under-dash

Moderatorer
Post Reply
1964
Posts: 93
Joined: Wed May 13, 2009 4:01 pm

under-dash

Post by 1964 »

under-dash ,,konstigt namn ,,,
vilka års modeller fanns de på . tror att det fanns på usa marknaden, som original är det bara att montera det o finns det hål för borrade? svåra att få tag i ?? någon som har bild på en?
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: under-dash

Post by Nalletill1000 »

Jag tror att det star benamnt som "knee protection" i reservdelskatalogen. Det var endast tillgangligt for den Nord-Amerikanska marknaden for 1968 ars modell, vilken ocksa var den sista. Hur som helst, sa har B20 modellen sin instrumentbrada forborrad for den. De dyker upp da och da pa ebay, sa leta dar. Tyvarr kan jag inte hjalpa dig med bild, men leta lite sa hittar du.
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: under-dash

Post by Fredrik Lofter »

Nalletill1000 wrote:Jag tror att det star benamnt som "knee protection" i reservdelskatalogen. Det var endast tillgangligt for den Nord-Amerikanska marknaden for 1968 ars modell, vilken ocksa var den sista. Hur som helst, sa har B20 modellen sin instrumentbrada forborrad for den. De dyker upp da och da pa ebay, sa leta dar. Tyvarr kan jag inte hjalpa dig med bild, men leta lite sa hittar du.
Stämmer. Endast på bilar i exportutförande till USA och endast årsmodell 1968. Antagligen endast på 122 S (dvs. ej 123 GT - 121 såldes ej i USA) men på både P 130 och P 220. Det finns ett fåtal amerikanska 123 GT årsmodell 1968 i galleriet men ingen av dem har underdash/knäskydd. Om det beror på att 123 GT inte fick den eller att bilarna i galleriet inte längre har dem kvar vet jag inte. A/C var populärt och många gånger nödvändigt i USA även på 60-talet och i instruktionerna för Volvos A/C F500 (Frigiking) är ett av de första stegen att kapa knäskyddet i två delar för att få plats med A/C:n. Det var ganska många förändringar med fokus på passagerarsäkerhet i kupén på den marknaden det modellåret (förändringar som drevs av myndighetskrav), av vilka många kom senare på andra marknader (bl.a. Sverige, dock ej underdash). Du kan läsa mer om det här.

Nedan en officiell Volvo-bild på en 68:a i exportutförande. Notera förutom knäskyddet även varningslampan på instrumentpanelen för handbroms- och bromsbortfall (tvåkrets bromssystem var en detalj som kom på Amazon i Sverige först året efter, på årsmodell 1969), varningsblinkersreglaget ovanför fläktreglaget (endast på Polisutförandet i Sverige), det rundade handtaget till askkoppen (ej i Sverige), samt den annorlunda och mer rundade utformningen på reglagen.

Image

Så här ser det ut i min bil (det är en 69:a och hålen, 8st, fanns redan). Jag har även bytt reglagen till de från en 122S 68:a i exportutförande (de är utformade så att de går av vid en kollision).

Image

Mvh,

Fredrik
Last edited by Fredrik Lofter on Wed Mar 09, 2011 4:46 pm, edited 7 times in total.
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: under-dash

Post by hakano »

X55858 wrote: Stämmer. Endast på bilar i exportutförande till USA och endast årsmodell 1968. Antagligen endast på 122 S men på både P 130 och P 220.
Gick det bilar av modell 121 (enkelförgasare) på export till USA? Nån period var det väl enbart bilar i Sportutförande som exporterades dit?
1964
Posts: 93
Joined: Wed May 13, 2009 4:01 pm

Re: under-dash

Post by 1964 »

passar den en 64? tycker den är lite fräck . är de dyra har inte sett en sådan på annons, är det inte något som ny tillverkas?
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: under-dash

Post by Fredrik Lofter »

hakano wrote:Gick det bilar av modell 121 (enkelförgasare) på export till USA? Nån period var det väl enbart bilar i Sportutförande som exporterades dit?
Nej. Motorstyrkan i A-motorn ansågs för klen för den amerikanska marknaden och därför såldes endast 122 S (1960 - 1968) och 123 GT (1967 - 1968) där.
1964 wrote:passar den en 64? tycker den är lite fräck . är de dyra har inte sett en sådan på annons, är det inte något som ny tillverkas?
Ja och nej: den passar förutsatt att du borrar upp de åtta hål som krävs i panelens undersida. Bra skick = bra pris brukar gälla. Räkna med 2000kr och uppåt. De nytillverkas inte.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: under-dash

Post by hakano »

X55858 wrote:och därför såldes endast 122 S (1960 - 1968) och 123 GT (1967 - 1968) där.
Ja, var väl det jag hade för mig. Men blev lite fundersam då du skrev "Antagligen endast på 122 S". Jag tolkade det som att du menade att det även exporterades 121:or men jag missförstod kanske det du menade.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: under-dash

Post by Fredrik Lofter »

hakano wrote:men jag missförstod kanske det du menade.
Äh, det är jag som skriver slarvigt.
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: under-dash

Post by John »

Ligger en under-dash ute på tradera nu

http://www.tradera.com/Underdasch-Mycke ... _113029126
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: under-dash

Post by ClassicVolvoShop »

Med lite tålamod brukar dom gå till rundt USD 100-150 i USA, sen tillkommer frakten givetvis.

Dom går inte att montere i en 1964 årsmodell (pga. hållare för kedjan till kylargardin), värför buick1940 (och vad familjen nu kan heta) kanske nu säljar ut den.

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =13&t=7843
13134VD, 22134VD, 22244VD
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: under-dash

Post by Fredrik Lofter »

Fredrik Lofter wrote:Motorstyrkan i A-motorn ansågs för klen för den amerikanska marknaden och därför såldes endast 122 S (1960 - 1968) och 123 GT (1967 - 1968) där.
Måste kommentera och antagligen justera detta lite då det ifrågasätts om 123GT verkligen såldes till kunder i USA. Att många amerikaner privatimporterade 123GT är helt klart och den fanns troligen även med i Volvos European Delivery Plan, men 123GT verkar inte ha sålts av amerikanska återförsäljare. Så av Volvo Amazons digra utbud såldes "bara" 122S i USA årsmodellerna 1959-1968, dock i alla tre karosserna (P120, P130 och P220). Volvo 122S i exportutförande till USA gick för övrigt heller inte att få med överväxel.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Post Reply