Tomgångsproblem med varm motor, Dubbla SU.

Moderatorer
Post Reply
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Tomgångsproblem med varm motor, Dubbla SU.

Post by granfot »

Nu har jag ett annat bryderi som jag inte blir riktigt klok på, men som någon kanske kan tipsa om lösningar på.
När jag startar bilen så brukar tomgången ligga på 500 - 800 varv, vilket jag tycker är helt ok med en R-Kam. Men när jag kört en stund (strax över milen eftersom det är sträckan till och från jobbet.) så ligger tomgången på nästan 2000 varv. Eftersom jag jobbar lite udda tider så vill jag helst inte väcka hela grannskapet, så när jag kommer hem så kör jag fram till garageporten, slirar på kopplingen tills motorn ligger på 900 - 1000 rpm och sen kastar jag mig ut för att öppna garageporten och sen in i bilen igen för att köra in den, och oftast hinner jag med åtminstone öppningen innan motorn är på 2000 varv igen.
Ibland går det att rucka på kolven i den ena förgasaren så sjunker tomgången, men om den kärvade så borde jag väl ha problemet även när motorn är "kall"?

Några idéer om vad som är galet? Kommer åtgärda förgasarna någon gång i framtiden eftersom det är glapp i spjällaxlarna på båda, men tills dess skulle det vara skoj med en bil som inte väcker alla på gatan.
940
Posts: 104
Joined: Tue Dec 01, 2009 3:36 pm
Location: varberg

Re: Tomgångsproblem med varm motor, Dubbla SU.

Post by 940 »

kanaske står dina förgasare lite snåla har du mätt co halten prova annars att öppna lite o se om det blir bättre
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Tomgångsproblem med varm motor, Dubbla SU.

Post by granfot »

Kan ju faktiskt vara så, har ingen co-mätare att tillgå, men jag vet att jag vred ner dom rätt ordentligt för länge sen eftersom bilen gärna sörplade 1,5 liter milen. Nu är den nere på 1,2 - 1,4, men jag ska kolla lite på det där i helgen.

Tack för tipset, och har någon nåt mer så är det bara att hojta. :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Tomgångsproblem med varm motor, Dubbla SU.

Post by Hasse63 »

En vakuumkolv som går att rucka på så att tomgången sjunker.. ja den kärvar, (är dom ihopblandade?) sen så får man räkna med vandrande tomgång och ojämn gång om spjälaxlarna är glappa. Att den drar upp till 1,4 låter mycket men vi vet ju inte om det är lång eller kortkörning eller hur tung fot du har. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Tomgångsproblem med varm motor, Dubbla SU.

Post by granfot »

Håller med om att det låter som om det är vakuumkolven, men borde den inte bete sig likadant kall i så fall?
Jag vet med säkerhet att jag inte blandat kolvarna, men jag är ju inte första ägaren, så man kanske borde testa byta plats på dom och se hur den beter sig.

Att tomgången är ojämn och vandrande kan jag leva med, men just att den rusar när den är varm och måste "motorbromsas" för att inte illvråla känns lite konstigt.
Jag _måste_ verkligen få tummen ur och renovera dom där, men då måste jag laga Opeln som står hemma först så jag slipper gå till jobbet. :P

(Och tung fot, det har jag. :) ) Blir mest korta sträckor, har 1,2mil till jobbet, och det är oftast till och från jobbet den går. Frugan vägrar sätta sig i den och knodden får inte åka i den, så så fort det är någon längre tur så blir det familjepulkan. :P
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Tomgångsproblem med varm motor, Dubbla SU.

Post by Hasse63 »

Borde bete sig lika men metall har en egenhet att utvidga sig, om det är orsaken på dina förgasare vet jag inte... men nåt är fel då kolven inte faller ner som den ska.

kolla på dessa, hur man matchar
http://www.youtube.com/watch?v=IfU47Oqq ... ure=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=GHNlT5yH ... re=related
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Tomgångsproblem med varm motor, Dubbla SU.

Post by granfot »

Doh!

