diffad bakaxel

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
ragazon
Posts: 81
Joined: Wed Sep 21, 2005 6:59 pm
Location: säter

diffad bakaxel

Post by ragazon »

Såg nyss en annons om en amazon favorit. Stog att den hade diffad bakaxel orginal. visste inte att favoriten hade det. fast det kanske fanns som tillval.
Någon om vet???
vroom.....
Amazon favorit -66
Amazon sport -64
Danne_Sthlm
Posts: 184
Joined: Thu Jun 08, 2006 4:00 pm
Location: Stockholm/Söderort

Post by Danne_Sthlm »

Favoriten var väl en snik model eller? Var det inte bara 123 GT som kom med diffad axel som standard?
Min amazon är en favorit. Inte är den diffad vad jag vet.
Vadå går inte? Ge mig min 5-56 och 5 minuter så e den borta!
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Ingen 121 122 123 221 eller 222 som kunde köpas av privatpersoner hade diffbromsad bakaxel som standard utan det var ett tillval.
På vissa specialutföranden bla polis tillhörde det standardutrustningen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
D Brown
Posts: 73
Joined: Fri Feb 11, 2011 10:19 pm

Re: diffad bakaxel

Post by D Brown »

Jag trodde i vintras att min poliskombi hade diffbroms eftersom den startade bra i uppförsbacke e.t.c, men nu när jag lyft upp bakänden och roterar ena hjulet så roterar det andra i motsatta riktning.
Som jag förstått efter att ha läst på forumet så bevisar detta att jag inte har någon diffbroms?

Om precis alla polisbilar levererades med diffbroms så får man väl förutsätta att min axel är utbytt någon gång, eller blir en axel med utsliten diffbroms att bete sig som en vanlig axel?
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: diffad bakaxel

Post by Blomquist »

Om båda hjulen hänger fritt hakar inte diffbromsen i, kräver belastning.
Såvida det inte är "aga-diff" förståss, men det är ju en annan historia.
210 -64, 223 -68
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: diffad bakaxel

Post by brorsan »

Du har fel Blomquist, det är vid hård belastning (som vid en sväng på asfalt) som lamellerna slirar och den fungerar som en standardaxel. Båda hjulen ska snurra åt samma håll om man lyft bilen och roterar ett hjul på en fungerande diffbroms.
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: diffad bakaxel

Post by QV »

Hur en diffbroms uppför sig vid obelastat lääge kan säkert variera för de olika typerna av diffbroms men för SPICER/DANA lamelldif behövs ingen belastning.

Om man roterar ett hjul så kommer det andra rotera åt samma håll.

Om diffen "tar slut" så kommer man ingen stans.

/Janne

"normalt" finns det en bricka till på klumpen som berättar att man skall använda special olja i diffen, förutom den som säger vilken utväxling man har
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply