En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

QV wrote:En liten kuriosa detalj i det hela är att vid montag av Dtyp och ny vajer ifrån VP så slutade mätaren att fungera. Vajern är lite för kort i förhållande till höljet. Vajern sjunker ner i lådan och då når den inte fram till mätaren. Detta löstes med en bit hölje från en koax som låg inom räckhåll i bästa MacIvor stil
Image
Denna bit fick man dock plocka bort vid montage av typ J. Annars får man inte ner vajerhöljet mot lådan.
Får göra en uppdatering på detta.

När jag påbörjade min hemfärd från Göteborg så fick jag ett oljud vid hastighetsmätaren samtidigt som mätaren "hoppade". Detta skedde vid avfarten till Cornelia. Jag tog det som ett tecken och svängde av fför att låna deras garagegolv en stund. En ny distans fast tunnare vart inlagd denna gång så nu är OK igen.

Mitt ex av hastighetsmätarvajer från VP är 5mm kort i varjer eller 5mm lång i höljet. Som det är nu så blir insicket i hastighetsmätaren kort.

OD typ J är helt klart att föredra om man har 4.10 bak och 75 hk. Med typ D så får man lägga i och ur ODväxeln "rätt ofta" men med Jtypen så orkar B18 bättre och man lägger i och "glömmer bort" Att den desutom håller bättre än typ D är ju yttligare en fördel.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

En oförbered tur till Jönköping i morgon föranlede en snabböversyn på bilen
den har ju gått 2122 mil så det var dags för rundsmörjning av framvagnen, passade på att justera framhjulslagren och kolla lufttrycket. Avslutade med att försöka täta batteriet så man slipper den tråkiga ärjningen på polen. Få se hur många månader det håller denna gång.

Samlade ihop min beg torkararmar till Lunkan så du får de på sommarträffen.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Turen ner till GCP i Jönköping gick bra. Även mötet där var det inga bekymmer med. Det var på hemresan som det började djävlas med en. Man hade precis hängt av en grön 140 och låg och marschade 120 och tänkte att jag är nog hemma till 16:00 då motorn dog rakt av..... efter att ha låtigt växeln vara i några sekunder för att se om motorn tänder igen så kopplade man ur och lät den rulla. Bilen behaga att stanna under en bro en knapp km innan avfarten till Motala. Den gröna 140 på väg till Eskilstuna stanade och efter lite försök så bogserade vi bilen till shellmacken vid avfarten för att slipa stå på väggrenen. Konstaterade att bulten genom fördelaren (den som förbinder brytarna med kabeln till tändspolen) låg mot jord. Efter en "justering" så tände bilen igen. Grabbarna drog iväg och jag tankade upp bilen när jag ändock stog still. Åkte ut på motorvägen och drog på. Vid 110 dog bilen igen.... men den gick igång vid 90 efter att ha märkt detta en gång till så låg jag kvar runt 95 med två timmar biltur kvar innan hemkomst.

Planen vart att göra ett snabbstopp på biltema om jag kom fram. Efter att ha kört 90-95 i en tre fyra mil så kom jag fram till Linköping och parkerade vid biltema. Efter att ha varit och införskaffat en Biltema blå tändspole och några meter svart RK så fick jag användning av vinsten från Labbes träff när jag skulle skala kabeln. Tacka din bror för vinstprylarna Labbe.

Att hänga dit en spole är ju inte någon kärnfysik direkt
Image
Flytta över kabeln från brytaren och tändkabeln samt dra en direkt till plus på batteriet. Linda några varv RK runt allt och avsluta med en kärringknop.
Fick även en trevlig pratstund med en från detta forum nere på parkeringen utanför biltema.

Hemresan gick utan mankemang men skall jag som planerat ha bilen till Borås på tisdag så får jag ordna till så det ser lite bättre ut.

/Janne

19:00 kom jag hem 3 timmar senare än planerat men för "egen kraft"
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by daniel_sandberg »

Det är roligt att äga och köra Amazoner helt enkelt =)
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Jo det är trevligt men den veckans ranson på 200 mil var lite i största laget....

Eftersom sätena i 63á inte är de bästa gällande komfort så gjorde jag ett prov på bekvämlighetsförbättring i dag.
Med några meter sadeljord och en skumgummimadras så styvades ryggen upp under klädslen. Nu provade jag på passagerar sätets rygg men min sambo vart mycket nöjd med komfortökningen så det blir motsvarande på förarsidan också. Först skall jag beställa ny klädsel från VP eftersom denna gång var det gjort med den gammla klädsen. En stolsrygg skall hålla emot lite och inte vara som ett sladrigt tuggummi.....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Eftersom min sambo's bil har ett kråglande CIS system så inköptes ett bränsletrycksmätare med tillhörande kopplingar på Verktygsboden när jag var nere i Borås och tentade av distanskursen. Samtidigt så hittade jag en Gunson Vakuum provare och tyckta att den kommer till användning på Amazonen. Dessa finns på biltema också men jag hoppas på bättre kvalite här :o
Nåväl.

Ikväll kopplades den in på bensinsidan. Kollade trycket från pumpen (mitt värmeprobelm jags alltså nu) Mätaren gick precis in på grönt och det tolkade jag som lågt...
Efter en stunds letande bland papperna på nätet fann jag en spec på bensintrycket mellan 0,11 - 0,25 och "precis in på grönt" är knapt 0,30 så det torde ju vara som det skall.

