Kondensator

Moderatorer
Post Reply
folo
Posts: 108
Joined: Fri Jan 23, 2009 4:06 pm

Kondensator

Post by folo »

Hej, har en B18 -65:a och vill ha rår om hur jag kan kolla att kondensatorn är ok, för ibland hackar bilen till under landsvägskörning, som är lite oförklarigt.
Rätt tändinställning, och ny förgasasare är det på den.
Hur mäter man tändkablarna så att man vet att de är ok?
Någon som kan ge tips
Tackar på förhand
folo
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Kondensator

Post by Dieseltroll »

Hej!

Tändkablar slits med tiden och efter ett tag kan man få överslag mellan kabeln och jord i motorblocket, något som försämrar gnistan på stiftet. Då jag tycker att tänddelar är så billiga så känns det inte som om det är något att felsöka. Se till att byta hela rubbet så är du säker på att du har fin gnista.

Ett igensatt bränslefilter kan också få motorn att hosta till. Det brukar sitta en sil under flottörventilen i förgasaren (beroende på vilken förgasare man har förstås!), och på en del original bränslepumpar sitter det en sil i pumpen som kan ha satt igen. Personligen har jag satt ett litet utbytbart filter mellan pump och förgasare som brukar kleta igen med jämna mellanrum.

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Kondensator

Post by A-masen »

Du kan naturligtvis ohmmäta en tändkabel, men jag tror inte att resultatet skulle ge någon information. Det som slits, som Dieseltroll sa, är isoleringen på kabeln. Den går att testa, men du har ju redan ett felsymtom så det är lite överkurs. Byt ut alla delar, tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor, brytarspetsar.
Vill du vara riktigt säker och kanske satsa på din bil, så installera ett elektroniskt brytarlöst system. Det finns flera fördelar med det.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kondensator

Post by QV »

Tändkablar felsöks lättas i ett kolsvart rum. Då ser man om det gnistrar om kabeln... Sedan är ju fläkten och avgaserna ett praktiskt bekymmer man skall ha i åtanke.

Även om man ställer tändningen rätt så kommer den att "vara fel" emellanåt på grund av att fördelaren glappar.

En kondensator mäts i Farad. Vissa instrumet har den inställningen.

Brytare håller 1000 mil i en B18 så de måste bytas frekvent. Om inte nockarna i fördelaren oljas så kommer plasten/bakeliten på brytaren (den som följer nocken) att slitas för fort.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Kondensator

Post by Torbo »

QV wrote:Tändkablar felsöks lättas i ett kolsvart rum. Då ser man om det gnistrar om kabeln... Sedan är ju fläkten och avgaserna ett praktiskt bekymmer man skall ha i åtanke.

Även om man ställer tändningen rätt så kommer den att "vara fel" emellanåt på grund av att fördelaren glappar.

En kondensator mäts i Farad. Vissa instrumet har den inställningen.

Brytare håller 1000 mil i en B18 så de måste bytas frekvent. Om inte nockarna i fördelaren oljas så kommer plasten/bakeliten på brytaren (den som följer nocken) att slitas för fort.

/Janne
Pluss en oljedråpe i senter av fordelaraxelen i ny og ne.....
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Kondensator

Post by Hasse63 »

En glapp fördelare axielt ger också ryckningar på slätväg :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply