Byta till nyare tändspole på Amazon!

Moderatorer
Post Reply
SandraReiche
Posts: 1
Joined: Sun Jun 12, 2011 10:26 pm

Byta till nyare tändspole på Amazon!

Post by SandraReiche »

Hej!

Det är så att jag ska byta tändspole på min Amazon -65! Har köpt en ny från mekonomen men den är ju helt olik den orginaltändspolen som sitter i nu. Jag undrar då, hur gör jag för att byta till den nya? :D

På den gamla så sitter det ju en stålkabel från tändspolen som leder till under intrumentbrädan, ska den kapas av? Och det finns både plus och minus uppe på den nya tändspolen, hur ska det kopplas? Ska den svarta kabeln till minus på tändspolen? Men vad ska kopplas till plus? Är inte insatt alls hur elen ska kopplas alls så skulle vara jättetacksam för en grundlig förklaring för hur jag ska gå tillväga, gärna bilder om ni har det! ;)


Image Image Image Image
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Byta till nyare tändspole på Amazon!

Post by Hasse63 »

Hej och välkommen till forumet.

Kolla i FAQ under elsystem, QV har kanske sparat en länk till HUR. Det har iallafall tagits upp några gånger, törs själv inte svara för det blir säkert fel. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byta till nyare tändspole på Amazon!

Post by QV »

Kabeln från fördelaren skall till minus på tändspolen.

Till +polen på tändspolen skall man ha 12 volt. Det är här som problemen börjar.

Tar man 12 volt från säkringsdosan så får tändspolen ingen spänning när startmotorn jobbar. Vilket är dumt.
Tar man 12 volt från batteriet direkt så kommer motorn att forsätta gå när tändningen är av. Inget bra det heller.

Vissa matar + från startmotorn och säkringsdosan igenom en likriktare och får på så sätt en +spänning som "fungerar"

Men enklast tycker jag är att
borra ur punktsvetsarna i botten av tändspolen (6 st) och sedan hugga bort bottendelen från tändspolen med en huggmejsel så att man bara har kvar den armerade kabeln och "bottendosan" då kommer du att frilägga den + matningen du vill ha till tändspolens +.

Det går alltså bara en kabel i den armerade höljet och det är en svart rakare som du skarvar vidare till tändspolen.

/Janne

när jag borrar ur så använder jag första bästa borr jag hittar alltså runt 6mm för dessa ligger överallt....
Det går bra att göra detta med spolen kvar i bilen.
man behöver inte löda bort anslutning på tändspolen när man huggit bort bottendelen men då slipper man skala kabeln...
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Byta till nyare tändspole på Amazon!

Post by StefanM »

Varför inte inse att det hela tiden minskar på beståndet av fina originalspolar med helt lås och lägga den åt sidan och sen köpa ett universal tändningslås istället ?
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Byta till nyare tändspole på Amazon!

Post by granfot »

Jag har funderat lite på det där med att byta spole, och vore det på något sätt en dum ide att plocka bort hela spolen med lås och allt om man ändå har eftermonterat tändningslås med rattlås? (Gissar att dom gamla fick sitta kvar för tändspolens skull, men det är ju inte aktuellt längre i så fall.)
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Re: Byta till nyare tändspole på Amazon!

Post by Kalle »

Om du har eftermonterat rattlås så antar jag att du även bryter strömmen med detta.
Det innebär ju att det finns matning till orginalspolen från detta, då borde du kunna sno denna matning till din nya spole och montera bort orginalspolen utan att förstöra den.
-68 Combi
-65 Sport
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byta till nyare tändspole på Amazon!

Post by QV »

StefanM wrote:Varför inte inse att det hela tiden minskar på beståndet av fina originalspolar med helt lås och lägga den åt sidan och sen köpa ett universal tändningslås istället ?
Så länge de fungerar så är det bra men i mitt fall så sa den upp sig från jobbet efter 48 år i tjänst...

Är den hel så pytsa på lite färg för den nya spolen är inte bättre..... är du orolig om originalspolen skall hålla så lägger du den nya spolen i skuffen med lite kabel så byter du längs vägen vid behov.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply