Förgasarproblem Kopparrör

Moderatorer
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Förgasarproblem bränsleledning

Post by StefanM »

det är ingen hemlighet att kopparrör är mjukt men monterar man det på fel sätt med för lite fästpunkter och det vibrerar så kallhärdar det av vibrationerna och går till slut av. Det är fakta.
Det har jag sett några gånger iallafall under 25 år på verkstadsgolvet. Vid normal fastsättning med originalklammer så fungerar det säkerligen men de fall jag har sett så har det uteslutande handlat om bromsrör där de har satt dit ett flera decimeter för långt rör och låtit överskottet vara oklamrat.
Ett gövre rör typ bränslerör ska nog vibrera i en herrans massa år innan det brister så det märks väl aldrig på samma vis.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Förgasarproblem bränsleledning

Post by Hasse63 »

Snabbletade men hittade "inget"... Tror inte bromsrör är gjorda av ren koppar.

Som Lundin skrev "varför ens bygga in en sådan risk" då det är känt att kopparrör kan gå av pga att det självhärdar.

Finns de som bygger avgasrör (sista biten) för att det blir ett speciellt ljud, de har problem (om de inte klamrar) att röret/rören går av :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Förgasarproblem bränsleledning

Post by Torbo »

Ja, klart koppar kan brista, men det kan også kopparlegeringer, stål. jern og aluminium som ikke er festet på skikkelig måte!
På min Duett er det kopparrør i bremsene og på min Amazon er det kopparrør i både bremserør og bensinrør!
Kan vel legge til at jeg glødet ut bremserrørene etter flensing, som er riktig metode og noe som ikke er nevnt her.
Rørene er godt innfestet, så risikoen er vel ekstremt liten for at noe kan skje, som stefanM er inne på.
Om kopparrør er så dårliga, som noen få mener, så burde vel blant andra Biltema sluta med å selja bremserør?
Men jeg har også for meg at bremserør av stål og aluminium er langt mer utsatt for korrosjen. Det er vel ikke særlig bedre?
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Förgasarproblem bränsleledning

Post by J.Lundin_ »

Bromsrör finns att få i stål, koppar och koppar-nickel legering. Merparten av de bromsrör som satt som original är gjorda av stål, därav bilprovningens intresse för dessa rör. Alla gamla lik jag kört runt i har haft stålrör till bromsarna. Att koppar deformationshårdnar är ett odiskutabelt faktum, hur stor risken sedan är beror på hur rören hängs upp. Det finns även ett annat material som likt koppar hårdnar vid vibration och yttre kraftpåverkan och det är rostfritt stål av 18/8 kvalité.

Går vi till det här med koppar och dess påverkan på bensin så behövs det inte så många slagningar på nätet för att hitta vittnesmål om bekymmer med just denna kombination, speciellt i samband med racingsoppa och båtmotorer.

Vi ska inte glömma av att denna tråd tar upp trimmade motorer och det är runt detta mina svar är baserade, jag vet att man haft problem med just vissa typer av racingsoppa. Då man numer testar bensin så ingår det en snabbtest om hur pass korrosivt bensinen är mot just koppar. Så att som du kategoriskt förneka att det kan finnas problem kring just denna metall och bränslen är att sticka huvudet djup ner i sanden. Jag blir förövrigt rätt irriterad över folk som inte är så pass öppna i sitt sinne att man inte tar till sig den information som sprids. Ju mer man känner till om hur saker och ting fungerar desto lättare har man att väga för och nackdelar i olika frågor, men det förutsätter att man är mottaglig för argument och inte hårdnackat förnekar allt som kan störa ens egna världsbild :D Min anmärkning av att koppar inte är lämpligt att använda i samband med bensin stötte jag på under dom litteraturstudier som jag gjorde då jag skrev min artikel om bensin för drygt 30 år sedan och detta var en sanning då och är till viss del en sanning även idag. Givetvis så har bränslet vi använder förändrats under årens lopp, både till fördel och nackdel för brukarna. Att man tog bort blyet var till viss del politiskt, det vet jag för jag hade på den tiden full insyn i vad som försegick genom en arbetskamrat på statens miljömedicinska laboratorium som medverkade i dessa utredningar. Man var tvungen att bli av med blyet eftersom man bestämt sig att införa katalysatorer på bilarna. Den statliga utredning som skulle visa att blyet var farligt blev en flopp, det var alltför mycket som inte stämde med de förutfattningar man hade innan man startade utredningen, man hade med andra ord ingen bra beslutsgrund att stå på. Väl medveten om att riksdagsfolket sällan eller aldrig orkade läsa igenom en tjock rapport utan endast tittade på sammanfattningen så gjorde detta faktum att den drivande chefen (professorn) förordade att sammanfattningen av utredningen skulle skrivas på sådant sätt att man kunde tolka innehållet av utredningen som att blyet var livsfarligt och måste bort till vilket pris som helst. En sak som också spelade in var att man på denna institution även bedrev egen metallforskning och för att säkerställa fortsatta forskningspengar så måste rapporten vara väldigt kritisk i sin sammanfattning mot fortsatt användning av blyad soppa, annars var risken stor att fortsatta anslagspengar frös inne.Det var med andra ord rejält ruttet gjort och man borde ha kastat ut dessa bluffmakare med huvudet före. Sådana personer har inget i att göra i forskarvärlden. Tyvärr är det varken första eller sista gången sådant händer.

