Järpen Amazonen

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Järpen Amazonen

Post by LABBE »

sitter väl överdrag på framstolarna om jag läste rätt....
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Järpen Amazonen

Post by Fredrik Lofter »

Ja, det gjorde uppenbarligen inte jag. Dessutom är bilen inskickad till galleriet, inkl. bild på typplåten. Spännande bil! Undrar vad som ligger bakom att den har exportinredning.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Järpen Amazonen

Post by Rasmuss »

Precis det sitter Artex överdragsklädsel på framstolarna.
Enligt typkodsskylten är inredningskoden 138-203 vilket jag tror skall vara standard inredningen.

138-203 = Light brown leatherette, beige fabric 1962 - 1963 No rear seat center arm rest.

Bilen har ägts av två bröder, när brodern som köpt den ny gick bort togs den över av den andre brodern som endast använde den som sommarbil under en herrans massa år och därav det unika skicket.
Bilen har skötts sedan den var ny av en nuvarande lärare på Åre gymnasieskola (Fordon Transport programmet i Järpen) och han kunde inte minnas att inredningen någonsin bytts ut. Det var även där på skolan som vi hämtade Amazonen.
Så Inget tyder dock på att inredningen bytts ut av tidigare ägare så det är lite konstigt.

Det står även en 59/60:a på samma yrkesskola som är ett renoveringsobjekt men som har av yrkesskolan renoverad B16 motor och framvagn. Den skall tydligen också säljas och är kanske något för någon som behöver delar, lite bilder på den kan mailas om så önskas.
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Järpen Amazonen

Post by Rasmuss »

Hämtade idag Torbjörns nylackade fälgar som nu bara väntar på att dom nya whitewall däcken skall dyka upp..

Image
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Järpen Amazonen

Post by Rasmuss »

Med nya Whitewalls

Image
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Järpen Amazonen

Post by 123GT »

Oj va snyggt det blev, GRATTIS !!! Vad blev det för däck ?
Är du "klar" nu eller vad står näst på att göra listan ?
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Järpen Amazonen

Post by Rasmuss »

Hej, jag bara rapporterar den rullande renoveringen av Torbjörns Amazon eftersom han inte är så aktiv vid datorn..

Det som jag vet han har gjort sedan den kom hem från Järpen är att han efter ett tag fick byta grenrör och grenrörspackningen då den började pluttra och då såg vi även att grenröret var delvis spräckt.
Torbjörn har även bytt till original luftfilterburk för insatsfilter, sprickfri ratt, kupade strålkastare med fina bulfria ringar, bytt diverse sidolister, rengjort inredningen, ny tankgivare, bytt bakre dörrsida, bytt till helt dörrhandtag på förarsidan, nytt tändningslås då låset var ersatt med startknapp, bytt diverse värmeslangar, gråa mattor införskaffade på bla Wärsta och SVIS marknaden.
Och nu sist nya 5,90 15 BFG Silverstone däck från Bribos i Eskilstuna på nylackade fälgar med rätt årsstämplar som skall få fina kapslar och kromringar.

Det som jag vet är kvar på listan är att byta till rakare bärjärn till framkofångaren och ersätta dom krokiga hornen samt montera en US båge. (Jag skall först bara ordna fram en ny sats med plast-bussningar till US bågen åt honom.)
Takräcke av den gamla typen (likadant som jag har på A23572) i ett härligt bruksskick är införskaffat men behöver nya ribbor.
På det befintliga avgassystemet så har dom skippat bakre burken, så det blir kanske nytt rostfritt avgassystem.
En OD låda är på renovering hos SVIS och i samband med bytet av den så lär det bli en ny koppling.
Blinkersglas och gummin skall bytas.
Batteri av äldre typ och utseende skall inhandlas.

Mittbiten bak på kofångaren behöver bytas mot en som är utan en massa bulor, även en fin bagagerumsmatta står på önskelistan.

Tanken är att denna Amazon skall få behålla sitt sköna originalskick men att alla delar skall vara hela och raka och vara i fint patinerat skick. (OD lådan är ett avsteg från originalet för att smidigare kunna ta sig till träffar)

Den kommer dyka upp på Classic Barkarby den 7 Augusti och då förhoppningsvis med ännu mera grejer avbockade från "att göra" listan.
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Järpen Amazonen

Post by Rasmuss »

Nu är kofångaren återställd med raka bärjärn och fina horn.

Image
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Järpen Amazonen

Post by Mats »

Roligt att hitta en så välbevarad Amazon, dessutom rostfri !

Följer tråden med stort intresse. :wink:

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
1964
Posts: 93
Joined: Wed May 13, 2009 4:01 pm

Re: Järpen Amazonen

Post by 1964 »

Toppen bil men har du ingen bild på höger sida ???
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Järpen Amazonen

Post by Rasmuss »

Skall försöka ordna bättre bilder från höger.

Här i alla fall en ny bild bakifrån efter att kofångaren blivit fixad med bättre mittbit mm.

Image
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Järpen Amazonen

Post by 123GT »

...vackert, även ur den vinkeln !

Hur länge får vi vänta på en egen tråd om din 62;a !? :) Håller du oss på sträckbänken !? :D Den ser inte heller ut att behöva skämmas för sig!!!
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Post Reply