Höstutflykt med Schweiziska Amazonklubben

Stora och små, minst 2 personer. Samt andra samlingar av gamla volvobilar tex bilder från rallyn. Moderatorer
Post Reply
mlindblom
Posts: 28
Joined: Thu Oct 14, 2010 9:21 am
Location: Brugg, Schweiz

Höstutflykt med Schweiziska Amazonklubben

Post by mlindblom »

Förra helgen var vi på höstutflykt med "Amazona Team Schweiz" - Jorå de finns volvodårar härnere också =)

Medlem i klubben kan man bli om man har en oldtimer-volvo byggd innan ca 1973 (140 / 160 är alltså o-k men inte så vanligt).

Hursomhelst var vi 15 ekipage (amazoner, PV, P1800) som skumpade upp över diverse stora och små alp-pass från Graubünden i östra Schweiz, ner mot Italien och sen tillbaks över St Moritz. Vi hade i alla fall tur att vi kom över passen tillbaks till Schweiz, blev snöstorm senare på kvällen; vi hade bara ösregn genom Italien och hela vägen hem.
Man får säga att dom kör rejält me sina volvos härnere; fullgas hela vägen uppför passen på serpentinvägar. O-k, med 90 hästar måste man köra fullgas på ettan eller tvåan för att ta sig upp. Men på vägen ner hängde jag inte på dom. Schweizarna kanske har serpentinvägarna i blodet på nåt sätt... :D

Image
Här råkade vi komma precis när fåren kom ner från fjället. Vid den här tiden kommer kor och får ner från sommarbeten uppe i bergen.

Image
Blir lite sugen på en P1800 ibland...

Image
Lite trångt

Image
Min röda amazon

Image
Efter mycke uppförsbackar är det läge att tanka när man hittar en mack upp i bergen...

Image
Samlingsbild med de flesta bilarna

Image
En PV kämpar i regnet

Hoppas jag inspirerade er att ta volvon neråt europa nångång för att träffa likasinnade? =)

(Många i klubben hade gjort en tur över finland, nordkap och ner genom Sverige och Norge tillbaks till Schweiz)
Marcus
Volvo 121 Amazon 1970 B20
En röd tvådörrars sedan som bor nere i Schweiz och kämpar tappert uppför alpvägarna
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Höstutflykt med Schweiziska Amazonklubben

Post by 123GT »

Tack Marcus, för att du delar med dig ! Kul reportage, många fina bilar och spännande miljö och vägar ! Din röda gör sig bra i sällskapet ! :)
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Höstutflykt med Schweiziska Amazonklubben

Post by Rolf »

Det är vad det handlar om...att köra grejorna. Sitta på en statisk bilmöte är väl OK men att köra ihop med likasinnade är ballt.

Fina bilder och natur. Påminner lite om Kaskadbergen i nordvästra USA.

Tack för bilder.
ErikssonM
Posts: 102
Joined: Wed Apr 06, 2011 7:54 pm
Location: Lysekil

Re: Höstutflykt med Schweiziska Amazonklubben

Post by ErikssonM »

Det ser riktigt härligt ut o komma ut på grusiga o kurviga vägar med en amazon !
Kolla gärna in min Amazon från 67 och lägg en kommentar!
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 18&t=10946
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Höstutflykt med Schweiziska Amazonklubben

Post by daniel_sandberg »

Läckert! :D
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
pvfreak
Posts: 285
Joined: Sun Aug 31, 2008 8:43 pm
Location: Sätila

Re: Höstutflykt med Schweiziska Amazonklubben

Post by pvfreak »

Tack för de fina bilderna. Alltid kul att se vackra bilar i vacker natur. :D
(även om det kom lite regn :wink: )
Medlem 6561 i Svenska Volvo Amazonklubben
Post Reply