Kort säkring i säkringsdosan ?

Moderatorer
Post Reply
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Kort säkring i säkringsdosan ?

Post by Mats »

Upptäckte häromveckan att den ena säkringen som sitter i säkringsdosan är mycket kortare än de övriga.
Är det något speciellt för Volvo Amazon, eller finns det på fler bilar ?
Varför har Volvo valt att använda sig av en kortare säkring på en av dessa säkringsplatser ? Till vilken nytta ? :roll:

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Kort säkring i säkringsdosan ?

Post by Blomquist »

Nyttan har jag aldrig funderat på, kanske handla rom att
det blir totalknas om man sätter dit en svagare säkring.
Kortingen är ju kalibrerad för en hel del mer kräm än övriga.

Säkringen förekommer på alla övriga Volvomodeller från tiden.
210 -64, 223 -68
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Kort säkring i säkringsdosan ?

Post by Mats »

Tack för svaret Blomquist !
Har ALDRIG sett den korta varianten tidigare, kanske pga att jag inte har haft några äldre Volvobilar tidigare... :roll: :oops:
Trodde först att det var något fel på säkringen, att den var avbruten eller något, men den såg ju "fabrikstillverkad" ut...

Mvh. Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Kort säkring i säkringsdosan ?

Post by Torbo »

Jeg borrade vekk det lille avstandsstykket for å slippe å står fast uten skiring. Det fungerer meget bra. Elelrs er sikringsdåsan et problem med at det lett oppstår dårlig kontakt. Det trenger vedlikehold, rens og beskytt med 556 eller tilsvarende.
Sru også litt på festeskruene for ledningene mens du smører så bedres kontakten der også.
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Kort säkring i säkringsdosan ?

Post by Mats »

Torbo wrote:Jeg borrade vekk det lille avstandsstykket for å slippe å står fast uten skiring. Det fungerer meget bra. Elelrs er sikringsdåsan et problem med at det lett oppstår dårlig kontakt. Det trenger vedlikehold, rens og beskytt med 556 eller tilsvarende.
Sru også litt på festeskruene for ledningene mens du smører så bedres kontakten der også.
Skall titta närmare på hur "avstandsstykket" ser ut när jag kommer till bilen nästa gång.
I övrigt så har jag använt ett elektronikfett som jag "kletat in" i varenda kabelskoanslutning till säkringsboxen, så jag hoppas att det inte oxiderar eller ger dålig kontakt där i framtiden.

Tack för tipset Torbo ! :wink:

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kort säkring i säkringsdosan ?

Post by QV »

Mats wrote:I övrigt så har jag använt ett elektronikfett som jag "kletat in" i varenda kabelskoanslutning till säkringsboxen, så jag hoppas att det inte oxiderar eller ger dålig kontakt där i framtiden.
Det är ju dock inte där problemen brukar vara utan emellan mässingsblecken, för detta måste man borra ur niten och polera ytorna..

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Kort säkring i säkringsdosan ?

Post by Mats »

OK Janne, tack för synpunkten. Skall ta och titta närmare på hur det ser ut nästa gång jag är vid bilen.
Har varit ute ikväll och kört en lång runda, men tänkte inte på att öppna huven och titta närmare på detta. Får bli vid något annat tillfälle.
Då jag köpte bilen fungerade inte signalhornet, det var vid det tillfället som jag öppnade säkringsdosan och vred på säkringarna, samtidigt som kabelskorna fick sig en liten fettbehandling.
Reagerade dock inte på att mässingsblecken hade ärgat, men jag får ta och titta närmare på det.

Toppen med alla tips ! :wink:

Mvh Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
soulbrother
Posts: 51
Joined: Wed May 06, 2009 10:07 am

Re: Kort säkring i säkringsdosan ?

Post by soulbrother »

Den korta säkringen matar det mesta av förbrukarna som fungerar i "tändning på" - läget, t.ex. blinkers, fläkt, bromsljus mm. Får man problem med spänningsfall brukar det oftast vara ärgat mellan de hopnitade mässingblecken i dosan. Ett sätt att åtgärda det permanent är att rengöra ORDENTLIGT med t.ex. en liten roterande stål- eller mässingborste på en Dremel och sen löda ihop mässingblecken vid nitförbanden.
Allt som är värt att göra är värt att göras bra!
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Kort säkring i säkringsdosan ?

Post by Mats »

Bugar och bockar för väl detaljerad förklaring ! :D
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Post Reply