funderingar på B20 trim

Moderatorer
Post Reply
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

funderingar på B20 trim

Post by sunkmaster »

hej på er. jag har lite funderingar på om man ska trimma B20in. den e redan lite trimmad då det sitter weber 36 och extraktor men har lite funderingar på att byta kam och kanske plana toppen. har nån koll på vilken kam man ska använda till weber 36 eller hur man ska trimma på bästa sätt med just weber 36an?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: funderingar på B20 trim

Post by QV »

Vad har du tänkt dig för slutmål. 120 Hkk 150 Hk eller 200 Hk
Skall bilen vara "körbar" i crusing

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: funderingar på B20 trim

Post by sunkmaster »

QV wrote:Vad har du tänkt dig för slutmål. 120 Hkk 150 Hk eller 200 Hk
Skall bilen vara "körbar" i crusing

/Janne
har inget direkt mål så utan hade tänkt skrämma upp den lite. den går ju rätt så bra nu men kan vara kul att göra lite till =). detta e tänkt som en brukis men som man kan leka lite med ibland

är det förresten fullt möjligt att få ut 150-200hk i en B20 med weber 36?
ErikssonM
Posts: 102
Joined: Wed Apr 06, 2011 7:54 pm
Location: Lysekil

Re: funderingar på B20 trim

Post by ErikssonM »

sunkmaster wrote:hej på er. jag har lite funderingar på om man ska trimma B20in. den e redan lite trimmad då det sitter weber 36 och extraktor men har lite funderingar på att byta kam och kanske plana toppen. har nån koll på vilken kam man ska använda till weber 36 eller hur man ska trimma på bästa sätt med just weber 36an?
Lite offtopic men , Hur mycket drar din bil som den är nu me weber 36 och extraktor ?
mvh
Kolla gärna in min Amazon från 67 och lägg en kommentar!
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 18&t=10946
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: funderingar på B20 trim

Post by sunkmaster »

ErikssonM wrote:
sunkmaster wrote:hej på er. jag har lite funderingar på om man ska trimma B20in. den e redan lite trimmad då det sitter weber 36 och extraktor men har lite funderingar på att byta kam och kanske plana toppen. har nån koll på vilken kam man ska använda till weber 36 eller hur man ska trimma på bästa sätt med just weber 36an?
Lite offtopic men , Hur mycket drar din bil som den är nu me weber 36 och extraktor ?
mvh
vet faktiskt inte än. jag har bara ägt bilen en vecka och började köra med den först i fredags så har inte kollat vad den drar
luddig kaninfot
Posts: 99
Joined: Wed Aug 30, 2006 11:34 pm

Re: funderingar på B20 trim

Post by luddig kaninfot »

Hej 120-130 hk kan nog verka troligt,200 kan du glömma direkt,det är svårt nog med 45or eller 48or näst intill omöjligt med bara 2 liter motor
mvh Pelle
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: funderingar på B20 trim

Post by Hasse63 »

Lindqvist racing har lyckats med det omöjliga... tror det var 268 hk med webrar och en massa andra gosaker så klart, men så är han också snabbare än vad Salt & Peppar amazonen var... respekt!

Han han även bromsat en i stort sett standard B20 med 36/36 till omkring 180hk. hur den gick att köra efter vägen förtäljde inte historien. finns tråd om detta här i motorporrs-tråden.


En vanlig kam som passar bra till dcd är D och K-kam, sen kan man gå upp i något men inte för mycket för då blir dcd för klen. Runt 120-130 och möjligen 140 är möjligt och funktionellt. men då måste man göra något åt toppen också, och det räcker inte med bara planing utan portning av en som kan sin sak, som tex han jag nämner ovan eller Erland Cox.

Är det så att du tycker/tror att 120-130hk är lagom så satsa på SU i stället, tycker dom är bättre på alla sätt. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: funderingar på B20 trim

Post by QV »

Eller så köper man ett "bolt on" kompressorkit för (var det) $5000 och får 150hk på d kamen 8)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: funderingar på B20 trim

Post by sunkmaster »

200 hade jag nog inte räknat med men 120-130 känns ju rätt lagom tycker jag. då e det alltså planing och portning som gäller om man ska lyckas me det då?

QV: va e det för kompressorkit?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: funderingar på B20 trim

Post by QV »

Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: funderingar på B20 trim

Post by QV »

enem säljer beg kompressor Autorotor 2076 för 15,000
för den som vill prova själv.

/Janne

Dessa finns ju även på skroten via en del Mercedes och andra bilar men jag har ingen koll på prisbilden
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: funderingar på B20 trim

Post by sunkmaster »

hehe hade ju vart riktigt fränt med kompressor men 15 000 e ju mer än vad bilen e värd så känns ju lite saftigt
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: funderingar på B20 trim

Post by J.Lundin_ »

Vilket sunkigt hemmabygge, det var inget vackert kompressorkit och för dom pengarna !!! Kunde man inte ha tagit fram egna gjutningar istället för något som ser ihopskruvat ut av fynd från skrotlådan i garaget. :D :D
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: funderingar på B20 trim

Post by sunkmaster »

ne inte va det så snyggt direkt =).

hur många hästar tror ni på ett ungefär man får med en weber 36 och K-kam?

kan även passa på att fråga hur man ska göra för att ställa tomgången? bör man pilla på både blandningsskruven och tomgångsskruven eller?
Post Reply