Man lär sig något nytt varje dag, trodde att kolven var matchad till förgasaren och inte locket... Bytte i varje fall plats på kolvarna och jag tror det blev bättre. Har inte haft tiden till att köra mycket mer än en provrunda med ändringarna, men jag tror nog att det blev bättre.

Ska testa med maskeringstape när jag får tillfälle, det var ju ett guldtips!

Måste dessutom försöka få tag på Förgasarteknik för att se om dom kan hjälpa mig med bussningarna, men deras forum verkar vara heldött. :/
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Tomgångsproblem med varm motor, Dubbla SU.

Post by sotarn »

Det är faktiskt inte så lurigt att byta bussinigarna själv. Jag själv har renoverat mina hif6,bytte bussningar o axlarna +packningar mm. Bara man renoverar en förgasare åt gången (så har man den ena att titta på hur det skall sitta ihop).För plockar man isär båda samtidigt så kan det vara svårt o komma ihåg hur allt satt :? .Fråga om du vill ha tips. Annars kan du ringa till förgasarteknik o få handledning,dom är väldigt hyggliga där, telefontid 17-22. :D . Sotarn
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Tomgångsproblem med varm motor, Dubbla SU.

Post by granfot »

Antar att du har rätt, men jag vill helst inte chansa när det gäller den biten. :) Dessutom har jag fått tag på Gunnar, så nu löser det sig. (Extremt humana priser när det kommer till att bussa om och montera spjällaxlarna.)

Resten klurar jag nog ut. :)
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Tomgångsproblem med varm motor, Dubbla SU.

Post by granfot »

Nu väcker jag en gammal tråd igen, men jag har ringat in problemet men förstår det inte riktigt. Det har med tändinställningen att göra. Om jag ställer tändningen väldigt sent (kanske 10 grader, jag hade inte strobben inkopplad idag.) Så får jag ruskigt bra gassvar, och den blir mycket piggare och körbarare, men den slutar dra strax före 4000 varv. När motorn är genomvarm så rusar den på ~2000 - 2200 varvs tomgång. Kall så går den på ~6 - 800 varv. Ställer jag tändningen tidigare så blir den okörbar på låga varv (den orkar inte iväg, man måste blåvarva den och spinna iväg.) men svaret på höga varv blir bättre. Har inte hunnit byta till den trimfördelaren som jag har liggande (078) men jag ska försöka ta tag i det någon dag nu. Just nu går den på sen tändning, för det är behagligare att köra den i stadstrafik, men egentligen så är båda alternativen dåliga.

Tidig tändning= Omöjlig i staden, stannar man för rödljus så får man bilda en kö bakom sig medan motorn försöker komma upp i varv igen. (Den är fruktansvärt seg upp i varv, det händer ingenting om man inte sitter och varierar gasen mellan 3/4 och full och då kan det ta ~30 sekunder att komma upp i 2000 varv som behövs för att komma iväg.)
Sen tändning= Jobbig i staden, man får slira på koppligen för att hålla nere motorvarvet när den är varm. Känns som en dyr lösning att slita ut lamellerna på det sättet.

Tips, tankar och idéer?
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: Tomgångsproblem med varm motor, Dubbla SU.

Post by jonny »

Standard fördelare utan modifierad tändkurva ?

Jag är ingen vän med kombinationen dubbla SU och R-kam , tycker att det fungerar dåligt , en separat förgasarhals per cylinder dvs weber/dellorto/solex 45:or fungerar bättre .
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Tomgångsproblem med varm motor, Dubbla SU.

Post by granfot »

jonny wrote:Standard fördelare utan modifierad tändkurva ?

Jag är ingen vän med kombinationen dubbla SU och R-kam , tycker att det fungerar dåligt , en separat förgasarhals per cylinder dvs weber/dellorto/solex 45:or fungerar bättre .
Jag har fortfarande ångest för att jag inte ringde på de dubbla 45:or som låg ute på blocket i närheten, tror det var solex med insug och allt. 3000 och jag var snål, men i beskrivningen stod det att de var objekt. Lite nojjig när det gäller Solex och objekt eftersom det verkar vara lite halvmarigt att få tag på delar till dom.

Men men, jag ska fortsätta min jakt efter 45:or till rimligt pris. :)
Post Reply