fråga angående extraktorrör från KG

Moderatorer
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: fråga angående extraktorrör från KG

Post by sunkmaster »

JE Jr wrote:Äre bara de du är ute efter så kan du ju köpa ett sånt där 4-1 som biltema osv sålde förut. De brukar väl vara ganska billiga, 8)
fast det e ju inte bara utseende man e ute efter. vill ju ha effekten också såklart =). visste inte att biltema sålde extraktorrör. finns det nån bild på ett sånt? går det verkligen inte på nåt sätt alls få dit ett extraktor me ett dcd insug?
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: fråga angående extraktorrör från KG

Post by sunkmaster »

nån som vet om detta skulle passa

http://www.tradera.com/extraktorgrenror ... n_87329578" onclick="window.open(this.href);return false;

hittade en till. nån som vet kanske?

http://www.tradera.com/Extraktorgrenror ... n_87149171" onclick="window.open(this.href);return false;
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: fråga angående extraktorrör från KG

Post by jonny »

4-1 röret är ett Simons , inte så bra enligt de flesta , fast det vore kul om någon som vet kunde säga något om det ....Vad tror Lundin eller Lindqvist ?
Simons röret ska visst passa , jag har iallafall sett det ihop med 36 DCD .

Det andra röret har jag aldrig sett förut , måste vara något hembygge eller gammalt fabrikat .

Gör som de flesta andra redan sagt , använd grenrörsdelen från ett sönderkapat , satsa pengarna på en topp istället , eller något annat , se till att resten av motorn är i bra skick , mm.
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: fråga angående extraktorrör från KG

Post by sunkmaster »

jonny wrote:4-1 röret är ett Simons , inte så bra enligt de flesta , fast det vore kul om någon som vet kunde säga något om det ....Vad tror Lundin eller Lindqvist ?
Simons röret ska visst passa , jag har iallafall sett det ihop med 36 DCD .

Det andra röret har jag aldrig sett förut , måste vara något hembygge eller gammalt fabrikat .

Gör som de flesta andra redan sagt , använd grenrörsdelen från ett sönderkapat , satsa pengarna på en topp istället , eller något annat , se till att resten av motorn är i bra skick , mm.
hmm får väl kanske göra det. hur mycke skillnad gör ett extraktor då? det kanske inte gör mycke alls? nån om vet kanske? jag visste inte att simons gjorde extraktorrör.
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Re: fråga angående extraktorrör från KG

Post by mekomaskin »

Det fanns en tumregel en gång i tiden att gjutjärnsgrenröret med dubbla utlopp (från -67 och framåt) "räckte" till ca 150 hästar. Detta stod bl.a omnämnt i en artikel om TIMOS Motor och Volvotrimning i Wheels för en massa år sedan.

I Volvos GT-sats till B20 var det en steg-1 topp, K-kam och en stående Solex40 (ungefär samma som Weber 36) Toppen hade 44/35 ventiler och något större kanaler, grundkompen var 10,5:1.
I den satsen ingick ett gjutjärnsgrenrör som var samma som till B20E.
Den satsen skulle enligt R-sport ge 119Din-hästar med original Volvo 140 avgassystem och 128Din-hästar med Volvos rallysystem.

Enligt samma R-sportkatalog skall 4-2-1 rören ge bättre effekt i mellanregistret.
I samma katalog stod det att gjutjärnsgrenröret gav högre max-effekt. !!!

Sök på nätet. Det finns några R-sportkataloger utlagda. Ganska matnyttig läsning med ledtrådar om kombinationer som funkar bra för garagetrimning, även om utvecklingen har gått framåt på 30 år.
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: fråga angående extraktorrör från KG

Post by sunkmaster »

mekomaskin wrote:Det fanns en tumregel en gång i tiden att gjutjärnsgrenröret med dubbla utlopp (från -67 och framåt) "räckte" till ca 150 hästar. Detta stod bl.a omnämnt i en artikel om TIMOS Motor och Volvotrimning i Wheels för en massa år sedan.

I Volvos GT-sats till B20 var det en steg-1 topp, K-kam och en stående Solex40 (ungefär samma som Weber 36) Toppen hade 44/35 ventiler och något större kanaler, grundkompen var 10,5:1.
I den satsen ingick ett gjutjärnsgrenrör som var samma som till B20E.
Den satsen skulle enligt R-sport ge 119Din-hästar med original Volvo 140 avgassystem och 128Din-hästar med Volvos rallysystem.

Enligt samma R-sportkatalog skall 4-2-1 rören ge bättre effekt i mellanregistret.
I samma katalog stod det att gjutjärnsgrenröret gav högre max-effekt. !!!

Sök på nätet. Det finns några R-sportkataloger utlagda. Ganska matnyttig läsning med ledtrådar om kombinationer som funkar bra för garagetrimning, även om utvecklingen har gått framåt på 30 år.
ja det ska jag testa att söka på. tack så mycket, förövrigt så har jag fått tag på ett gjutgärnsgrenrör som inte är i ihopgjutet me insuget för 400kr. nån som vet om dem e bättre eller e det precis samma som det som e ihop gjutna?
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: fråga angående extraktorrör från KG

Post by Moroten »

är 99% säker på att de är samma :wink:
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: fråga angående extraktorrör från KG

Post by sunkmaster »

Moroten wrote:är 99% säker på att de är samma :wink:
hehe ok. spelar egentligen ingen roll. bara skönt att slippa kapa =).
amazonb22
Posts: 1
Joined: Sat Jul 23, 2011 2:13 am

Re: fråga angående extraktorrör från KG

Post by amazonb22 »

ifall din är trimmad till 2,2 eller mer bör du använda 45 er med ektraktorrör annars smällter skiten ihop
:)
sunkmaster wrote:
Moroten wrote:är 99% säker på att de är samma :wink:
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: fråga angående extraktorrör från KG

Post by Erland Cox »

På en av mina 142:or med 45:or har jag ett kapat gjutjärnsgrenrör.
Det enda jag gjort är att jag bytt byxrörets kollektor till 2,5" istället för 2" eller vad det var original.
Fungerar hur bra som helst men ett riktigt extraktor fungerar nog ännu bättre även om skillnaden nog inte är så stor.

Erland
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: fråga angående extraktorrör från KG

Post by Hasse63 »

R-sportkatalogen finns även den i min länk nedan, bara att ladda hem och läsa :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply