Motornummer P1800?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Fredrik
Posts: 220
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:56 pm
Location: Halmstad

Motornummer P1800?

Post by Fredrik »

Nu är jag tillbaka i gammelvolvo-träsket men den här gången med en P1800S -65 8) Eftersom jag hängde en del här när jag renoverade min Amazon och detta forumet är bättre än P1800 klubbens (tyvärr e deras forum lite för färgglatt och invecklat) så ställer jag min fråga här (där det finns mycket kompetens om andra Volvos inte bara Amazon :) )


Enligt Volvos historiska arkiv heter min motor 6782, dock hittar jag inga fyrsiffriga nummer på motorn. Var sitter motornumret dom syftar på?

Vill kontrollera om det är originalmotorn som sitter i nämligen.
Image
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Motornummer P1800?

Post by Hasse63 »

En tråd i kategorin Övrigt vill jag se, gillar skarpt 1800 :D

Mellan fördelaren och oljefällan på blockets överkant, motornumret börjar med det gjutna nummret 49 och bakom det finns minst 2 nummer instansade på en klack, totalt 6 siffror ska det vara. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Fredrik
Posts: 220
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:56 pm
Location: Halmstad

Re: Motornummer P1800?

Post by Fredrik »

Tack. Bild kommer alldeles strax upp i övrigt! Hoppas jag kan få support av er här under renvoveringens gång, här finns så mycket kompetens och det är ett aktivt forum. Sen är ju P1800 faktiskt en Amazon i sportkostym ;)
Image
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Motornummer P1800?

Post by rolwig »

Kul. har också en P1800 jag ska renovera (-64), vet inte när jag får tid att börja.
Tycker samma som du att P1800 forumet är lite dött/dålig aktivitet där, håller för närvarande på och renoverar motorrummet i min amazon sport -66 och sonens hus.
Fredrik
Posts: 220
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:56 pm
Location: Halmstad

Re: Motornummer P1800?

Post by Fredrik »

Hej igen

Ingjutna nummer finns det gott om, några stansade kan jag inte hitta.

Image

Image

Några bilder vi kanske kan utgå från.
Image
Fredrik
Posts: 220
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:56 pm
Location: Halmstad

Re: Motornummer P1800?

Post by Fredrik »

rolwig wrote:Kul. har också en P1800 jag ska renovera (-64), vet inte när jag får tid att börja.
Tycker samma som du att P1800 forumet är lite dött/dålig aktivitet där, håller för närvarande på och renoverar motorrummet i min amazon sport -66 och sonens hus.
Trevligt! Jo det e sant, mer aktivitet här. Känns lite som att folket som kör Amazon även behärskar datorn lite bättre än folket som kör 1800 :D Inget ont om dom dock!
Image
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Motornummer P1800?

Post by A-masen »

Jag har inga egna exempel på nummer att peka på, men på dom plangjutna klackarna som kommer efter och bredvid dina gjutna nummer brukar det vara instansade nummer. Skrapa försiktigt bort färgen, gärna efter behandling med någon kemisk färgborttagning först. Slipa inte! Då kan du kanske förstöra ett eventuellt svagt instansat nummer. Om det är svårt att se när färgen är borta, så kan man med en ficklampa lysa med så kallat släpljus. Det vill säga: Du lyser så nära parallellt med den plangjutna klacken du kan komma åt. Då bör du se eventuella siffror som fördjupningar i ytan.

Ett tillägg: För att tvätta bort färg på en yta motsvarande en ½ handflata, behöver man inte köpa en hel liter färgborttagningsmedel. Det gamla och välbeprövade Kaustiksoda fungerar också här. För att slippa dutta på hela tiden, blandar man till en lagom sats, ~ 2 dl, men med tapetklister i sodan. Då är det enkelt att måla på, även på en lodrät yta, vänta en stund och sedan skölja bort och eventuellt försiktigt skrapa bort färgen. Det blir mindre spill och söl.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Motornummer P1800?

Post by Hasse63 »

Efter 4968 har du en klack... på den står det 2 nummer till under färgen som nån penslat dit ser det ut som, skriv upp dom.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply