag ska ta Bakaxel + bromsar(fram och bak) från någon senare modell 140/240/740 vad skall jag satsa på då?
Vad är det som behövs göras för att passa dit det?
Nya fästen till en 1031 axel? (1030 sitter där nu)
vad behövs byggas om/bytas för att montera skivorna fram från donator bilen (det sitter skivor fram redan men antar att de nya inte passar bult-on.
Många frågor blev det men jag hoppas att någon sitter på svaren, mvh Oscar
B23/B230:
Min tanke var att köra med en b230 förmodligen fk, lutande.
För då kan jag väl använda m45/46/47? rätt av, bara jag kapar upp toppen på kardantunneln så den får plats?
Eller är det fler problem?
Hur trångt blir det åt ett eventuellt turbogrenrör?
Måste jag byta till b20tråg vid lutande eller är det bara vid rakställning?
B20:
Hur mycket effekt håller B20 för? vad är det som ryker först? Drev? stötstänger?
Vad måste bytas för att den skall tåla 250-300 hästar?
hur är det med ventilsätena i en B20 topp? vill dem ha blyerstättning? isf går det åtgärda så man slipper använda det?
Övriga frågor:
Om jag ska ta Bakaxel + bromsar(fram och bak) från någon senare modell 140/240/740 vad skall jag satsa på då?
Vad är det som behövs göras för att passa dit det?
Nya fästen till en 1031 axel? (1030 sitter där nu)
vad behövs byggas om/bytas för att montera skivorna fram från donator bilen (det sitter skivor fram redan men antar att de nya inte passar bult-on.
Många frågor blev det men jag hoppas att någon sitter på svaren, mvh Oscar
Re: B20 eller B23/230 i amazon?
Ett svar skall du få, dom andra lämnar jag till dom som vet mer. Det går att blyfrikonvertera ett topplock till B20. Ibland går det även att köpa färdiga sådana. Priser m.m. får du söka själv.
-
- Posts: 7
- Joined: Wed May 25, 2011 9:40 pm
Re: B20 eller B23/230 i amazon?
Bra information! tack så mycket!
-
- Posts: 127
- Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am
Re: B20 eller B23/230 i amazon?
Jag brukar själv glömma att slå i blyersättningen så det är skönt med säten som tål det.
En B20 tål massor med effekt om du ska köra turbo men det är naturligtvis lättare att få effekt ur en 230.
B20 pump och tråg behövs endast om du rakställer motorn.
Ska du använda M46 eller liknande behöver du åtminstone främre biten av kardanen från en 240
men om den passar i Amazonens bakre bit vet vet jag inte.
Erland
En B20 tål massor med effekt om du ska köra turbo men det är naturligtvis lättare att få effekt ur en 230.
B20 pump och tråg behövs endast om du rakställer motorn.
Ska du använda M46 eller liknande behöver du åtminstone främre biten av kardanen från en 240
men om den passar i Amazonens bakre bit vet vet jag inte.
Erland
-
- Posts: 7
- Joined: Wed May 25, 2011 9:40 pm
Re: B20 eller B23/230 i amazon?
Tack! Angånde B20 så blir det både insprutning + turbo isf, men mina funderingar kring vad som måste göras för att den skall vara driftsäker kvarstår!
Kan tänka mig att det som måste göras för driftsäkerheten om vi bortser från kolvar och stakar är:
Stötstänger av något kraftigare slag?
Förstärkt vipparmsbrygga?
samt bearbetning av toppen så jag slipper blyersättningen då. Rätta mig om jag har fel?
Men om detta är fallet kanske det är lika bra att köpa sig en b23 direkt?
Sen angående kardan så tar jag bakaxel och kardan från en bil där det sitter B23/230 med m46
så bode det passa, ev att den måste kortas eller förlängas?
Kan tänka mig att det som måste göras för driftsäkerheten om vi bortser från kolvar och stakar är:
Stötstänger av något kraftigare slag?
Förstärkt vipparmsbrygga?
samt bearbetning av toppen så jag slipper blyersättningen då. Rätta mig om jag har fel?
Men om detta är fallet kanske det är lika bra att köpa sig en b23 direkt?
Sen angående kardan så tar jag bakaxel och kardan från en bil där det sitter B23/230 med m46
så bode det passa, ev att den måste kortas eller förlängas?
