\"Tant Grön\", Amazon 61, B16 4-vx har en bakaxel med utväxling 4,56. Det sitter en liten plåtbit fastskruvad tillsammans med kåpan med värdet instansat.
Det har talats om att det utan olägenhet skall gå att byta till lite högre utväxling, bl a i Nostalgia för ett par år sedan, för att få lite bättre anpassning till dagens trafikrytm. Förslagsvis en axel med 4.11 om jag minns rätt. Kan det vara en axel till den senare B18 motorn? Passar grejorna ihop så där rakt av?
Är det någon där ute som prövat och har goda råd till övers?
Bakaxel, utväxling.
-
- Posts: 156
- Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
- Location: Varberg
Re: Bakaxel, utväxling.
det passar tilloch med årsmodell 66.Sture Swedberg wrote:"Tant Grön", Amazon 61, B16 4-vx har en bakaxel med utväxling 4,56. Det sitter en liten plåtbit fastskruvad tillsammans med kåpan med värdet instansat.
Det har talats om att det utan olägenhet skall gå att byta till lite högre utväxling, bl a i Nostalgia för ett par år sedan, för att få lite bättre anpassning till dagens trafikrytm. Förslagsvis en axel med 4.11 om jag minns rätt. Kan det vara en axel till den senare B18 motorn? Passar grejorna ihop så där rakt av?
Är det någon där ute som prövat och har goda råd till övers?
sen kom nya bakaxelupphängningen.
Har haft följande årsmodeller:
59,61,62,63,64,65,66,67,68,69
59,61,62,63,64,65,66,67,68,69
-
- Posts: 215
- Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am
Det fanns två typer av bakaxlar ENV och Spicer.
På ENV kan man ta ur hela slutväxeln med pinion framåt.
På Spicer sitter diffen inspänd i huset och plockas ut bakåt och har en kåpa skruvad på baksidan.
Ingående transmissionsdelar är inte utbytbara mellan dessa axlar men hela axel är det inga problem up till och med 1966 (ny upphägning 1967).
Bromsdelar passar också mellan de båda axlarna.
På ENV kan man ta ur hela slutväxeln med pinion framåt.
På Spicer sitter diffen inspänd i huset och plockas ut bakåt och har en kåpa skruvad på baksidan.
Ingående transmissionsdelar är inte utbytbara mellan dessa axlar men hela axel är det inga problem up till och med 1966 (ny upphägning 1967).
Bromsdelar passar också mellan de båda axlarna.
-
- Posts: 156
- Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
- Location: Varberg
Tack ni som svarat men det här löser inte problemet.
Speicer resp ENV, hur ser man det? Det står inte ett pip på min bakaxel, en massa siffror och något amerikanskt patentnr, det är allt.
Jag har lärt mig under tiden att det är utväxling 4,10 som gäller (4.56 orginal)men frågan är om nån provat och har ett eller annat råd till övers. Försökte nå gossen som skrev i Nostalgia men det sket sig, han har väl annat att göra och struntar i kundvård.
Som ni förstår eftersträvar jag en renovering så nära orginal som möjligt men det här maskerade fusket för göra Tant Grön lite modernare är väl tillåtet, eller...
Nån som har en 4.1o axel i gömmorna??
Speicer resp ENV, hur ser man det? Det står inte ett pip på min bakaxel, en massa siffror och något amerikanskt patentnr, det är allt.
Jag har lärt mig under tiden att det är utväxling 4,10 som gäller (4.56 orginal)men frågan är om nån provat och har ett eller annat råd till övers. Försökte nå gossen som skrev i Nostalgia men det sket sig, han har väl annat att göra och struntar i kundvård.
Som ni förstår eftersträvar jag en renovering så nära orginal som möjligt men det här maskerade fusket för göra Tant Grön lite modernare är väl tillåtet, eller...
Nån som har en 4.1o axel i gömmorna??
Re:
Spicer har täckkåpan skruvad bakifrån http://www.1800philes.com/docs/files/?c ... ile_id=915Sture Swedberg wrote:Speicer resp ENV, hur ser man det?
ENV har hela diffrentialen med kronhjul och piniong skruvad framifrån
http://www.1800philes.com/docs/files/?c ... ile_id=913
där syns det att skruvarna sitter framifrån, positionsnummer 13 pekar mycket nära dessa skruvar.
Ser du ändå inte skillnaden bör du titta i reservdelskatalogen http://www.gcp.se/default.asp?Language=sv
-
- Posts: 156
- Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
- Location: Varberg