B20 eller B23/230 i amazon?

Moderatorer
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: B20 eller B23/230 i amazon?

Post by Erland Cox »

Det är inga problem att sticka av en vanlig M45 kåpa, vrida den och svetsa ihop den igen.
Man får ha ett gammalt block med en stång genom ramlagren till styrning och sen plana kåpan så den blir 100% rak.

Erland
Oscarpersson
Posts: 7
Joined: Wed May 25, 2011 9:40 pm

Re: B20 eller B23/230 i amazon?

Post by Oscarpersson »

Så hur det än blir om det blir en Rakställd B23 av något slag, eller en vässad B20 så måste jag ha tag på den där Sprängkåpan?
Blomquist
Posts: 1064
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: B20 eller B23/230 i amazon?

Post by Blomquist »

Oscarpersson wrote:Så hur det än blir om det blir en Rakställd B23 av något slag, eller en vässad B20 så måste jag ha tag på den där Sprängkåpan?
Ja, enklast är det nog i alla fall. Kostar, som regel, en hel del mer än vanliga kåpor.
210 -64, 223 -68
perre33
Posts: 36
Joined: Fri Aug 20, 2004 12:50 pm

Re: B20 eller B23/230 i amazon?

Post by perre33 »

Hejsan man kan även använda en b23 mot m40 b20 tråg / pump
Man blir dock hygligt snabb på att byta låda efter ett tag :D
kör själv med den setuppen i en pv med turbo

per
Indalsman
Posts: 59
Joined: Sun Apr 24, 2011 6:33 pm
Location: Sundsvall

Re: B20 eller B23/230 i amazon?

Post by Indalsman »

B5204 är ju 2.0L 5-cylindriga motorn från 850/S70/V70 tror den är på 125HK och grymt slö i en V70....

Dock i 1200kg amazon så kan den bli roligare än en orginal B18 och ett mustigt motorljud :)
Volvo Amazon -66 *nyss införskaffad 110507*
A-masen
Posts: 1903
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B20 eller B23/230 i amazon?

Post by A-masen »

Jag är inte den mest påläste i det här ämnet, men blir det inte enklare med en 4-cylindrig från en V40? Motorn fanns i en handfull olika varianter. http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_S40 Välj dock inte den modellen med motorn från Mitsubishi.
Indalsman
Posts: 59
Joined: Sun Apr 24, 2011 6:33 pm
Location: Sundsvall

Re: B20 eller B23/230 i amazon?

Post by Indalsman »

A-masen wrote:Jag är inte den mest påläste i det här ämnet, men blir det inte enklare med en 4-cylindrig från en V40? Motorn fanns i en handfull olika varianter. http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_S40 Välj dock inte den modellen med motorn från Mitsubishi.
Borde ju funka men man får inte 5ans goa ljud :)
Volvo Amazon -66 *nyss införskaffad 110507*
ndjagu
Posts: 4
Joined: Sun Jul 03, 2011 12:34 pm

Re: B20 eller B23/230 i amazon?

Post by ndjagu »

Hej
B230 passar faktiskt rakt av i en P1800 (samma mått i motorrum som Amazon). Modifiera/svetsa om tråget är en nödvändighet! Luta motorn så mycket att växellådan (i mitt fall en M47) får plats i orginaltunneln för det gör den med orginal sprängkåpa! Kardanen får anpassas. Turbo får plats med 940 grenrör eller eget(kör själv ett grupp A aggregat,stort). Bakaxel från tidig 240 har rätt bredd och skivbromsar!

Finns snyggare lösningar men kostar då mer!

Lycka till
Janne
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

rätt benämning tack

Post by J.Lundin_ »

För bövelen, det heter inte sprängkåpa, en sprängkåpa är en kåpa tillverkad i stål och som används inom racing och ska då klara av ett kopplings och svänghjulshaveri, vilket inte en originalkåpa tillverkad av aluminium gör. :oops: Original så kallar Volvo denna kåpa för svänghjulskåpa och inget annat... :wink:
perre33
Posts: 36
Joined: Fri Aug 20, 2004 12:50 pm

Re: rätt benämning tack

Post by perre33 »

J.Lundin_ wrote:För bövelen, det heter inte sprängkåpa, en sprängkåpa är en kåpa tillverkad i stål och som används inom racing och ska då klara av ett kopplings och svänghjulshaveri, vilket inte en originalkåpa tillverkad av aluminium gör. :oops: Original så kallar Volvo denna kåpa för svänghjulskåpa och inget annat... :wink:
Skojar du nu :wink:
trodde stålkåpan va för att skydda framskärmar o dyl :D
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: B20 eller B23/230 i amazon?

Post by J.Lundin_ »

Är detta svar nog om vad som händer då en tryckplatta av Borg&Beck RAC typ ger upp

Image

Vid sådana här haverier får man var glad om man har fötterna kvar, original svänghjulskåpa av aluminium ger inget bra skydd, i detta fall i nivå med en pappkartong ungefär :D :D
Last edited by J.Lundin_ on Thu Aug 11, 2011 10:36 pm, edited 1 time in total.
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: B20 eller B23/230 i amazon?

Post by ricke »

lamellen såg ju vettig ut men inte resten hehehe :roll:
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: B20 eller B23/230 i amazon?

Post by jonny »

En polare till mig hade en gat-volvo 242 med vass webertrimmad B23 , när det lättade svänghjulet lossnade vid 8000 varv slogs ingående axeln till sellholms dogbox M45 av , svänghjulskåpan blev skrot , 4-puckade sinterlamellen förstörd , svänghjul/tryckplattan slog av örat på blocket där startmotorn sitter när det for iväg , det hände i mörker , det blev ett gnistregn inne i kupen .
Lagom kul när allt gått ca 50 gatmil sen det var flong nytt .
Förutom skaderisken så var det ett ras på ca 20 000 kr .
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: B20 eller B23/230 i amazon?

Post by J.Lundin_ »

kolla in kopplingshaveriet http://youtu.be/tDbrvUtNJfU

kolla även in denna http://youtu.be/hJtJUVyEyYY
ndjagu
Posts: 4
Joined: Sun Jul 03, 2011 12:34 pm

Re: B20 eller B23/230 i amazon?

Post by ndjagu »

Trodde att det per automatik gav "licens" att använda det uttrycket om man varit med om en "sprängning" av svänghjulskåpa. :lol:
Post Reply