Dock märkte jag en kul sak när jag kopplade in mätaren på vakumslangen till fördelaren. Den fungerade inte? Motorn på tomgång, mätare inkopplad och inget utslag! Provsög mätaren och jo den rörsig.... kopplade in den igen och varvade till motorn och då kom vakumet. Men släpper jag ner den till tomgång så försvinner vakuumet! Skall det vara så?
I min värld har man fullt vakuum på tomgång (det är det säkert i insugningsröret) men då även ner till fördelaren, vilket inte är fallet hos mig. Har en Zenit fallförgasare på bilen.

/Janne

Har egentligt hållt mig borta från bilar med Bosch CIS system för att jag inte har något förtroende för det men polaren sa att det är inga bekymmer.... så nu sitter man där och skall lära sig ett system till. Så nu provar man flöden, styrtryck, regulatorer och termo/tidsventiler. För jag vägrar att byta saker på måfå utan man skall veta om det är helt eller trasigt! Rengör, bygger om och justerar en WUR på 20 minuter nu och Bosch påstår att de inte går att serva :mrgreen:
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by Amarace »

Vakum till fördelaren ska man väl inte ha på tomgång, nippeln för vakumet brukar sitta före spjället (på tomgång har man vakum i insuget, men så lite innan spjället att det inte ger utslag
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Hur mätaren rör sig stämmer med en beskrivning att nippeln sitten innan spjället. Dock så far minnesbilden runt att det "suger i slangen" när man rycker bort den från vakumklockan. Men det gäller ju inte min bil iallafall. Skall kolla i en beg förgasare vart hålet mynar ut för någonstans.

Jag har orolig tomgång på motorn och nu börjar en del prylar bli utbytta så jag får väll byta ut resten också för att se vart felet finns.

/Janne

Det som är bytt från första uppstarten är
- tändstift (mjukare nu så den går bättre)
- ventiljustering och ventiljusteringskonroll 1500 mil senare. (Ventiljusteringen hjälpte rätt mycket men inget slitage var det på de första 1500 milen)
- fördelare (köpte en nyrenoverad fördelar men det var rena skämtet, helt bortkassade pengar, nu sitter original i orenoverat och den går mycket bättre)
- brytare (är inne på tredje nu)
- tändspole (tvärr så gick original hädan)
- en tändkabel (till tändspolen)

Får göra en leakdown test på motorn så man kan ta beslut om toppen skall lyftas eller inte vid byte av vattenpump i höst. För även om det blir bättre så är det långt ifrån bra.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Fick en present i ett paket för ett halvt år sedan eller så som har legat på hyllan sedan dess. En tryckluftsdriven fettspruta så i dag när jag var förbi KARLSSON för att köpa ett partytält till klubben så sprang jag förbi en hylla med fett. Väl hemma så plockades fettpatronen i och fettsprutan skulle provas. Mina fettnipplar på nedre länkarmen har alltid djävlats med mig sedan 1990. De läcker mera än vad som kommer in så sprutan fick provas på dessa.

Image

Helt kallas går den, inte en gnutta fett smiter förbi. Sprutan sitter fast som tusan på nippeln men det kan jag ta för nu blir det fyllt ordentligt i bussningarna :D

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Helt på latsidan har jag inte varit men min sambos sommarbil hittar ni inga rapporter på i detta forum.
Dock har jag börjat byta klädsel på stolarna i bilen. Ni som var på sommarträffen så kanske att jag hade köpt skydd från Rapps cardesign för att man skulle slippa se det trasiga eländet så nu en månad senare så är det dags att montera nya klädseln från VP :?:

Passargerarstolen kom först ut och det gick tillslut rätt bra. När turen nu har kommit till förarstolen så är inte ryggen lika hel i fjädrar och övre båge.
Så två stolar fick bli till en. Donator i detta fall vart en stol från 64'a

Image

Här är skeletet fixat så att allt är helt.
I morgon skall förstyvningen dit så att ägarna till "recardo sportstolar" kommer att bli avundsjuka på mina..... 8)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
benge57
Posts: 77
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:46 pm

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by benge57 »

Är det verkligen orginalstolar?Inte dom här ber
ömda stolarna med band som gärna ger med sig efter 30 år eller?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Ja den ena (den vänstra) är den slaktade originalstolen medans den högra är från ett passagerarsäte 64'a.
Det man ser är "bara" ryggen. Sittdynan är ju separat och på dessa årsmodeller bestående av fjädrar.

/Janne

enliten bild också
Image
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by Mats »

Intressant med bilder Janne !
Alltid kul att följa dina reparationer & arbeten här på forumet. :wink:

Mvh Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Har en fråga till forumpubliken.
Jag har ju varit på stolarna tidigare utan att jag samtidigt tagit onödigt många foton som ju sker i den senare delen av renoveringen.
Så nu står jag med en bygel som skall sitta längst ner på baksidan av ryggstödet nr3 (misstänker jag). Problemet är bara att jag inte får till bygeln nr 4 då.

De stolar som finns i mina ägor är 61, 63 och 64 så bygeln borde komma från någon av dessa.
Image

1 sitter i ryggen högt upp
2 sitter i nederkant framsida och spänner upp framsidan
4 sitter i nederkant bak och gör igenligen ingen större nytta utan håller mera in "hängmagen" för jag har ingen nummer 3 på den andra stolen.
3 sitter instoppad i rören i nederkant

Problemet jag har är att nummer 4 är för kort om jag monterar nummer 3
Om jag skulle spänna tyget till bristningsgränsen med nummer 4 så kommer ändock tyget vara "slappt" sista decimetern ner till botten (där nummer 3 sitter).

Någon kanske kan fälla ryggstödet på sin bil och fota av hur byglarna sitter.

/Janne
Last edited by QV on Mon Jul 25, 2011 9:58 am, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Två bilder till
Image
Image

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply