Overdrive typ J går inte i
Overdrive typ J går inte i
Överväxeln lade av en dag för två år sedan och har inte fungerat sedan dess. Förra året gick den igång vid ett tillfälle, men lade av en tiondels sekund senare. Solenoiden fungerar. Jag har skruvat isär lådan och gjort rent båda filtrena. Allt ser rent och helt ut. Jag funderar på om det kan vara så att lamellerna är för slitna. Båda är en millimeter tjocka och ser bra ut, men det är svårt att se skicket på lamellen som kopplar i överväxeln eftersom den sitter lite gömd. Någon som vet hur tjocka lamellerna ska vara? Vad kan annars vara fel? och hur ska jag felsöka? Vågar jag lossa skruvarna som håller tillbaks cylindrarna eller kommer jag få overdrive-delar över hela garaget då?
mvh
Per
mvh
Per
Re: Overdrive typ J går inte i
De gröna häften från VOLVO är erkännda som de bästa över världen när det gäller att kontrollera en överväxel.
/Janne
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Overdrive typ J går inte i
Här hittade jag en riktigt bra verkstadshandbok som bland annat tar upp felsökning av överväxeln: http://www.240.se/service/30058_3.pdf
En annan bra handbok för typ J-växlar: http://www.240.se/service/12173.pdf
Jag misstänker att det kan vara oljetrycket som spökar. Det går att mäta om man skruvar loss bulten som sitter under solenoiden. Jag har ingen oljetrycksmätare, men ska försöka lossa lite på den, lägga i växeln och se om det börjar spruta olja. Är det annars någon runt Uppsala/Knivsta som har en sådan mätare och kan tänka sig att låna ut den?
En annan bra handbok för typ J-växlar: http://www.240.se/service/12173.pdf
Jag misstänker att det kan vara oljetrycket som spökar. Det går att mäta om man skruvar loss bulten som sitter under solenoiden. Jag har ingen oljetrycksmätare, men ska försöka lossa lite på den, lägga i växeln och se om det börjar spruta olja. Är det annars någon runt Uppsala/Knivsta som har en sådan mätare och kan tänka sig att låna ut den?
Re: Overdrive typ J går inte i
Jag skruvade ur bulten helt och hållet, men det kom ingen olja alls. Antar att det är oljepumpen som felar. Kanske räcker det med att byta o-ringarna på den. För det måste väl komma olja ur oljetrycksmätningshålet?
Re: Overdrive typ J går inte i
Äntligen hittade jag felet! Och så klart var det så mycket enklare än vad jag anade. Spårkilen till kammen som driver excenterpumpen i overdriven hade gått sönder, så kammen roterade fritt kring axeln ut från växellådan. Nu återstår alltså bara att hitta en ny kil och möjligtvis en ny kam. Det ser ut som att den har nötts en aning. Någon som vet var jag kan få tag på detta?
Re: Overdrive typ J går inte i
Eller någon som har en sådan kil nära till hands och kan ge mig måtten på denna?
Re: Overdrive typ J går inte i
Det skall ju vara samma innanmäte i alla Jtyper så valfri Jtyp upp till 960? kan försörja dig på delar
/Janne
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Overdrive typ J går inte i
Tyvärr tror jag inte att just den delen räknas som innanmäte till överväxeln. Den sitter ju på utgående axel från m40-lådan. Dessutom känns det lite saftigt att betala så mycket för en så löjligt liten del..
Re: Overdrive typ J går inte i
Vet inte riktigt vad som är mycket... en M46 finner man för 500:- fungerande
Nu har jag inte tillgång till 960 men 240 med M46 har samma detaljer på kil och kam som Amazon B20
Kil 191882-0
kam 380562-8
/Janne
Nu har jag inte tillgång till 960 men 240 med M46 har samma detaljer på kil och kam som Amazon B20
Kil 191882-0
kam 380562-8
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Overdrive typ J går inte i
Lyckades få tag på en kil via gcp till slut. Monterade den och var övertygad om att allt skulle fungera, men icke. Jag körde på fyran, tryckte på OD-knappen men ingenting hände. Efter att ha kört med ODn påslagen i tio minuter gick växeln i. Jag slog då av den för att se om den skulle gå att lägga i igen, men det har jag inte lyckats med. Ett par gånger har den slirat i och då med någon sekunds intervall pendlat mellan av och på, men oftast händer det ingenting alls när jag trycker på knappen.
Igår när jag var ute och körde upptäckte jag att om jag slog på ODn (utan att den gick i så klart), släppte gasen och sedan slog av den igen så gick varvtalet ner för ett par sekunder som om en femte växel lades i. Försökte med samma sak idag men då hände ingenting. Mycket konstigt.
Solenoiden får ström, jag har bytt alla o-ringar i lådan. Vad mer kan vara fel? Har slut på idéer..
Igår när jag var ute och körde upptäckte jag att om jag slog på ODn (utan att den gick i så klart), släppte gasen och sedan slog av den igen så gick varvtalet ner för ett par sekunder som om en femte växel lades i. Försökte med samma sak idag men då hände ingenting. Mycket konstigt.
Solenoiden får ström, jag har bytt alla o-ringar i lådan. Vad mer kan vara fel? Har slut på idéer..
Re: Overdrive typ J går inte i
Har inte växellådan ett filter som skall rengöras om det är problem vid i och urkoppling?
Re: Overdrive typ J går inte i
Kolla upp filtren och att de fjäder/fjädrar som under samma lock är hela. Hade en M46 med trasig fjäder och den gick inte i.
Rätt oljemängd?
Rätt oljemängd?
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Overdrive typ J går inte i
Det finns två filter. Ett stort vid oljesumpen och ett finfilter som pumpen trycker oljan genom. Båda är rengjorda och hela. Fjädern som pressar mot backventilskulan är hel..
Här är något som förbryllar mig en aning. Jag har kikat på sprängskisserna för överväxeln och enligt denna bild ska det finnas en justerbricka (nr. 40) vid manöverventilen. Den har jag aldrig hittat när jag har tagit isär överväxeln.
Däremot verkar den inte finnas med på bilden nedan. Det är så här det har sett ut när jag skruvat isär överväxeln.
Någon som har koll på detta? Är det så att jag saknar denna del och kan det i så fall vara det som gör att växeln inte vill gå i som den ska?
Här är något som förbryllar mig en aning. Jag har kikat på sprängskisserna för överväxeln och enligt denna bild ska det finnas en justerbricka (nr. 40) vid manöverventilen. Den har jag aldrig hittat när jag har tagit isär överväxeln.
Däremot verkar den inte finnas med på bilden nedan. Det är så här det har sett ut när jag skruvat isär överväxeln.
Någon som har koll på detta? Är det så att jag saknar denna del och kan det i så fall vara det som gör att växeln inte vill gå i som den ska?