Kardanproblem

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Amazon-67
Posts: 3
Joined: Fri Feb 12, 2010 5:45 pm

Kardanproblem

Post by Amazon-67 »

Hej
Det är så att jag har en 67:a som jag köpte utan en kardan axel. Köpte mig en 66:a som jag skulle plocka delar från, men det är ju skillnad på stödlagret på en 66:a till en 67:a om man kollar VP hemsida. Men kan jag ta min 66:as kardan med stödlager och allt och montera på min 67:a? Eller måste jag leta upp det speciella stödlagret?

En SU fråga: Jag har tagit 2 stycken SU från ett alu insug och skall sätta på gjutjärns insug, då alu insug med följande grenrör har ett utblås och jag skall sätta på 2" system med 2 utblås, för det första stämmer inte vinkeln där själva fästet sitter, är rakt på al insuget och snett på gjutjärnsinsuget, se bild:
Image
Blir att jag inte kan skruva den nedersta skruven.

Tog sedan plåten från mitt al insug och satte på men det verkar vara större så att den del av staget som bensinslangen skall sitta, går i uppe kanten på plåten och då går inte helt tillbaka till där förgasaren skall stå i tomgångsläge. Vet ni om vad det kan vara för fel? Går ju att fixa till om man kapar själva fästet, men det kan väl ändå inte stämma att man måste göra. Kan det vara så att gjutjärnsinsuget bara var för dubbla Stromberg och inte SU?

Sista frågan: hur tar jag bort handbromsspaken?

/Amazon-67
Gunnar S
Posts: 86
Joined: Sun Oct 10, 2010 11:42 pm
Location: Höga kusten

Re: Kardanproblem

Post by Gunnar S »

Amazon-67 wrote:Hej
...text...
En SU fråga: Jag har tagit 2 stycken SU från ett alu insug och skall sätta på gjutjärns insug, då alu insug med följande grenrör har ett utblås och jag skall sätta på 2" system med 2 utblås, för det första stämmer inte vinkeln där själva fästet sitter, är rakt på al insuget och snett på gjutjärnsinsuget, se bild:
Image
Blir att jag inte kan skruva den nedersta skruven.

Tog sedan plåten från mitt al insug och satte på men det verkar vara större så att den del av staget som bensinslangen skall sitta, går i uppe kanten på plåten och då går inte helt tillbaka till där förgasaren skall stå i tomgångsläge. Vet ni om vad det kan vara för fel? Går ju att fixa till om man kapar själva fästet, men det kan väl ändå inte stämma att man måste göra. Kan det vara så att gjutjärnsinsuget bara var för dubbla Stromberg och inte SU?
...text...
/Amazon-67
Ogillar egentligen att citera bilder men detta måste vara årets fixeringsbild.
Fattar ändå vad du menar. Näe, det är olika fästen.
Använd Aluinsuget!!
Klart mycket mer passande på en Amazon än gjutjärn. Kapa isär grenröret och kör med aluinsug.
8)
Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kardanproblem

Post by QV »

Problemet med stödlagret är att du kommer sakna en distans när du monterar på 67 lager.

Kardan är samma så det är endast lager med distans och gummi som skilljer.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply