kabel genom styrväxel

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

kabel genom styrväxel

Post by kombikummu »

http://www.gcp.se/svenska/kataloger/nav47359?type=sc
(bild 15)
Hur 17 får man igenom kabeln till tutan genom styrväxeln? Eller är det två kablar och skarvat i växeln? har inte hittat någon info eller bilder om det. Har fått tummen ur och skall äntligen fixa tutan ordentligt, men fastnat halvvägs.
Hur gör man?
#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: kabel genom styrväxel

Post by Dieseltroll »

Jag har alltid fått en känsla av att hålet genom rattstången är som minst nere vid styrväxeln, ifall du inte har prövat att börja dra igenom kabeln från det hållet hade jag prövat det.

Som plan B kanske man kan pröva att sticka igenom en bit ståltråd först som man har lite bättre styrsel på, och sen dra in en ny kabel med hjälp av den...

Hoppas det hjälper!

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
volvoamazon1967
Posts: 251
Joined: Sat Feb 13, 2010 9:17 pm

Re: kabel genom styrväxel

Post by volvoamazon1967 »

Hej!

Gör som Dieseltroll sa, dra först en ståltråd genom styrväxeln och vidare upp mot ratten, gjorde det alldeles här om dagen, men det gick inte att trycka den från cupen utan man måste börja genom styrväxeln. :) (ta inte någon grov ståltråd, då får inte kabeln och strängen plats igenom styrväxeln, använd det jag kallar för "najtråd"=tunn sträng)
//Helmer

*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

Re: kabel genom styrväxel

Post by kombikummu »

aha, det är alltså ingen sinnrik skarv inne i växeln. Men då måste det vara rätt mycket kabel i den nedre delen av styrstången för att ta upp vridningen, eller hur är det tänkt?
Jag började uppifrån ratten såklart, så nu blir det skarv eller att göra om allt från början nerifrån... typisch...
#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: kabel genom styrväxel

Post by Rasmuss »

Ibland måste man släppa på hardyskivan för att få igenom sladden..

Image
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

Re: kabel genom styrväxel

Post by kombikummu »

har ju delad rattstång, 68:a.
#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: kabel genom styrväxel

Post by Rasmuss »

Sorry har fastnat med gamla 62:or... :oops:
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

Re: kabel genom styrväxel

Post by kombikummu »

De e lugnt, vet hur det kan vara när man grottar med sina egna grejor. btw, vad skall det vara för olja i styrväxeln? det som rann ut när jag i övermod skruvade isär det som gick, luktade transmissionsolja i alla fall.
#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: kabel genom styrväxel

Post by QV »

Ja det sitter ett sugrör i styrväxeln som man inte lär träffa ovanifrån.
Sugröret är där för att inte oljan skall komma ut.
Kabeln går rakt igenom styrväxeln i centrum så det blir ingen vridning där på kabeln, utan den fördelar sig på hela längden.

I mitt fall så hade jag flera "tutkablar" så jag tog en av dessa och monterade underifrån. skalade bort 10mm på isoleringen när den kommit fram vid ratten.
Skalade av 10mm på den kabeln jag skulle ha och trök ihop dessa och försiktigt drog ner kabeln igen. Måste man dra hårt så får man löda lite.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply