Hjälp! generatorbyte till växelström, kopplat fel?

Moderatorer
Post Reply
PVmannen
Posts: 49
Joined: Thu Nov 08, 2007 11:26 am
Location: Göteborg

Hjälp! generatorbyte till växelström, kopplat fel?

Post by PVmannen »

jag har köpt en generator från cvi-automotive, och ett specialfäste till min PV-64a. fick modda fästet för det var helt fel och har nu satt i den nya generatorn. men den laddar inte! den har inbyggt relä och B+ och D+ inkopplat efter att jag satt ihop ledningarna från den gamla regulatorn.
svart tjock kabel som går till startmotorn i hop med tjock röd kabel som går till B+ på generatorn
röd tunn kabel från kabelmatta som satt på samma som den grova röda kabeln med en tunn grön kabel som går till D+ på generatorn. och skrotat jordkabeln då generatorn blir jordad i motorn med nya fästet.

när jag har av tändningen lyser laddlampan, när jag slår på den så slocknar den och laddar inget, vad har jag kopplat fel??

det är 12v på grova kabeln och om jag kopplar isär den tunna gröna och röda kabeln från generatorn är det 12v på den gröna när bilen är avstängd! men ingen volt på den röda tunna som kommer från kabelhärvan, dock är det 12v på den om jag slår på tändningen. ska det vara så?

TACKSAM FÖR SVAR!
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Hjälp! generatorbyte till växelström, kopplat fel?

Post by A-masen »

Bara för att få klarhet, du har väl tagit bort det gamla laddrelät? Det fungerar inte ihop med en växelströmsgerator, och som dessutom har inbyggd laddningsregulator om den är så ny.
Det är inget tvång att ta bort jordledningen. Det kan fungera som en "extra reserv". Huruvida det kan påverka ditt nuvarande resultat är kanske svårt att uttala sig om. Man kanske bör se det på plats?
En tanke slår mig, det är väl ingen maringenerator? Den skall ha separat jord. I båtar har man aldrig chassiejord.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hjälp! generatorbyte till växelström, kopplat fel?

Post by QV »

PVmannen wrote: den har inbyggt relä och B+ och D+ inkopplat

svart tjock kabel som går till startmotorn i hop med tjock röd kabel som går till B+ på generatorn

röd tunn kabel från kabelmatta som satt på samma som den grova röda kabeln med en tunn grön kabel som går till D+ på generatorn.

det är 12v på grova kabeln

men ingen volt på den röda tunna som kommer från kabelhärvan, dock är det 12v på den om jag slår på tändningen.
Om jag tolkat allt rätt så skall detta ovan stäma.

Omskrivet så har du
en grov svart mot en grov röd till B+
en tunn röd mot en tunn grön till D+
jord via motorblocket.

Nu finns det ett gäng olika generatorer men den borde inte ha 12 volt på D+ vid tändning av för då kommer laddlampan att lysa vilket den inte skall göra....

Man får inte köra växelströmmare utan att ha batterit inkopplat. De tenderar att gå sönder då.

Du har väl OK jord på generatorhöljet.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
PVmannen
Posts: 49
Joined: Thu Nov 08, 2007 11:26 am
Location: Göteborg

Re: Hjälp! generatorbyte till växelström, kopplat fel?

Post by PVmannen »

tja jag löste det. jag hade INTE det gamla relät, generatorn är jordad i blocket. felet var på generatorn där det stod d+ och ett stift skulle inte d+ vara. den skulle vara på en omärkt skruv med en m5-mutter på, sen funkade det. sicken skit.

tack ändå!
Post Reply