b18 trimm

Moderatorer
Post Reply
nilskarlsson
Posts: 7
Joined: Tue Jan 26, 2010 10:08 am
Location: kungälv

b18 trimm

Post by nilskarlsson »

Hej jag har tänkt mig att trimma min b18 (6-bultad vev) som skall i min amazon sen. Jag undrar om detta skulle gå bra att köra med; r-kam, portad och planad topp, hårdare ventilfjädrar, extraktorgrenrör och dubbelförgasare typ 45or. jag undrar om det går att köra med detta?
Eller måste man göra större ingrepp i toppen, om man har r-kam, typ stoppa i större ventiler och andra stödstänger, brygga mm

tacksam för svar då jag inte har någon erfarenhet av detta:)

mvh nils
...Rockabilly...
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: b18 trimm

Post by Torbo »

Jeg har kjørt med R-kam og det var ingen glede. Dårlig drag på lave turtall srygg gange på tomgang og for liten nockvinlel 102 grader, som gjør at det skottar tilbake og forgasserne ble nesten umulige å justera.
Gikk over til D-kam, som er mye bedre med fint drag hele veien.
Skal du har mer enn det bør du gå for F-kam, som har bedre vinler.
Ellers har KG trimming fine saker.... Feks. KG 10, eller KG 6 om effekten er svært viktig.....
Bruker Weber 32/36 og det går mer enn fort nok...
2,2 liter og portet topp...
komp: 10,5. 10 er nok bedre på grunn av sprikningar....
Det var da mine meninger. Andre mener kanskje noen annet?
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: b18 trimm

Post by Erland Cox »

Jag skulle vilja säga tvärt om att R kammen är utmärkt ihop med dubbla 45:or.
Men den kräver portning av toppen för att komma till sin rätt.
Eftersom B18 har så liten cylinderdiameter så räcker 40-35 ventiler mer än väl.
Större ventiler kommer bara närmre cylinderväggen och flödar inte bättre.
Det är dock en fördel att gå ner i skaftdiameter till 8mm på ventilerna.
En liten lobseparation som på R kammen ger ett betydligt bättre bottendrag än en kam med mer lobseparation.
Vill du ha en snäll gatkam funkar K och D också bra med 45:or men glöm F kammen, den har lite lyft i förhållande till sin duration och alldeles för stor lobseparation

Erland
Post Reply