Får göra en uppdatering på detta.QV wrote:En liten kuriosa detalj i det hela är att vid montag av Dtyp och ny vajer ifrån VP så slutade mätaren att fungera. Vajern är lite för kort i förhållande till höljet. Vajern sjunker ner i lådan och då når den inte fram till mätaren. Detta löstes med en bit hölje från en koax som låg inom räckhåll i bästa MacIvor stil
Denna bit fick man dock plocka bort vid montage av typ J. Annars får man inte ner vajerhöljet mot lådan.
När jag påbörjade min hemfärd från Göteborg så fick jag ett oljud vid hastighetsmätaren samtidigt som mätaren "hoppade". Detta skedde vid avfarten till Cornelia. Jag tog det som ett tecken och svängde av fför att låna deras garagegolv en stund. En ny distans fast tunnare vart inlagd denna gång så nu är OK igen.
Mitt ex av hastighetsmätarvajer från VP är 5mm kort i varjer eller 5mm lång i höljet. Som det är nu så blir insicket i hastighetsmätaren kort.
OD typ J är helt klart att föredra om man har 4.10 bak och 75 hk. Med typ D så får man lägga i och ur ODväxeln "rätt ofta" men med Jtypen så orkar B18 bättre och man lägger i och "glömmer bort" Att den desutom håller bättre än typ D är ju yttligare en fördel.
/Janne