Den vill inte ladda...byte likström-växelström

Moderatorer
Post Reply
Rö-Bettan
Posts: 7
Joined: Thu Jun 24, 2010 9:15 pm
Location: Kiruna

Den vill inte ladda...byte likström-växelström

Post by Rö-Bettan »

Hej!

Jag behöver lite hjälp.

Jag har lagt in en Bosch generator till min Amazon B18A men jag får den inte att ladda. Generatorn hade jag in för genomgång + att han kopplade in en regulator till mig.
Så det enda jag har behövt göra var att koppla B+ med batterikabeln + laddkabeln med D+ . Jorden är kopplad från generatorn till regulatorn är det korrekt?
Jag har försökt felsöka men hittar inga fel, men jag funderar på generatorfästet som jag köpte, jag använde gummidistanserna från gamla likströmsfästet men la aldrig plåtbrickorna, kan det ha med det att göra måntro? att den inte jordar mot blocket? Eller är jag helt ute och cyklar... :roll: Har varit och letat här på forumet men hittar inget om det.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Den vill inte ladda...byte likström-växelström

Post by QV »

Generatorn MÅSTE ha jord i motorn eller chassie.

Kolla det först.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Den vill inte ladda...byte likström-växelström

Post by Torbo »

Dynaamoen må også ha feltstrøm, DF. Denne kan tilkobles ledning for ladelampe som før gikk til regulator.
Rö-Bettan
Posts: 7
Joined: Thu Jun 24, 2010 9:15 pm
Location: Kiruna

Re: Den vill inte ladda...byte likström-växelström

Post by Rö-Bettan »

Felet är åtgärdat :D

Jag kopplade jorden från generatorn+ regulatorn till chassit och då lyste laddlampan när jag vred nyckeln för att sen slockna när jag startade bilen :lol: :lol: Tur att man inte ger sig i första taget. Det kanske är bra att det inte går som på räls utan man får tänka till lite, då lär man sig något nytt/ Elisabeth och Rö-Bettan. Nu ska jag fira med en kopp kaffe :)
Post Reply