Re: B20 eller B23/230 i amazon?
Beror på vad du vill ha ut av det hela och vad du tycker om för motor, brinner dit hjärta för B20 så ta den, om inte välj B230 som bör vara lättare att trimma och mer hålbar. Ska du ha bilen som "pendlarbil" och vill ha 300+hk så ska motorn gås igenom i minsta detalj. En B230 klarar i längden av mer hk än vad en B20 gör.
Edit: 1031 passar i 1030-fästerna.
M47 bör du inte använda vid turboanvändning (tål inte höga Nm)
Edit: 1031 passar i 1030-fästerna.
M47 bör du inte använda vid turboanvändning (tål inte höga Nm)
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 7
- Joined: Wed May 25, 2011 9:40 pm
Re: B20 eller B23/230 i amazon?
Jaa jag tycker egentligen om B20 mest, trist bara att det inte finns några crossflow toppar till dem :/
Det kommer inte bli någon pendlar bil, utan mest för sommarbruk, nöjes körning.
tänkte börja med att använda en m46, och ladda mig till kring 200hästar sedan öka upp mot 300+ och då byta lådan till någon passande(för effekten) getrag låda.
Det kommer inte bli någon pendlar bil, utan mest för sommarbruk, nöjes körning.
tänkte börja med att använda en m46, och ladda mig till kring 200hästar sedan öka upp mot 300+ och då byta lådan till någon passande(för effekten) getrag låda.
Re: B20 eller B23/230 i amazon?
Försöker svarar på några frågor iallafall
Kommer inte ihåg om det var motvikten på veven, eller om det var vevstaken som tog emot = går inte utan modd
Det är inget omöjligt projekt, många innan dig har ju lyckats. Men man lär nog planera enheldel i förväg! Både hur man skall bygga och hur det skall gå igenom besiktningen sedan..
Inte ens FK klarar kraven för max vrid! Enda chansen verkar va ombyggt fordon via SFRO? Med allt vad det innebär.Oscarpersson wrote: Min tanke var att köra med en b230 förmodligen fk, lutande.
Korrekt! Gissningsvis passar tunneln från 240 utan några större modd.Oscarpersson wrote: För då kan jag väl använda m45/46/47? rätt av, bara jag kapar upp toppen på kardantunneln så den får plats?
Rakställd motor kan det gå, men då blir det tajt med insuget istället... Skall motorn luta måste turbon flyttas!Oscarpersson wrote: Hur trångt blir det åt ett eventuellt turbogrenrör?
Bara vid rakställning. Enligt allt man läser på internet, så skall man samtidigt ta en oljepump från B20... Har provmonterat i en B230F -90 (samma block som FT/FK)Oscarpersson wrote: Måste jag byta till b20tråg vid lutande eller är det bara vid rakställning?
Kommer inte ihåg om det var motvikten på veven, eller om det var vevstaken som tog emot = går inte utan modd
Det är inget omöjligt projekt, många innan dig har ju lyckats. Men man lär nog planera enheldel i förväg! Både hur man skall bygga och hur det skall gå igenom besiktningen sedan..
-
- Posts: 7
- Joined: Wed May 25, 2011 9:40 pm
Re: B20 eller B23/230 i amazon?
Besiktning har jag rätt bra koll på! Det stämmer att FK/FT överstiger vridmomentsgränsen. Så då finns det två möjliga alternativ.
1. Ombyggt fordon, kostar 6000kr ungefär + vanlig besiktning. Då krävs det att jag byter motor, låda, bakaxel, bromsar.
2.Bygga om FK/FT tillfälligt till sugmotor(vanligt grenrör) och sedan bromsa den i bänk så jag kan bevisa att effekten ligger inom volvos tillåtna effektgränser 150hk/196nm(?) och regbesikta den motorn(1000kr) sedan plocka på turbon, olagligt = ja, men slipper riva ur motorn innan besiktning. Obs, turbon måste fortfarande bort haha.
Ja men Weber_b20 tror du turbon från plats vid lutande om man bygger eget grenrör? Tack för svaren btw!
