tempmätare gett upp efter motorbyte
tempmätare gett upp efter motorbyte
tjena.
Bytte motor i amazonen förra veckan, från b18 till b20.
Nu är det så att tempmätaren inte fungerar längre, trots att den är inkopplad.
Så nu är frågan, är det nån större skillnad på givarna på b18 och b20?
Vet att b18 hade såndär givare där kabeln sitter helt fast i givaren, givetvis var jag dum nog att klippa kabeln till den så kan inte återanvända den.
Så jag tog och drog kabeln till givaren på "nya" motorn som har en givare med flatstift-anslutning.
Och nu funkar inte tempmätaren.
Hur kan detta ske? Man tycker ju att det borde vara samma princip i båda givarna?
Går det ej att rädda? Bara att skaffa en feltema-tempmätare?
Bytte motor i amazonen förra veckan, från b18 till b20.
Nu är det så att tempmätaren inte fungerar längre, trots att den är inkopplad.
Så nu är frågan, är det nån större skillnad på givarna på b18 och b20?
Vet att b18 hade såndär givare där kabeln sitter helt fast i givaren, givetvis var jag dum nog att klippa kabeln till den så kan inte återanvända den.
Så jag tog och drog kabeln till givaren på "nya" motorn som har en givare med flatstift-anslutning.
Och nu funkar inte tempmätaren.
Hur kan detta ske? Man tycker ju att det borde vara samma princip i båda givarna?
Går det ej att rädda? Bara att skaffa en feltema-tempmätare?
Re: tempmätare gett upp efter motorbyte
Original är det en mekanisk tempmätare så om du har "skarvat" den avklipta (kopparröret) givarkabeln så kommer det inte att fungera med en flatstiftansluten givare.
/Janne
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: tempmätare gett upp efter motorbyte
kort sagt, den tidiga är mekanisk och den senare elektrisk.
Re: tempmätare gett upp efter motorbyte
StefanM skrev: den tidiga är mekanisk och den senare elektrisk.
Så är det. Men mig veterligt (jag vet inte allt) så var det bara mekanisk tempmätare i Amazon. Kommer B20-motorn från en 140? Där var det elektrisk tempmätare. (Överkurs: Den jobbade ihop med tankmätaren. Dom båda fick sin spänning från en gemensam spänningsstabilisator på 10 volt + / - 0,2 volt)
Detta innebär ju i nästa steg att det visarinstrumentet som sitter i instrumentpanelen inte fungerar. Det är gjort för en mekanisk givare. Nu bor du i Mora, och då har du det lite bättre upplagt än andra i vårt land. Ett mindre antal mil ifrån dig ligger Leksand. Där finns en firma som lagar instrument, Jige Instrument. Dom finns på nätet också, så tala med dom.
Så är det. Men mig veterligt (jag vet inte allt) så var det bara mekanisk tempmätare i Amazon. Kommer B20-motorn från en 140? Där var det elektrisk tempmätare. (Överkurs: Den jobbade ihop med tankmätaren. Dom båda fick sin spänning från en gemensam spänningsstabilisator på 10 volt + / - 0,2 volt)
Detta innebär ju i nästa steg att det visarinstrumentet som sitter i instrumentpanelen inte fungerar. Det är gjort för en mekanisk givare. Nu bor du i Mora, och då har du det lite bättre upplagt än andra i vårt land. Ett mindre antal mil ifrån dig ligger Leksand. Där finns en firma som lagar instrument, Jige Instrument. Dom finns på nätet också, så tala med dom.
Re: tempmätare gett upp efter motorbyte
Okej, tack för svaren.
Aldrig hört talas om någon mekanisk tempgivare förut. Men är det så det ligger till så kan nog inte mycket göras åt saken.
Satt det sådana givare i samtliga amazoner? eller finns det någon med mätare för elektrisk givare?
Kan man då kanske få tag på en sådan och sätta dit?
Aldrig hört talas om någon mekanisk tempgivare förut. Men är det så det ligger till så kan nog inte mycket göras åt saken.
Satt det sådana givare i samtliga amazoner? eller finns det någon med mätare för elektrisk givare?
Kan man då kanske få tag på en sådan och sätta dit?
Re: tempmätare gett upp efter motorbyte
Jag skall inte påstå hur det var i samtliga Amazoner som tillverkades, jag kan ha fel. (Någon kalenderbitare får gärna klarlägga.) Men förr i tiden, från T-Ford och framåt, hade alla bilar mekaniska tempmätare. Helt enkelt en termometer som på senare tid "kopplades" till en visare i instrumentpanelen.
Finelektroniken i bilar började komma i slutet på 60-talet när man hade lärt sig att tillverka Integrerade Kretsar, eller IC-kretsar, som vi säger i dag. (Spänningsstabilisatorn). Och i den vevan hade man samtidigt enkla och billiga elektriska tempgivare. (Ett motstånd som ändrar värde med temperaturen.)
Den mekaniska mätaren i Amazon fungerar som en vanlig termometer, men i stället för kvicksilver är det eter i den. Etern påverkar visarinstrumentet i instrumentpanelen.
Ett tillägg: På något bilforum, kanske det här?, skrev någom om att han hade lyckats fixa ett elektriskt tempinstrument från en Volvo 140 i en Amazon. Dessvärre var det inga bilder, men det skulle vara intressant att se hur det blev i slutändan och naturligtvis om det var "lätt, medelsvårt eller mycket svårt" att få till det.
Finelektroniken i bilar började komma i slutet på 60-talet när man hade lärt sig att tillverka Integrerade Kretsar, eller IC-kretsar, som vi säger i dag. (Spänningsstabilisatorn). Och i den vevan hade man samtidigt enkla och billiga elektriska tempgivare. (Ett motstånd som ändrar värde med temperaturen.)
Den mekaniska mätaren i Amazon fungerar som en vanlig termometer, men i stället för kvicksilver är det eter i den. Etern påverkar visarinstrumentet i instrumentpanelen.
Ett tillägg: På något bilforum, kanske det här?, skrev någom om att han hade lyckats fixa ett elektriskt tempinstrument från en Volvo 140 i en Amazon. Dessvärre var det inga bilder, men det skulle vara intressant att se hur det blev i slutändan och naturligtvis om det var "lätt, medelsvårt eller mycket svårt" att få till det.
Re: tempmätare gett upp efter motorbyte
Låter en aning avancerat.. Då amazonen min ska bli mild custom och inget putsobjekt.. Så en extra mätare i form av en tempmätare gör ingenting.
Tack för svaren iaf.
Tack för svaren iaf.
Re: tempmätare gett upp efter motorbyte
Alla Amazoner har mekanisk tempmätare. Är "givarröret" av eller skadat så läcker vätskan ut och den är def.
Finns dom som monterat tempmätare från 140 i amazonens mätarhus och till den 140-seriens elektriska tempgivare.
Finns dom som monterat tempmätare från 140 i amazonens mätarhus och till den 140-seriens elektriska tempgivare.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: tempmätare gett upp efter motorbyte
Kan vel helst si termo-hydraulisk, da vesken inni kopparrøret utvider seg og påvirker måleren.StefanM wrote:kort sagt, den tidiga är mekanisk och den senare elektrisk.