Budget blästerskåp

Moderatorer
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Budget blästerskåp

Post by QV »

Ser bra ut. Bara att hoppas att det är stort nog, för små är värdelösa.... En rapport vid användningen vore trevligt.
Har du funderat på vilket skydd du skall använda på insidan av luckan. Lättare att byta skydd istället för ruta.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Budget blästerskåp

Post by Dieseltroll »

QV wrote: Har du funderat på vilket skydd du skall använda på insidan av luckan?

/Janne
Jag kör på plastfilm man klistrar på, framtiden får utvisa hur länge de vara.

Jag bestämde mig för att en fälg var det största jag ville blästra, och det fick bestämma storleken. Vill man vara helt säkert på att det är stort nog får man bygga sig ett blästerrum istället...

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Budget blästerskåp

Post by QV »

nja blästerrumsstorlek var inte riktigt det jag tänkt mig.

Mitt blästerskåp är för litet, man ser inget oavsett om man har belysning eller ruta att titta igenom. Jag kanske har fel blästermedel men det står inget om rekomenderade blästermedel i beskrivningen.

Jag har problem med returen på blästermedlet. Det kommer inte du att ha, inte med den lutningen.
Plastfilm kommer säkert att fungera, den går ju att byta. Det är förövrigt det som sitter på mitt också. Det är en plastruta med självhäftande tejp i kanterna. Hoppas att det blir bra med skåpet.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Budget blästerskåp

Post by Dieseltroll »

Äntligen har vi fått tid att testa skåpet, så här kommer den utlovade rapporten:

Det som jag var mest orolig för i konstruktionen, filtret, verkar vara det som funkar bäst. Det är stort nog för att släppa ut all luften och tillräckligt tätt för att hålla allt dammet inne. Så jag har samma problem som alla andra, att skåpet efter ett tags blästrande kommer att fyllas med damm. Än så länge har det inte varit så illa att man inte ser vad man håller på med, men jag har en viss känsla av att detta kan ha något med storleken att göra, då jag har mer luft som dammet skall spädas ut i.

Enda stället som det ser ut som om det läcker är runt rutan, och det lilla som kommer ut där tror jag att jag kan leva med.

Jag har vissa planer på att så småningom bygga ut skåpet med cyklonrening, för att förbättra sikten så mycket som möjligt. Återkommer med rapport när det är klart :D

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Post Reply