Själv blev jag som "sakkunnig i ämnet" inbjuden av en grupp med lobbyister vars syfte var att försöka stoppa statens tankar på att ta bort blyet ur bensinen, blanda i alkohol i soppan, samt att införa krav på katalysator på alla nytillverkade bilar. Efter en mutlunch i Bromma med två herrar, en från nybildade Bilfront och en från Bilindustriföreningen,så framkom det att dom ville att jag skulle skriva ett antal kritiska artiklar i ämnet och dessa skulle publiceras i tidningen Bilsport men även i andra, exempelvis tidningen Motor. Jag skulle dessutom få betalt två gånger för dessa artiklar, dels från tidningarna ifråga och dels ifrån lobbygruppen. Dom som var inblandade var folk ifrån Motormännen, Bilindustriföreningen, Bilfront, något oljebolag(förmodligen OK) samt en hel del annat löst folk som tydligen satt i riksdagen…! Jag kände dock instinktivt att detta inte kunde vara bra för min fortsatta karriär om det kom ut, så jag gled ur det hela snyggt. Det gav mig dock en god insyn i hur saker och ting tydligen sker ute i samhället :shock: .

Så innan man raljerar om tomtar, magneter och annat dumt så bör man nog tänka sig för både en och två gånger. Risken är annars stor att man själv kan framstå som en jubel idiot. Ditt påstående att det inte används metalliska komponenter i bensin stämmer inte heller, men det överlåter jag med varm hand till dig själv att utröna. :D
blitzwolf
Posts: 2
Joined: Wed Jul 13, 2011 11:43 am

Re: Förgasarproblem bränsleledning

Post by blitzwolf »

Takk! Jeg er helt enig i dine synspunkter. Og det er sikkert ikke overraskende at nøyaktig det samme skjedde i Norge ang. debatten om bly i bensinen... :cry:
Front wheel drive is for girls
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Förgasarproblem bränsleledning

Post by Torbo »

Fint om lundin kunne framvisa dokumentasjon på at koppar påvirkar oktantallet? Avventer også svar på hvorfor kopparrør kan brukes i gassledningaer under trykk da det er så store muligheter for sprekksannelser?

Når det også framkommer fra lundin at bly ikke er så farlig eller giftig, lurer jeg på hvilken faglig tyngde som ligger bak synspunktene, som på meg virker som er tatt ut av løse luften. Faglig bakgrunn?

Når samme person eksempelvis påstår at en motor med hvass kamaxel skal gå like pent som en med standardkam, i en tidligere tråd, så ser jeg at noe glipper her...
Jeg er for gammel til å tro på synspunkter/synsing uten dokumentasjon. Det bør helst være en kombinasjon av teori og praksis....
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Förgasarproblem bränsleledning

Post by J.Lundin_ »

Jag vet inte om jag orkar tjafsa med dig, men här får du ett inlägg taget ifrån "Träbåtsakutens" forum

Re: Koppartank / Ledning
« Svar #6 Kl: 05 Oktober 2010 kl 13:33 » Svara med citat Modifiera meddelanden

--------------------------------------------------------------------------------
Hej

I en tidigare båt hade jag en koppartank. Visst blev det problem! Den moderna bensinen påverkade kopparen så att den blev kraftigt blåfärgad. Men färgen var inte det värsta, när bensinen sedan kom fram till förgasaren (av aluminium) bildades någon form av segt slem som effektivt täppte till alla munstyckena utom chokemunstycket. Att motorn då inte fungerade säger sig självt. Min rekommendation (som jag tidigare har skrivit om på detta forum) är därför att aldrig använda koppartank till dagens moderna bensin.

