Hej, har en B18 -65:a och vill ha rår om hur jag kan kolla att kondensatorn är ok, för ibland hackar bilen till under landsvägskörning, som är lite oförklarigt.
Rätt tändinställning, och ny förgasasare är det på den.
Hur mäter man tändkablarna så att man vet att de är ok?
Någon som kan ge tips
Tackar på förhand
folo
Kondensator
-
- Posts: 478
- Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
- Location: Lund
Re: Kondensator
Hej!
Tändkablar slits med tiden och efter ett tag kan man få överslag mellan kabeln och jord i motorblocket, något som försämrar gnistan på stiftet. Då jag tycker att tänddelar är så billiga så känns det inte som om det är något att felsöka. Se till att byta hela rubbet så är du säker på att du har fin gnista.
Ett igensatt bränslefilter kan också få motorn att hosta till. Det brukar sitta en sil under flottörventilen i förgasaren (beroende på vilken förgasare man har förstås!), och på en del original bränslepumpar sitter det en sil i pumpen som kan ha satt igen. Personligen har jag satt ett litet utbytbart filter mellan pump och förgasare som brukar kleta igen med jämna mellanrum.
// M
Tändkablar slits med tiden och efter ett tag kan man få överslag mellan kabeln och jord i motorblocket, något som försämrar gnistan på stiftet. Då jag tycker att tänddelar är så billiga så känns det inte som om det är något att felsöka. Se till att byta hela rubbet så är du säker på att du har fin gnista.
Ett igensatt bränslefilter kan också få motorn att hosta till. Det brukar sitta en sil under flottörventilen i förgasaren (beroende på vilken förgasare man har förstås!), och på en del original bränslepumpar sitter det en sil i pumpen som kan ha satt igen. Personligen har jag satt ett litet utbytbart filter mellan pump och förgasare som brukar kleta igen med jämna mellanrum.
// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Re: Kondensator
Du kan naturligtvis ohmmäta en tändkabel, men jag tror inte att resultatet skulle ge någon information. Det som slits, som Dieseltroll sa, är isoleringen på kabeln. Den går att testa, men du har ju redan ett felsymtom så det är lite överkurs. Byt ut alla delar, tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor, brytarspetsar.
Vill du vara riktigt säker och kanske satsa på din bil, så installera ett elektroniskt brytarlöst system. Det finns flera fördelar med det.
Vill du vara riktigt säker och kanske satsa på din bil, så installera ett elektroniskt brytarlöst system. Det finns flera fördelar med det.
Re: Kondensator
Tändkablar felsöks lättas i ett kolsvart rum. Då ser man om det gnistrar om kabeln... Sedan är ju fläkten och avgaserna ett praktiskt bekymmer man skall ha i åtanke.
Även om man ställer tändningen rätt så kommer den att "vara fel" emellanåt på grund av att fördelaren glappar.
En kondensator mäts i Farad. Vissa instrumet har den inställningen.
Brytare håller 1000 mil i en B18 så de måste bytas frekvent. Om inte nockarna i fördelaren oljas så kommer plasten/bakeliten på brytaren (den som följer nocken) att slitas för fort.
/Janne
Även om man ställer tändningen rätt så kommer den att "vara fel" emellanåt på grund av att fördelaren glappar.
En kondensator mäts i Farad. Vissa instrumet har den inställningen.
Brytare håller 1000 mil i en B18 så de måste bytas frekvent. Om inte nockarna i fördelaren oljas så kommer plasten/bakeliten på brytaren (den som följer nocken) att slitas för fort.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Kondensator
Pluss en oljedråpe i senter av fordelaraxelen i ny og ne.....QV wrote:Tändkablar felsöks lättas i ett kolsvart rum. Då ser man om det gnistrar om kabeln... Sedan är ju fläkten och avgaserna ett praktiskt bekymmer man skall ha i åtanke.
Även om man ställer tändningen rätt så kommer den att "vara fel" emellanåt på grund av att fördelaren glappar.
En kondensator mäts i Farad. Vissa instrumet har den inställningen.
Brytare håller 1000 mil i en B18 så de måste bytas frekvent. Om inte nockarna i fördelaren oljas så kommer plasten/bakeliten på brytaren (den som följer nocken) att slitas för fort.
/Janne
Re: Kondensator
En glapp fördelare axielt ger också ryckningar på slätväg
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/