Kopplingshydraulik renovering FAQ

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Kopplingshydraulik renovering FAQ

Post by Blomquist »

Som tidigare utlovat kommer här en översikt på hur man kan gå tillväga när man renoverar kopplingshydrauliken
på sin Amazon. Bilderna är inte helt perfekta i alla tillfällen, men så kan det gå när man endast har mobilen till hands.
Hydraulisk koppling är standard på samtliga Amazoner t.o.m. 1968 års modell. Gemensamt för dem alla är att de är av fabrikat Girling.
Slavcylindern finns i två olika utföranden, skillnaden ligger i den inre diametern. Viktigt att kolla detaljnumret när man införskaffar reservdelar.
Systemet är uppbyggt på så vis att man genom att trycka ner kopplingspedalen påverkar en tryckstång inne i huvudcylindern
som därmed uppbygger ett tryck som fortplantar sig via ett rör, som längre ner går över i en hydraulslang och härefter i ännu
en hydraulcylinder (slavcylinder) som härefter trycker på en hävarm som sticker in i kopplingskåpan och där påverkar kopplingslamellen.

Om man upplever problem med att frikoppla kan det bero på att ovannämnda system fallerar, vanligtvis beror detta på
att packningarna i någon av cylindrarna ïnte längre håller tätt. Slangen kan också vara boven i dramat. Om felet kan avhjälpas
med att fylla ny olja i huvudcylindern kan man vara ganska säker på att problemet snart kommer igen, oljan i systemet förbrukas inte
i nämnvärd omfattning.

I min beskrivning är utgångspunkten en 65:a där växling utan skorrande från växellådan blev svårare och svårare.
Då de ingående delarna inte kostar så förfärligt mycket kan det vara idé att göra som i exemplet: byta ALLT.
Därmed behöver man inte bekymra sig om detta för lång tid framöver.

Image

Meddelst tång och ficklampa pillar man ut sprint och härefter bulten som håller ihop kopplingscylinderns gaffel med pedalen.

Image

Här har röret från huvucylindern lossats och de två bultarna som håller fast huvucylindern vid pedaltornet lossats.
Använd verktyg i tumdimension. Se till att inte spilla olja på lackerade delar, det löser upp lacken(!). Som synes har det sipprat ut
olja i bakkant som härefter har hamnat i gummimanchetten och ombildats till gul gegga. Usch.

Image

Nu är det dags att lyfta upp bilen och sänka ner den på ett par pallbockar. Kryper man in under kommer man (nåja) åt att sära
tidigare nämnda rör från slangen, de sitter fixerade vid konsollen meddelst en hästskoformad kil som man knackar ur med dorn/skruvmejsel och hammare.
Härefter tar man ett par ringnycklar och skruvar slangen och röret ur varandra, skadar inte med lite rostlösningsolja här
För att underlätta arbetet kan man med fördel klippa av slangen (om man som jag har tänkt att byta ut den mot en ny).

Image

Det här var det (som alltid i mitt fall) jobbigaste momentet. Tillvänster ses slavcylindern, väl inbakad i 45 års gocka.
Denna sitter fastgjord med ett par bultar i kopplingskåpan och mellan cylindern och kåpan sitter ett beslag som returfjädern
hakar fast i. En klurig detalj att återmontera, kan sprätta iväg när man lossar.

Image

Med allting demonterat går vi nu till arbetsbänken. Gaffeln på huvudcylindern demonteras, så att manchetten kan plockas av.

Image

Med en böjd s.k. radiotång demonteras låsringen som hindrar stången från att trilla ut.

Image

Nu knackar vi försiktigt cylindern så att innanmäte till sist kryper ut, kan vara aktuellt att gnida lite med stålull i bakänden
av loppet för att få bort eventuell förhindrande oxid. Bakre änden av loppet behöver man inte vara så ömtålig med, desto
känsligare är det längre in i själva loppet, skall ha en absolut jämn och fin yta. Det återkommer vi till.

Image

Tjena. Här tittar kolven och fjädern ut. Har förmodligen inte sett dagens ljus sen vi hade svartvit tv och käkade raketost.

Image

Under fjädern, där mejseln pekar, sitter en läpp som man försitkigt böjer för att få isär enheten.

Image

Sådärja. Bra att ha kolla på EXAKT hur alla ingående detaljer sitter, grejerna skall helst sitta ihop på
samma sätt när man återmonterar.

Image

Renhet är sjukligt viktigt i hydrauliska sammanhang. För att få cylindern fin igen även utvändigt, smetar jag in alltihop i såpa
som får ligga och dra över natten med folie runt som hindrar att det torkar.

Image

Med borste och T-sprit skrubbar jag härefter rent överallt. Tryckluft är närmst att betrakta som ett måste, för att kunna
blåsa ur allting ordentligt efteråt. Renhet.