Leif

Tittar man runt på nätet så kan man hitta även detta påstående:
Koppar anses ha en "pro-oxidant effect" vilket påverkar bränslets stabilitet, vilket innebär att metallen åldrar bensinen, den tappar stinget helt enkelt. Kopparen i sig kan också angripas de komponenter som brukar delta i denna process är vatten, svavel iform av H2S, C4H4S (thiophene) samt olika merkaptaner. Svavel är ett ämne som brukar bli kvar i större eller mindre mängd även om man försöker få bort det så långt det går genom olika "tvättmetoder". Även etanol och alkanolamin kan delta i denna korrosion. Den korrosion som kopparrören kan råka ut för är sk pitting dvs. nålstora fräthål rakt igenom godset.

Ser man till risken med rörbrott via vibrationer så verkar merparten av de forum jag kollat in vara ense, man bör inte använda kopparrör som bränsleledning. Tydligen finns det även några icke angivna bilfabrikanter som har den policyn att kopparrör inte har något att göra på deras bilar och att garantin försvinner helt om kopparrör är monterat.

Det finns med andra ord mycket att hitta på nätet för den som orkar leta efter kunskap och information....... :wink:

Så vitt jag kan se så har jag inte påstått att bly inte är giftigt, TEL är extremt farligt i koncentrerad form eftersom det både kan tas upp via andningsvägarna och genom spill på huden. Vad det hela handlade om var att man från dessa forskares sida försökte koppla ihop en massa olika påståenden, som sedan visade sig inte hålla vid en närmare granskning. En sådan var förekomsten av bly i blod. Man ville genom blodprov visa att barn i storstäder var utsatta för mer bly i luften än barn från landsbygden. Man fick väldiga problem då man uppmätte högre blyhalter i blod hos barn i Nepals bergstrakter än hos barn som bodde och utsattes för storstädernas biltrafik. Där handlade det om att man levde på konserver mer än att man utsattes av bly från avgaser. Så förekomst av bly i blod kunde ha många fler orsaker än bly från bensin. Då detta uppdagades så fick man givetvis problem, för det gick inte med enkla medel av avskilja vad som orsakade vad. Det var fler sådana här tokerier i utredningen som sammantaget visade att det nog inte var så stora problem med bly från avgaserna som man från början ansett. Konservburkar var en källa till bly, det fanns vad jag minns en del andra också såsom keramikkärl med glasyr innehållande bly som vid sura livsmedel kunde lakas ut osv. Små barn har ju dessutom den egenheten att allt ska bitas och provsmakas på och vad för oidentifierade blykällor som då kunde uppträda kunde man bara gissa sig till.
Det jag blev förbannad på var då jag läste utredningen och sedan fick både se och höra hur dom manipulerat sammanfattningen, så gör man inte om man sysslar med seriös forskning. Jag vill till och med sträcka mig så långt att resultatet av utredningen redan från start var ett beställningsverk, ett typiskt politiskt beslut som vilade på en racklig grund och som förmodligen inte gått igenom om alla intressenter fått klart för sig vad man fått fram. Uppenbarligen så fanns det även politruker inom forskningen som var villiga och mot en viss ersättning i form av fortsatta forskningsbidrag få fram de resultat som våra kära politiker då ville ha.
Personligen tycker jag idag att beslutet att ta bort blyet ur soppan var ett riktigt beslut, men det skulle inte ha skett på grundval av den "fuskrapport" som dessa oseriösa forskare presenterade.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Förgasarproblem bränsleledning

Post by Torbo »

Takkar for informasjonen - dokomentasjonen!
Det kunne vel også vært vann i bensinen som forårsakade misfargingen? Det er ikke så uvanlig med kondens i båttankar, har opplevd det noen ganger selv. Og fuktighet skaper jo grønt irr...
I min 50 år gamle trebåt, som jeg hadde i 25 år, var det tappeplugg i bunnen av koppartanken, og ikke sjelden kunne jeg tappe av en vannskvett...
Vet ikke om dette er så relevant i forhold til bilmotorer?

