elschema i färg.

Moderatorer
Post Reply
Rexli
Posts: 117
Joined: Sun Jun 26, 2011 8:31 pm

elschema i färg.

Post by Rexli »

Tjenare.
Läste för bra tag sen att någon satt gjorde ett elschema i färg.
Kommer inte ihåg vart jag läste dt eller något.

Men skulle uppskatta om någon hade ett i färg som skulle passa till min bil

12v amazon -70 2dr
chassi: 349241
typ: 131341 T

Hoppas någon har ett liggandes. vill helst ha samma färg som original :)
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: elschema i färg.

Post by A-masen »

Dom aktuella jag har sett har bara varit svart text och streck på: Volvo Amazon, ljusröd/skär botten, och Volvo 140, svart text och streck på gul botten. Detta är ur instruktionsböckerna. Senare årgångar och modeller hade så omfattande kopplingar m.m. Så det fanns inte kvar kopplingsschema i instruktionsböckerna.
Det måste ju gå åt en förfärlig massa färger till alla hundratals kablar som finns i en bil. Veckotidningar och reklambroschyrer som brukar skryta om hög kvalitét, säger ofta att dom har fyrfärgstryck! :shock: :shock: :shock:
För många, många år sedan jobbade jag i ett offsettryckeri. Dom maskinerna kunde bara trycka två färger åt gången.

Lite överkurs: Förr innan var man hade en PC och en färgskanner, hände det att någon som ville bevaka sina upphovsrättsintressen och hade utgivit något tryckt alster, tryckte detta på färgat papper, med svart text. Om man då fick för sig att kopiera detta pappret i en dåtida kopieringsmaskin blev resultatet: Svart text på ett svart papper! :evil: :evil: :evil:
Detta fick jag erfara när en grabb i yngre tonåren bad mig kopiera på jobbet, spel och poänglistor för rollspel, som fanns en kort tid på åttiotalet, innan PC-datorerna och tevespelen hade slagit igenom. Det var ett rött papper med svart text. Ett mänskligt öga ser ju detta i dom två färgerna. Men en kopieringsmaskin kunde bara se (och skriva ut) svart eller vitt. Allt som inte var vitt blev svart.

Så jag gissar (med viss branchkännedom) att det bara har funnits svart på vit eller färgad bakgrund. Jämför även med det engelska (amerikanska?) ordet Blueprint.
Om det nu finns, eller har funnits kopplingsschemor i multifärger så är det nog någon enskild som har lagt ner ett otroligt jättearbete på att rita om ett befintligt schema.
Sedan finns ju andra metoder att rita kopplingsschemor, men då kommer vi för långt bort från ämnet och din fråga.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: elschema i färg.

Post by QV »

Har för mig att dessa cirkulerar på ebay.
Har iallfall sett de till olika modeler, om de finns till Amazon vilket jag inte kommer ihåg så är det bara en variant för de är väldigt få personer som ids att ta fram alla varianterna av elschema till Amazon. Nu skiljer det inte så mycket mellan 62-70 men lite är det.

Jag funderade på det men tycker inte det är värt mödan att läga ner det jobbet.
Ritar jag om elschemat så blir det till den "tyska" varianten.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Rexli
Posts: 117
Joined: Sun Jun 26, 2011 8:31 pm

Re: elschema i färg.

Post by Rexli »

Okej tackar för svar.
Har nu istället börja speka på ett eget el schema så jag får med allt annat som jag ska ha till bilen.
Tack för svaren iallafall.
Post Reply