Spiralfjädrar bak - Sedan

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
Indalsman
Posts: 59
Joined: Sun Apr 24, 2011 6:33 pm
Location: Sundsvall

Spiralfjädrar bak - Sedan

Post by Indalsman »

Hallå!

Mina fjädrar bak har gått av båda två och skulle behövt 2st nya. Har inte råd just nu med 2st sprillans så jag undrar ifall det passar ifrån nån annan bil?? Nåt trix eller så.

Hur gör man enklast för att byta fjädrar bak på amazon?

//PA
Volvo Amazon -66 *nyss införskaffad 110507*
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Spiralfjädrar bak - Sedan

Post by Blomquist »

Hissa upp bilen på pallbockar, sätt domkraft under bakaxeln, lossa balataremmarna (fångbanden), lossa dämparna (inne i skuffen, brukar inte vara rostigt där) släpp ner axeln
och fjädrarna skall gå att lirka ur. Passa på att spruta tunnflytand rostskydd uppe i tornen.
Ett par spiralfjädrar är inte svårt att hitta begagnat, men nya kostar under tusenlappen/paret (men det visste du kanske allaredan).
210 -64, 223 -68
Indalsman
Posts: 59
Joined: Sun Apr 24, 2011 6:33 pm
Location: Sundsvall

Re: Spiralfjädrar bak - Sedan

Post by Indalsman »

Blomquist wrote:Hissa upp bilen på pallbockar, sätt domkraft under bakaxeln, lossa balataremmarna (fångbanden), lossa dämparna (inne i skuffen, brukar inte vara rostigt där) släpp ner axeln
och fjädrarna skall gå att lirka ur. Passa på att spruta tunnflytand rostskydd uppe i tornen.
Ett par spiralfjädrar är inte svårt att hitta begagnat, men nya kostar under tusenlappen/paret (men det visste du kanske allaredan).
Tackar!!

Mina har gått av längst upp, höger sidans fjäder är av på 2 ställen... den är grymt låg bak nu....
Volvo Amazon -66 *nyss införskaffad 110507*
Indalsman
Posts: 59
Joined: Sun Apr 24, 2011 6:33 pm
Location: Sundsvall

Re: Spiralfjädrar bak - Sedan

Post by Indalsman »

Ingen som har tips på ifall det passar med fjädrar från nån annan bil till bakaxeln på amazon sedan??
Volvo Amazon -66 *nyss införskaffad 110507*
Post Reply