Da lar jeg dette ligge....
Og så får jeg bare kjøre rundt med angst, med mine volvoer og renaulter med kopparrør i bensin- og bremserør. Og kopparrør i gassanlegget på min campingbil.
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Förgasarproblem bränsleledning

Post by StefanM »

Hasse63 wrote:Snabbletade men hittade "inget"... Tror inte bromsrör är gjorda av ren koppar.

Som Lundin skrev "varför ens bygga in en sådan risk" då det är känt att kopparrör kan gå av pga att det självhärdar.

Finns de som bygger avgasrör (sista biten) för att det blir ett speciellt ljud, de har problem (om de inte klamrar) att röret/rören går av :wink:
det är åtskilliga som gör bromsrör i koppar idag, det rostar inte, är lätt att bocka och är billigare för kunden än kopparnickel rör.
Själv använder jag uteslutande kopparnickel för kopparrör är så mjukt så det ser så fult ut, svårt att få rakt och fint.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Förgasarproblem bränsleledning

Post by Torbo »

Høres bra ut! Hvem selger det i 8 mm?
Jeg har kjøpt på Biltema og Mekonomen, men kanskje de har kopparnickelrør også? Vil anta at det er sterkere, som du er inne på....
Skal bytte ut et rustent rør på en VW snart... På de andre bilene er det tilsterekkelig mange opphengspunkter, så jeg tror jeg lar dem være...
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Förgasarproblem Kopparrör

Post by J.Lundin_ »

Det här med rostiga bromsrör påminner mig om då jag i min gröna ungdom hade en bubbla från 1966. Allt gick bra på besiktningen och besiktningsgubben var nöjd tills jag frågade lite förstrött om var dessa bilar brukade rosta. Det skulle jag aldrig ha gjort, för han slet då upp golvmattan på förarplatsen, pekade och sa att bromsledningen vid gaspedalen brukar vara rostig, vilket det också var på min bil, attans otur… :( Så det blev en 2a direkt och ombesiktning.

Väl hemma så kollade jag in röret ifråga, det var ett längsgående rör som gick mellan motor och framvagn dvs. genom två torpedväggar, trångt som själve fan, ett elände att byta. En snabb koll på röret ifråga, det var knappt angripet alls, lite ytrost och ytorna runt om på röret var perfekta. Jävla trams med andra ord. Så istället för att byngla med att byta ut det så putsade jag av det med fint slippapper, sedan målade jag det med Humbrols silverfärg (färg på småburkar för modellbyggen). Ytan blev perfekt och som en extra Touch så sprutade jag på Dinitrol. Därefter iväg till bilprovningen för en returmatch.

Väl där så kollade besiktningsgubben in röret i kupén, blev en aning sur på att jag sprutat på Dinitrol även om den var ofärgad. Så fick man inte gör innan reparationen blivit kontrollerad. Därefter så lyfte han oväntat upp bubblan och kröp in vid framvagnen, kom ut och såg en aning konfunderad ut, gick vidare till motorn för att kolla röret där. Sänkte sedan ned bilen och kröp in i bilen för att kolla bromsröret igen. Detta förfarande upprepades tre gånger och han såg för varje gång än mer konfunderad ut samtidigt som han började muttra för sig själv. Det var något som inte stämde, men han kunde inte sätta fingret på det. Han till och med tog fram en morakniv som han skrapade ytan på röret med där det tidigare varit ytrost, ett förfarande som knappast var godkänt att göra ens på nya rör. Jag som stod bredvid och åsåg det hela hade fullt sjå att bita mig i läppen för att inte börja skratta. Till slut så gav han upp efter mycket skakande på huvudet och frågade om jag verkligen hade bytt röret, självklart hade jag gjort detta, man åker väl inte runt med rostiga bromsrör. Bilen blev därmed godkänd. Väl nere i garaget så ställde jag bilen över vår smörjgrop för att kolla in vad han varit så konfunderad över. På bägge sidorna om torpedväggarna så var röret skitigt, inne i bilen var det som nytt. Jag hade inte kommit åt att göra rent rören ordentligt, så det hela såg mer än skumt ut. Det han letade efter var förmodligen någon form av skarvar, vilka givetvis inte fanns.... :D :D :D

Att mygla med bromsrör är definitivt inte det smartaste man kan göra, så det är inget jag rekommenderar, men kul var det. :lol:
Post Reply