Hej!
Det är så att jag ska byta tändspole på min Amazon -65! Har köpt en ny från mekonomen men den är ju helt olik den orginaltändspolen som sitter i nu. Jag undrar då, hur gör jag för att byta till den nya?
På den gamla så sitter det ju en stålkabel från tändspolen som leder till under intrumentbrädan, ska den kapas av? Och det finns både plus och minus uppe på den nya tändspolen, hur ska det kopplas? Ska den svarta kabeln till minus på tändspolen? Men vad ska kopplas till plus? Är inte insatt alls hur elen ska kopplas alls så skulle vara jättetacksam för en grundlig förklaring för hur jag ska gå tillväga, gärna bilder om ni har det!
Byta till nyare tändspole på Amazon!
Re: Byta till nyare tändspole på Amazon!
Hej och välkommen till forumet.
Kolla i FAQ under elsystem, QV har kanske sparat en länk till HUR. Det har iallafall tagits upp några gånger, törs själv inte svara för det blir säkert fel.
Kolla i FAQ under elsystem, QV har kanske sparat en länk till HUR. Det har iallafall tagits upp några gånger, törs själv inte svara för det blir säkert fel.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Byta till nyare tändspole på Amazon!
Kabeln från fördelaren skall till minus på tändspolen.
Till +polen på tändspolen skall man ha 12 volt. Det är här som problemen börjar.
Tar man 12 volt från säkringsdosan så får tändspolen ingen spänning när startmotorn jobbar. Vilket är dumt.
Tar man 12 volt från batteriet direkt så kommer motorn att forsätta gå när tändningen är av. Inget bra det heller.
Vissa matar + från startmotorn och säkringsdosan igenom en likriktare och får på så sätt en +spänning som "fungerar"
Men enklast tycker jag är att
borra ur punktsvetsarna i botten av tändspolen (6 st) och sedan hugga bort bottendelen från tändspolen med en huggmejsel så att man bara har kvar den armerade kabeln och "bottendosan" då kommer du att frilägga den + matningen du vill ha till tändspolens +.
Det går alltså bara en kabel i den armerade höljet och det är en svart rakare som du skarvar vidare till tändspolen.
/Janne
när jag borrar ur så använder jag första bästa borr jag hittar alltså runt 6mm för dessa ligger överallt....
Det går bra att göra detta med spolen kvar i bilen.
man behöver inte löda bort anslutning på tändspolen när man huggit bort bottendelen men då slipper man skala kabeln...
Till +polen på tändspolen skall man ha 12 volt. Det är här som problemen börjar.
Tar man 12 volt från säkringsdosan så får tändspolen ingen spänning när startmotorn jobbar. Vilket är dumt.
Tar man 12 volt från batteriet direkt så kommer motorn att forsätta gå när tändningen är av. Inget bra det heller.
Vissa matar + från startmotorn och säkringsdosan igenom en likriktare och får på så sätt en +spänning som "fungerar"
Men enklast tycker jag är att
borra ur punktsvetsarna i botten av tändspolen (6 st) och sedan hugga bort bottendelen från tändspolen med en huggmejsel så att man bara har kvar den armerade kabeln och "bottendosan" då kommer du att frilägga den + matningen du vill ha till tändspolens +.
Det går alltså bara en kabel i den armerade höljet och det är en svart rakare som du skarvar vidare till tändspolen.
/Janne
när jag borrar ur så använder jag första bästa borr jag hittar alltså runt 6mm för dessa ligger överallt....
Det går bra att göra detta med spolen kvar i bilen.
man behöver inte löda bort anslutning på tändspolen när man huggit bort bottendelen men då slipper man skala kabeln...
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Byta till nyare tändspole på Amazon!
Varför inte inse att det hela tiden minskar på beståndet av fina originalspolar med helt lås och lägga den åt sidan och sen köpa ett universal tändningslås istället ?
Re: Byta till nyare tändspole på Amazon!
Jag har funderat lite på det där med att byta spole, och vore det på något sätt en dum ide att plocka bort hela spolen med lås och allt om man ändå har eftermonterat tändningslås med rattlås? (Gissar att dom gamla fick sitta kvar för tändspolens skull, men det är ju inte aktuellt längre i så fall.)
Re: Byta till nyare tändspole på Amazon!
Om du har eftermonterat rattlås så antar jag att du även bryter strömmen med detta.
Det innebär ju att det finns matning till orginalspolen från detta, då borde du kunna sno denna matning till din nya spole och montera bort orginalspolen utan att förstöra den.
Det innebär ju att det finns matning till orginalspolen från detta, då borde du kunna sno denna matning till din nya spole och montera bort orginalspolen utan att förstöra den.
-68 Combi
-65 Sport
-65 Sport
Re: Byta till nyare tändspole på Amazon!
Så länge de fungerar så är det bra men i mitt fall så sa den upp sig från jobbet efter 48 år i tjänst...StefanM wrote:Varför inte inse att det hela tiden minskar på beståndet av fina originalspolar med helt lås och lägga den åt sidan och sen köpa ett universal tändningslås istället ?
Är den hel så pytsa på lite färg för den nya spolen är inte bättre..... är du orolig om originalspolen skall hålla så lägger du den nya spolen i skuffen med lite kabel så byter du längs vägen vid behov.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.