1. Ombyggt fordon, kostar 6000kr ungefär + vanlig besiktning. Då krävs det att jag byter motor, låda, bakaxel, bromsar.
2.Bygga om FK/FT tillfälligt till sugmotor(vanligt grenrör) och sedan bromsa den i bänk så jag kan bevisa att effekten ligger inom volvos tillåtna effektgränser 150hk/196nm(?) och regbesikta den motorn(1000kr) sedan plocka på turbon, olagligt = ja, men slipper riva ur motorn innan besiktning. Obs, turbon måste fortfarande bort haha.
Ja men Weber_b20 tror du turbon från plats vid lutande om man bygger eget grenrör? Tack för svaren btw!
-
- Posts: 177
- Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm
Re: B20 eller B23/230 i amazon?
tjena, kolla mitt projekt så ser du vad jag har fått gjort för att få ner en b230 ft med m46 låda, (turbo amazonen från 1968)
ska du byta till b230 får du räkna med lite jobb, tex, nya motorfästen, växellådsbalk, så åker du ju på att upgradera bromsarna.
ska du ta den via sfro så måste hela drivlinan och hela bromssystemet vara utbytt.
men en tex b230a eller nått utan turbo kan du nog få plats med relativt lätt, och b23a på 115 hk, (tror) jag det räcker att bara göra en regbesiktning på bilprovningen. och en sån motor e ju ändå mycket bättre att utgå från i trimväg än en b20, men samtidigt e de ju synd att förstöra orginalet kanske
ska du byta till b230 får du räkna med lite jobb, tex, nya motorfästen, växellådsbalk, så åker du ju på att upgradera bromsarna.
ska du ta den via sfro så måste hela drivlinan och hela bromssystemet vara utbytt.
men en tex b230a eller nått utan turbo kan du nog få plats med relativt lätt, och b23a på 115 hk, (tror) jag det räcker att bara göra en regbesiktning på bilprovningen. och en sån motor e ju ändå mycket bättre att utgå från i trimväg än en b20, men samtidigt e de ju synd att förstöra orginalet kanske
Re: B20 eller B23/230 i amazon?
Varför göra som alla andra, ta en B20 från en Honda
Eller B5204 143hk 179Nm original och en M90H bakom den, men då blir du inte först
Eller B5204 143hk 179Nm original och en M90H bakom den, men då blir du inte först
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: B20 eller B23/230 i amazon?
Bygger man eget grenrör så bygger man ju såklart så att det får plats
Det grenrör jag själv har (byggt av Ajden för volvo 740/940) blir på gränsen till att få plats! (Högt upp och långt fram) Det är rören som för min del kommer ta emot ramen..
Småsaker som att man blir tvungen att fixa ny oljeretur och oljematning till turbon är ju en skitsak att fixa..
Har inte lagt ner motorn än, men man får en rätt bra uppfattning bara genom att mäta på alla håll och kanter.... Det var då jag bestämde mig för att rakställa motorn och samtidigt bygga ett eget insug med trattar och plenum
Hasse: Vad är b5204 för motor? är det den fyrcylindriga vitmotorn du tänker på? Den kan ju faktiskt få plats...
Hondamotor i en amazon är ju nästan spöstraff på
Det grenrör jag själv har (byggt av Ajden för volvo 740/940) blir på gränsen till att få plats! (Högt upp och långt fram) Det är rören som för min del kommer ta emot ramen..
Småsaker som att man blir tvungen att fixa ny oljeretur och oljematning till turbon är ju en skitsak att fixa..
Har inte lagt ner motorn än, men man får en rätt bra uppfattning bara genom att mäta på alla håll och kanter.... Det var då jag bestämde mig för att rakställa motorn och samtidigt bygga ett eget insug med trattar och plenum
Hasse: Vad är b5204 för motor? är det den fyrcylindriga vitmotorn du tänker på? Den kan ju faktiskt få plats...
Hondamotor i en amazon är ju nästan spöstraff på
Re: B20 eller B23/230 i amazon?
Finns en Amazon kombi med 5cyl 850 motor (B5204) publicerad i Bilsport Nr 11 2010
WÖX Lite: wink:
WÖX Lite: wink:
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 7
- Joined: Wed May 25, 2011 9:40 pm
Re: B20 eller B23/230 i amazon?
Hur gör du med växelåda då du rakställer motorn?
Re: B20 eller B23/230 i amazon?
kopplingskåpa från 240 76 med B20/M45-46
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/