olja i vattnet

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

olja i vattnet

Post by sunkmaster »

hej på er amazonbröder och systrar. e precis hemkommen från wheels and wings och det var en fantastisk dag måste jag säga. mycket fint att titta på och kul att amazonklubben var på plats. ni som va där vet ju också att det va väldigt varmt och långa bilköer. tyvärr blev värmen och bilköerna för mycket för min amzing och den gick upp i kok både en och två gånger. nu när jag kom hem märkte jag att det har kommit in massa olja i kylarvattnet och det brukar väl vara blockpackningen som har gett sig då? tror ni toppen kan ha gett sig eller räcker det med bara packningen tro? sen undrar jag om man behöver byta toppbultar när man ska byta blockpackning? man brukar ju även plana en topp om man ändå tar ner den ifall den skulle blitt skev men det kanske inte behövs på en gjutjärnstopp, eller vad tror ni?

mvh
Fredrik
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: olja i vattnet

Post by QV »

Om jag får "tro" så byter man toppackning och inget annat.

Det skall koka ordentligt om toppen skall slå sig.
Vist skall man byta bultar enligt boken men det gjorde jag aldrig i min ungdom och det vart ett och annat topplyft då.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: olja i vattnet

Post by 123GT »

Hej,
Tråkigt men jag tror som QV...förhoppnigsvis räcker det med bara topppackningen. Du har inga bilder på block, packning och toppen som kan berätta lite mer ?
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: olja i vattnet

Post by sunkmaster »

ok då kanske det räcker med bara packningen då. tyvärr har jag inga bilder för när jag kom hem igår ställde jag bara in bilen i garaget. kan försöka komma ihåg att ta lite bilder ikväll kanske sen får man väl se när man hinner riva av toppen
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: olja i vattnet

Post by Hasse63 »

Tipsar då om Elring som är en originalpackning, den finns lite överallt bla på Mekonomen, köp inte Biltemas det skapar bara problem även om man gör precis som man ska.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: olja i vattnet

Post by sunkmaster »

ne någon biltema tänker jag inte köpa även om biltema e bra på många grejjer så tänker jag inte köpa en såpass viktig packning på biltmema. den finns ju även på vp, funkar inte den bra? såg att dem hade två sorter och vilken ska man ha? va e det för skillnad på dem båda?
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: olja i vattnet

Post by sunkmaster »

jag tog lite bilder för den som e nyfiken på hur det ser ut

spisen
Image

det va inte mycket vätska kvar men lyckades föra ner ett papper i expansionskärlet och kylarvatten ska ju inte riktigt se ut på detta viset
Image

man kan se på mina fingrar också att det e olja
Image


inte dem bästa bilderna och jag hade inget bra att sticka ner i kärlet så det får duga =)
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: olja i vattnet

Post by brorsan »

Toppen klarar kokningar då den är gjord av gjutjärn. En endaste gång har en topp pajat för mig, då var det en hårfin spricka mellan två cylindrar... så inspektera toppen noga efter sprickor på stället där packningen gått, för säkerhets skull.
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: olja i vattnet

Post by sunkmaster »

yes det ska jag kolla efter.

nån som vet om packningarna på VP e nåt att ha? såg även att dem hade två till B20 och vilken ska man ha?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: olja i vattnet

Post by Hasse63 »

Har inte skrivit nåt här om att dom skulle vara dåliga... inte vad jag kan minnas.

Ta den tunnaste packningen så får du lite mer komp. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: olja i vattnet

Post by Torbo »

Kanskje smart å ta vare på den gamle pakningen til motoren er skrudd sammen. Det kan være nødvendig å studere den med lupe (forstørrelsesglass). Den kan avsløre feil/lekaksjer. Det kan også hende du trenger noen mål (mått)? Tykkelse (riktignok er den litt fasttrykt), men. Noen toppakninger er ikke sirkelrunde mot sylingderen/toppen, osv.
Sot kan eks. tyde på lekkasje... Vasker du den forsikitg med whitespriit kan du kanskje se hvor den har lekket?
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: olja i vattnet

Post by sunkmaster »

Hasse63 wrote:Har inte skrivit nåt här om att dom skulle vara dåliga... inte vad jag kan minnas.

Ta den tunnaste packningen så får du lite mer komp. :wink:
haha det kanske man skulle göra. du tror inte nåt annat går sönder istället då? kommer den gå bättre sen då?
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: olja i vattnet

Post by sunkmaster »

Torbo wrote:Kanskje smart å ta vare på den gamle pakningen til motoren er skrudd sammen. Det kan være nødvendig å studere den med lupe (forstørrelsesglass). Den kan avsløre feil/lekaksjer. Det kan også hende du trenger noen mål (mått)? Tykkelse (riktignok er den litt fasttrykt), men. Noen toppakninger er ikke sirkelrunde mot sylingderen/toppen, osv.
Sot kan eks. tyde på lekkasje... Vasker du den forsikitg med whitespriit kan du kanskje se hvor den har lekket?
ja det skulle man ju kunna göra
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: olja i vattnet

Post by Hasse63 »

Knappt märkbart att använda (Elring) E-packningen som är 0,8. Jag har då alltid kört med den fast den inte varit original varje gång :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: olja i vattnet

Post by sunkmaster »

Hasse63 wrote:Knappt märkbart att använda (Elring) E-packningen som är 0,8. Jag har då alltid kört med den fast den inte varit original varje gång :wink:
ok. kanske e en dum fråga, men den passar rakt på även om det inte e en insprutare då?
Post Reply