inget bakljus

Moderatorer
Post Reply
viadrus
Posts: 46
Joined: Wed May 31, 2006 8:48 pm
Location: Uddevalla
Contact:

inget bakljus

Post by viadrus »

nån som vet om det finns nåt relä eller liknande till bakljuset har kollat säkringarna men har inte hunnit kolla mer ännu men jag har halv o helljus fram men inte parkering eller bakljus kanske nån kabel som lossnat nånstans
Volvo Amazon -63 i familjen sen nyköp
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

När bakljusen är på då skall du ha följande

Bakljus!
Parkering fram
Instrumentbelysning
Belysning värmereglage
Backlampa skall tändas (om backen ligger i) Denna funkar alltså inte om ljusen är släckta. Det tog en stund i min felsökning innan jag hämtade elschemat och såg hur det var kopplat.........

Allt blir mattat via den mittersta 8 AMP säkringen
Endast backlampan har relä

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
viadrus
Posts: 46
Joined: Wed May 31, 2006 8:48 pm
Location: Uddevalla
Contact:

Post by viadrus »

tackar jag får kolla på det i helgen för inget av det du räknade upp fungerar. hoppas det inte är för mycket special bara för farfar kopplade in nåt slags halvljus automatik på 70-talet.
Volvo Amazon -63 i familjen sen nyköp
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Om du har en voltmätare så kolla den vita kabeln som kommer in i säkringsdosan (till den mittersta 8 AMP säkringen). Mät på kabelskon. Har du 12 volt här (kom ihåg att dra ut ljusknappen ett steg till parkeringsljus) så är det oxid i säkringsdosan som djävlas med dig.

Annars får du kolla om den vita sitter på \"58\" i ljusomkopplaren.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
viadrus
Posts: 46
Joined: Wed May 31, 2006 8:48 pm
Location: Uddevalla
Contact:

Post by viadrus »

Japp idag var det lördag och dax å ta tag i elfelet på amazon och byta bromsklatsar på v70'n .....tänkte att bäst å byta klotsarna först för elfelet lär ju ta hela dagen. japp efter drygt en halvtimme var klotsarna bytt och skulle gå på elen. började med att mäta upp båda sidor på säkringen med ljuset på och nä ingen ström på ena sidan .....ärja i säkringen blev fixat på 2 minuter typ. tack för tipset QV!
Volvo Amazon -63 i familjen sen nyköp
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Varsågod, Det är bara att hjälpa en annan Amazonägare som tack för hjälpen.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
lyyski
Posts: 37
Joined: Thu Jun 02, 2011 7:30 pm

Re: inget bakljus

Post by lyyski »

har ungefär samma problem på min, bara blinkerss ock strålkastarna som fungarar, dock är det ingen ärj på säkringar, det kommer ingen ström alls..

Någon som har en idé v<r felet kan vara?

Mvh
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: inget bakljus

Post by QV »

Säkringsdosan djävlas med en ibland...

Man måste mäta och se vad som kommer eller inte.
Ärj kan vara svårt att se. (har själv bytt generatorer på en bubbla till jag kom fram till att "alla dessa kan inte vara trasiga...").

Man kan "fulbygla" säkringsdosan (men man får ingen avsäkring då) mellan den övre högra (in på korta 25 amp) och näst översta vänstra (ut på första 8 amp, den under 25 amp).

Lyser det då är felet i säkringsdosan.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply