Rostlösningsolja

Moderatorer
Post Reply
jaka
Posts: 69
Joined: Sun Aug 03, 2008 10:07 pm

Rostlösningsolja

Post by jaka »

Hej!
Sysslar med R/C flyg sedan 35 år förutom mitt meckande med ungdomens Amazon -64 och hittade detta på R/C Universe...Stor site för radiostyrt modellflyg.
Man gör ju av med en del sprayolja när man sysslar med gamla bilar.

Some of you might appreciate this. For the ladies who are mechanically challenged, please forward this to your household repair tech. Any input would be appreciated.
Machinist's Workshop magazine tested penetrates for break out torque on rusted nuts. They are below, as forwarded by an ex-student and professional machinist, Bud Baker. They
arranged a subjective test of all the popular penetrates with the control being the torque required to remove the nut from a ''scientifically rusted'' environment.

*Penetrating oil ..... Average load*

None ...................... 516 pounds

WD-40 ................... 238 pounds

PB Blaster ............... 214 pounds

Liquid Wrench ......... 127 pounds

Kano Kroil .............. 106 pounds

ATF-Acetone mix.......53 pounds

The ATF-Acetone mix was a ''home brew'' mix of 50 - 50 automatic transmission fluid and acetone. Note the ''home brew'' was better than any commercial product in this one particular test. Our local machinist group mixed up a batch and we all now use it with equally good results. Note also that ''Liquid Wrench'' is about as good as ''Kroil'' for about 20% of the price.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Rostlösningsolja

Post by A-masen »

Bra tips! Ännu bättre eller uppmuntrande är det kanske att känna till att ATF-olja finns i måttligt stora förpackningar, 1 liter, och kanske även mindre (förgasarolja?) om man vill blanda själv. Aceton finns ju som "hushållskemikalier" i närmaste större livsmedelsaffär. Möjligen bara som mindre förpackningar, 2 dl (?), men det går ju att köpa flera flaskor på en gång.
Aceton är ju väldigt lättflyktigt (avdunstar lätt och fort) så låt inte en blandning stå länge utan lock. Och framför allt, låt det inte ta vägen genom lungorna. Det löser inte bara järnoxid, utan även hjärnceller!
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Rostlösningsolja

Post by daniel_sandberg »

Ingen som har hunnit pröva på detta? =) Funderar på att investera i en ny oljekanna och sen mixa ihop lite aceton och atf
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
OddSverre
Posts: 86
Joined: Tue Apr 06, 2010 12:22 pm
Location: Akershus, Norge

Re: Rostlösningsolja

Post by OddSverre »

Dette er godt, gammelt og velprøvd, og funker så godt som noe.
Vær obs på at Aceton kan løse opp noen typer plast og gummi.
13134 VD
Gyllengul (84)
414-247
50233
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Rostlösningsolja

Post by Hasse63 »

Aceton löser även färg, så se upp var ni applicerar det.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Rostlösningsolja

Post by daniel_sandberg »

Hmm.. Det är kanske bra att ha i tankarna när man använder specialkannan som den så fint fick heta =)

Dock inte hunnit pröva den nya brygden så mycket och antar väl att testerna knappast blir särskilt vetenskapliga. Men återkommer när jag har fått testa den på diverse saker =)
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
nilskarlsson
Posts: 7
Joined: Tue Jan 26, 2010 10:08 am
Location: kungälv

Re: Rostlösningsolja

Post by nilskarlsson »

kryploss gjord av RAND funkar för jäla bra
http://www.wrethman.se/pdf/Katalog_2010.pdf
...Rockabilly...
Indalsman
Posts: 59
Joined: Sun Apr 24, 2011 6:33 pm
Location: Sundsvall

Re: Rostlösningsolja

Post by Indalsman »

daniel_sandberg wrote:Hmm.. Det är kanske bra att ha i tankarna när man använder specialkannan som den så fint fick heta =)

Dock inte hunnit pröva den nya brygden så mycket och antar väl att testerna knappast blir särskilt vetenskapliga. Men återkommer när jag har fått testa den på diverse saker =)
Provat detta än?? Nyfiken ju :)
Volvo Amazon -66 *nyss införskaffad 110507*
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Rostlösningsolja

Post by daniel_sandberg »

Ja nog har jag väl testat den men svårt att avgöra om det är bättre än annat.. :P

Men kannan finns kvar och används så jag tror på det iaf =) Går ju åt lite mindre 5-56/wd40 med den här häxbrygden iaf. Och det känns ju som att det borde faktiskt ligga lite sanning i det hela. Lite sprit som gör det lättflyktigt och så en lättflytande olja. Borde ju funka bra ihop.

Har tänkt att byta packning på insug/avgas på Amazonen och har sprayat nån gång med wd40 men tror nog jag ska ta och droppa dit lite atf-aceton också =) Kanske slipper dra av någon bult i toppen =)
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re: Rostlösningsolja

Post by K_arlstrom »

A-masen wrote:Bra tips! Ännu bättre eller uppmuntrande är det kanske att känna till att ATF-olja finns i måttligt stora förpackningar, 1 liter, och kanske även mindre (förgasarolja?) om man vill blanda själv. Aceton finns ju som "hushållskemikalier" i närmaste större livsmedelsaffär. Möjligen bara som mindre förpackningar, 2 dl (?), men det går ju att köpa flera flaskor på en gång.
Aceton är ju väldigt lättflyktigt (avdunstar lätt och fort) så låt inte en blandning stå länge utan lock. Och framför allt, låt det inte ta vägen genom lungorna. Det löser inte bara järnoxid, utan även hjärnceller!
Aceton köper man bäst på en järnaffär eller liknande, endast fruntimmer köper 1-2 dl för 15-20 kr på ica eller coop ;)
Gav nog 40 kr för en liter aceton !
Vilja, våld och vasselin
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Rostlösningsolja

Post by granfot »

Nu har jag testat Aceton/ATF-mix, och även om jag inte jämfört med WD40 så känns det som om det fungerar fördjävla bra! Har lossat en del skruvar som jag tidigare gått bet på med den här blandningen. Sen kan jag inte svära på att dom inte lossnat för att dom fått dra i WD40 under en lång tid, men det känns som om det är den nya blandningen som gör det. Spruta på, vänta några minuter och huxflux så lossnar skruven/muttern/bulten. :)

Jag är iallafall "frälst" :lol:
Post Reply