\"Polyuretan\" bussningar

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
rally-amazon
Posts: 128
Joined: Wed Apr 07, 2004 8:02 pm

\"Polyuretan\" bussningar

Post by rally-amazon »

Undrar om någon provat såddan fundera på att tjacka på kg! men vill höra lite kommentarere först, framvagnen har koni dämpare o mkt låga o hårda fjädrar!! el sak man svara egna ur alu o nåt plast material (kommer inte i håg vad det heter men har nåt sånt på jobbet)
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Bussningarna till Amazon är väl inte så fasligt dyra? Köp och testa!

Jag har en del Polybussningar på oliak bilar, och jag tycker det funkar bra, kanske lite knarr ifrån dem ibland, men det kanske beror på dålig infettning av dem innan montering??
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
rally-amazon
Posts: 128
Joined: Wed Apr 07, 2004 8:02 pm

Post by rally-amazon »

Mm kanske det går typ på 1000 spänn skulle jag tro men vet inte om jag redan har kraftigare bussningar på den men som sagt det skadar nog inte att byta!!
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

En komplett sats till en 140 går på över 6000:- för både fram o bakvagn...

Är bussningarna slitna bör du i vilket fall byta.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det har skrivits lite om polyurethanbussningar tidigare på formet (gamla forumet), och det som sas då var väl att det blev lite mer vägljud, vibrationer osv. i bilen. Men det är ju ganska förståeligt.

Man köper inte polyurethanbussningar för ökad komfort utan för ökad prestanda (styvare fram/bakvagn). Nya originalbussningar gör sitt för väghållningen med, men ger ju inte alls samma styvhet.

Ska polyurethanbussningarna fettas in / smörjas vid montering? Vanliga gummibussningar skall ju inte det då bussningen ej skall röra sig, utan det som går igenom den.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

men iom att polyurethan bussningarna är hårdare borde det ju bli mer friktion mellan axel och bussning -> gnissel?

eller är jag helt ute och cyklar?
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
1800skold
Posts: 11
Joined: Sat Apr 03, 2004 8:58 pm

Post by 1800skold »

Hur har ni som köpt polyuhretan bussningar till er amazon från Kg löst metallhylserna till bussningarna i undre länkarmen. Tog ni hylserna från de gamla bussningarna eller tillverkade ni egna?

Hälsningar Mattias
P1800 -69 med turbokonverterad b20
Image
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re:

Post by D59471 »

1800skold wrote:Hur har ni som köpt polyuhretan bussningar till er amazon från Kg löst metallhylserna till bussningarna i undre länkarmen. Tog ni hylserna från de gamla bussningarna eller tillverkade ni egna?
Det skrevs om det på gamla forumet. Då var det någon (Blomqvist?) som använde hylsorna från originalbussningarna om jag inte minns fel. Tråden var ett klagomål mot KG som inte informerade om att hylsorna ej ingick i bussningerna då, men det var ju ett tag sedan. ;)
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

JE Jr wrote:Bussningarna till Amazon är väl inte så fasligt dyra? Köp och testa!

Jag har en del Polybussningar på oliak bilar, och jag tycker det funkar bra, kanske lite knarr ifrån dem ibland, men det kanske beror på dålig infettning av dem innan montering??
Satt och räknade lite på det och en "komplett" sats för Amazon bör gå på runt 3000-4000:- om jag räknat rätt.

/Micke
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Sänkningssats + bussningar då eller? Exkl. stötdämpare?

Skriv gärna hur mycket bussningarna går på totalt tillsammans. Vad en sänkningssats och bilstein- eller koni-stötdämpare kostar känner nog de flesta till. ;)
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Nej enbart alla bussningarna.3050 om jag räknade rätt satte en tusenlapp för om jag ev.missade nått i inräkning.1000 spänn var kanske lite saftigt men säg 3500 iallafall enbart förbussningarna.

/Micke
1800skold
Posts: 11
Joined: Sat Apr 03, 2004 8:58 pm

Post by 1800skold »

Kan kanske tjäna en slant på gruppköp direkt från http://www.superflex.co.uk/ har inte orkat kolla priset men det borde väl göra några kronor, KG är ju inte känd för att vara billig direkt.

/Mattias
P1800 -69 med turbokonverterad b20
Image
Post Reply