olja i vattnet
-
- Posts: 341
- Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm
olja i vattnet
hej på er amazonbröder och systrar. e precis hemkommen från wheels and wings och det var en fantastisk dag måste jag säga. mycket fint att titta på och kul att amazonklubben var på plats. ni som va där vet ju också att det va väldigt varmt och långa bilköer. tyvärr blev värmen och bilköerna för mycket för min amzing och den gick upp i kok både en och två gånger. nu när jag kom hem märkte jag att det har kommit in massa olja i kylarvattnet och det brukar väl vara blockpackningen som har gett sig då? tror ni toppen kan ha gett sig eller räcker det med bara packningen tro? sen undrar jag om man behöver byta toppbultar när man ska byta blockpackning? man brukar ju även plana en topp om man ändå tar ner den ifall den skulle blitt skev men det kanske inte behövs på en gjutjärnstopp, eller vad tror ni?
mvh
Fredrik
mvh
Fredrik
Re: olja i vattnet
Om jag får "tro" så byter man toppackning och inget annat.
Det skall koka ordentligt om toppen skall slå sig.
Vist skall man byta bultar enligt boken men det gjorde jag aldrig i min ungdom och det vart ett och annat topplyft då.
/Janne
Det skall koka ordentligt om toppen skall slå sig.
Vist skall man byta bultar enligt boken men det gjorde jag aldrig i min ungdom och det vart ett och annat topplyft då.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: olja i vattnet
Hej,
Tråkigt men jag tror som QV...förhoppnigsvis räcker det med bara topppackningen. Du har inga bilder på block, packning och toppen som kan berätta lite mer ?
/ sven
Tråkigt men jag tror som QV...förhoppnigsvis räcker det med bara topppackningen. Du har inga bilder på block, packning och toppen som kan berätta lite mer ?
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
-
- Posts: 341
- Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm
Re: olja i vattnet
ok då kanske det räcker med bara packningen då. tyvärr har jag inga bilder för när jag kom hem igår ställde jag bara in bilen i garaget. kan försöka komma ihåg att ta lite bilder ikväll kanske sen får man väl se när man hinner riva av toppen
Re: olja i vattnet
Tipsar då om Elring som är en originalpackning, den finns lite överallt bla på Mekonomen, köp inte Biltemas det skapar bara problem även om man gör precis som man ska.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 341
- Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm
Re: olja i vattnet
ne någon biltema tänker jag inte köpa även om biltema e bra på många grejjer så tänker jag inte köpa en såpass viktig packning på biltmema. den finns ju även på vp, funkar inte den bra? såg att dem hade två sorter och vilken ska man ha? va e det för skillnad på dem båda?
-
- Posts: 341
- Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm
Re: olja i vattnet
jag tog lite bilder för den som e nyfiken på hur det ser ut
spisen
det va inte mycket vätska kvar men lyckades föra ner ett papper i expansionskärlet och kylarvatten ska ju inte riktigt se ut på detta viset
man kan se på mina fingrar också att det e olja
inte dem bästa bilderna och jag hade inget bra att sticka ner i kärlet så det får duga =)
spisen
det va inte mycket vätska kvar men lyckades föra ner ett papper i expansionskärlet och kylarvatten ska ju inte riktigt se ut på detta viset
man kan se på mina fingrar också att det e olja
inte dem bästa bilderna och jag hade inget bra att sticka ner i kärlet så det får duga =)
Re: olja i vattnet
Toppen klarar kokningar då den är gjord av gjutjärn. En endaste gång har en topp pajat för mig, då var det en hårfin spricka mellan två cylindrar... så inspektera toppen noga efter sprickor på stället där packningen gått, för säkerhets skull.
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
-
- Posts: 341
- Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm
Re: olja i vattnet
yes det ska jag kolla efter.
nån som vet om packningarna på VP e nåt att ha? såg även att dem hade två till B20 och vilken ska man ha?
nån som vet om packningarna på VP e nåt att ha? såg även att dem hade två till B20 och vilken ska man ha?
Re: olja i vattnet
Har inte skrivit nåt här om att dom skulle vara dåliga... inte vad jag kan minnas.
Ta den tunnaste packningen så får du lite mer komp.
Ta den tunnaste packningen så får du lite mer komp.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: olja i vattnet
Kanskje smart å ta vare på den gamle pakningen til motoren er skrudd sammen. Det kan være nødvendig å studere den med lupe (forstørrelsesglass). Den kan avsløre feil/lekaksjer. Det kan også hende du trenger noen mål (mått)? Tykkelse (riktignok er den litt fasttrykt), men. Noen toppakninger er ikke sirkelrunde mot sylingderen/toppen, osv.
Sot kan eks. tyde på lekkasje... Vasker du den forsikitg med whitespriit kan du kanskje se hvor den har lekket?
Sot kan eks. tyde på lekkasje... Vasker du den forsikitg med whitespriit kan du kanskje se hvor den har lekket?
-
- Posts: 341
- Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm
Re: olja i vattnet
haha det kanske man skulle göra. du tror inte nåt annat går sönder istället då? kommer den gå bättre sen då?Hasse63 wrote:Har inte skrivit nåt här om att dom skulle vara dåliga... inte vad jag kan minnas.
Ta den tunnaste packningen så får du lite mer komp.
-
- Posts: 341
- Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm
Re: olja i vattnet
ja det skulle man ju kunna göraTorbo wrote:Kanskje smart å ta vare på den gamle pakningen til motoren er skrudd sammen. Det kan være nødvendig å studere den med lupe (forstørrelsesglass). Den kan avsløre feil/lekaksjer. Det kan også hende du trenger noen mål (mått)? Tykkelse (riktignok er den litt fasttrykt), men. Noen toppakninger er ikke sirkelrunde mot sylingderen/toppen, osv.
Sot kan eks. tyde på lekkasje... Vasker du den forsikitg med whitespriit kan du kanskje se hvor den har lekket?
Re: olja i vattnet
Knappt märkbart att använda (Elring) E-packningen som är 0,8. Jag har då alltid kört med den fast den inte varit original varje gång
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 341
- Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm
Re: olja i vattnet
ok. kanske e en dum fråga, men den passar rakt på även om det inte e en insprutare då?Hasse63 wrote:Knappt märkbart att använda (Elring) E-packningen som är 0,8. Jag har då alltid kört med den fast den inte varit original varje gång