Bakaxel, utväxling.

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Bakaxel, utväxling.

Post by Sture Swedberg »

\"Tant Grön\", Amazon 61, B16 4-vx har en bakaxel med utväxling 4,56. Det sitter en liten plåtbit fastskruvad tillsammans med kåpan med värdet instansat.
Det har talats om att det utan olägenhet skall gå att byta till lite högre utväxling, bl a i Nostalgia för ett par år sedan, för att få lite bättre anpassning till dagens trafikrytm. Förslagsvis en axel med 4.11 om jag minns rätt. Kan det vara en axel till den senare B18 motorn? Passar grejorna ihop så där rakt av?
Är det någon där ute som prövat och har goda råd till övers?
Mb_star
Posts: 69
Joined: Thu Dec 30, 2004 7:54 pm
Location: Mora
Contact:

Re: Bakaxel, utväxling.

Post by Mb_star »

Sture Swedberg wrote:"Tant Grön", Amazon 61, B16 4-vx har en bakaxel med utväxling 4,56. Det sitter en liten plåtbit fastskruvad tillsammans med kåpan med värdet instansat.
Det har talats om att det utan olägenhet skall gå att byta till lite högre utväxling, bl a i Nostalgia för ett par år sedan, för att få lite bättre anpassning till dagens trafikrytm. Förslagsvis en axel med 4.11 om jag minns rätt. Kan det vara en axel till den senare B18 motorn? Passar grejorna ihop så där rakt av?
Är det någon där ute som prövat och har goda råd till övers?
det passar tilloch med årsmodell 66.

sen kom nya bakaxelupphängningen.
Har haft följande årsmodeller:
59,61,62,63,64,65,66,67,68,69
Prototypen
Posts: 215
Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am

Post by Prototypen »

Det fanns två typer av bakaxlar ENV och Spicer.
På ENV kan man ta ur hela slutväxeln med pinion framåt.
På Spicer sitter diffen inspänd i huset och plockas ut bakåt och har en kåpa skruvad på baksidan.

Ingående transmissionsdelar är inte utbytbara mellan dessa axlar men hela axel är det inga problem up till och med 1966 (ny upphägning 1967).

Bromsdelar passar också mellan de båda axlarna.
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Post by Sture Swedberg »

Tack ni som svarat men det här löser inte problemet.

Speicer resp ENV, hur ser man det? Det står inte ett pip på min bakaxel, en massa siffror och något amerikanskt patentnr, det är allt.

Jag har lärt mig under tiden att det är utväxling 4,10 som gäller (4.56 orginal)men frågan är om nån provat och har ett eller annat råd till övers. Försökte nå gossen som skrev i Nostalgia men det sket sig, han har väl annat att göra och struntar i kundvård.

Som ni förstår eftersträvar jag en renovering så nära orginal som möjligt men det här maskerade fusket för göra Tant Grön lite modernare är väl tillåtet, eller...
Nån som har en 4.1o axel i gömmorna??
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Sture Swedberg wrote:Speicer resp ENV, hur ser man det?
Spicer har täckkåpan skruvad bakifrån http://www.1800philes.com/docs/files/?c ... ile_id=915
ENV har hela diffrentialen med kronhjul och piniong skruvad framifrån
http://www.1800philes.com/docs/files/?c ... ile_id=913
där syns det att skruvarna sitter framifrån, positionsnummer 13 pekar mycket nära dessa skruvar.
Ser du ändå inte skillnaden bör du titta i reservdelskatalogen http://www.gcp.se/default.asp?Language=sv
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Post by Sture Swedberg »

Tack, tack...
Otroligt korkat att inte komma på GCP!
Har kollat och konstaterat att det är Spicer jag har. Trodde i min enfald att det skulle stå på axeln någonstans.
Post Reply