Image

Sanningens ögonblick, loppet inspekteras noga. I den yttre delen av loppet förekommer ingen hydraulisk verksamhet, men längre
in skall kolven arbeta och där skall loppet vara absolut jämnt. Mindre porer kan avhjälpas med honingsverktyg
och återigen T-sprit som smörjning/kylning. Är porerna av modell större kan de själklart också honas bort, men problemet är då
att gummipackningen inte längre räcker till för att hålla tätt och det finns inga renoveringssatser i överdimension att tillgå.
Återstår då att försöka skaffa större dimension hos något företag som säljer gummidelar till hydraulik, eller kanske kasta bort
enheten och köpa en ny istället. Här var det dock inga problem, loppet är spegelblankt.
Yttre delen av loppet putsas med stålull, kan skada gummidetaljerna vid hopmonteringen annars.

Image

Här är innanmätet rengjort och ihopsatt med nya gummidetaljer, infettade med specialfett. Lägg märke till hur bromsoljan fått den gamla manchetten,
till höger i bild, att svälla.

Image

Oljebehållaren innan rengöring. En centimeter svart gegga i botten. Usch.

Image

Efter. Rent och fräscht.

Efter återmontering av alla detaljer i rätt ordning kastar vi så vår kärlek på slavcylindern. Denna är något mindre
komplicerad i sin uppbyggning arbetsmomenten ungefär samma, jag har därför valt att inte köra bildserie på denna.

Image

Här är den i alla fall återmonterad, lägg märke till den vridna slangen. Genom att vrida den då man skruvar dit slavcylindern
förhindrar man att den rör sig och gängar ur och läcker. Jag undlåter att skruva in luftnippeln helt och hållet, för nu skall
ny vätska fyllas på.

Image

Den gamla tidens olja (DOT 4) löser upp billack som tidigare nämnts. Den är dessutom hygroskopisk, dvs. absorberar vatten från luften
vilket gör att det uppstår korrosion inne i hydrauliken. Moderna människor som jag fyller därför i ny siliconolja. En dyr olja,
men så slipper jag byta olja om ett par år. Förutsättningen för detta oljebyte är dock att ALLA gummidelar, som i detta fall aldrig varit i kontakt med DOT 4.
När det börjar droppa olja ur luftnippeln på slavcylindern är det dags att dra åt denna. Efterföljande visade det sig inte nödvändigt
att lufta, dock fyllde jag på en liten skvätt dagen efter. Kan vara bra att kontrollera vätskenivån i behållaren de nästkommande dagarna.

Verkygslista: Tumnycklar, polygrip, böjd tång, liten skruvmejsel, borstar och trasor samt tryckluft. Material: Två renoveringssatser, hydraulslang, T-sprit, bromsolja.
210 -64, 223 -68
lundin
Posts: 38
Joined: Tue May 22, 2007 6:04 pm
Location: Hedemora

Re: Kopplingshydraulik renovering

Post by lundin »

Brilliant! Väl dokumenterat i både skrift och bild. Passar mig perfekt eftersom min skönhet behöver en renovering av kopplingshydrauliken.
Jag gillar sådana här genvägar för oss förstagångsmekare!
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kopplingshydraulik renovering

Post by QV »

Motsvarar väl det jag gjort på min, dock med följande tillägg

Hittade röret på CVI så även det vart bytt.
Lämnade in kolven i slavcylindern på svarvning och monterade dit en o-ring så att den inte längre kan skrapa i framkant mot loppet
Pressade ut kolven ur huvudcylindern med fett sprutan

Men det är en trevlig beskrivning du gjort. Dock får du investera i en kamera :D

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Kopplingshydraulik renovering

Post by Mats »

Håller med tidigare personer... Mycket tjusig och detaljerad beskrivning som vi andra kan ha användning av.

Stort tack !

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
boxen
Posts: 80
Joined: Tue Feb 27, 2007 10:11 pm
Location: Finland

Re: Kopplingshydraulik renovering

Post by boxen »

Hej
Håller på att renovera kopplingscylindrarna, slavcylindern är färdig och jag tänkte nu börja sätta ihop huvudcylindern men kommer inte ihåg var den tunna lilla brickan som följer med renoveringssatsen skall sitta.
bruksbil volvo 480 och 245
sommarbil amazon 70
projekt amazon 69 och 66
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Kopplingshydraulik renovering

Post by 123GT »

Hej, här är en sprängskiss som jag har sparat som kanske hjälper dig !? Lycka till ! :)
/ sven

Image
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
boxen
Posts: 80
Joined: Tue Feb 27, 2007 10:11 pm
Location: Finland

Re: Kopplingshydraulik renovering

Post by boxen »

Tack 123Gt, fick ihop den och är monterad i bilen.
bruksbil volvo 480 och 245
sommarbil amazon 70
projekt amazon 69 och 66
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Kopplingshydraulik renovering FAQ

Post by Hasse63 »

Bilderna är det inget fel på, tycker det är dumt att kommetera att kameran inte duger, bättre att hylla dig att du tagit dig tid att dokumetera renoveringen. Jag ser fram imot fler FAQ från dig och andra. :wink:

Mvh Hasse
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kopplingshydraulik renovering FAQ

Post by QV »

Har inte sagt att de inte duger, men de kan bli "klarare" med en kamera.
Allternativt kan man ösa på med ljus, Alla kameror tar bra bilder i fullt solsken även mobiler men ju sämre ljus man har ju bättre kamera behöver man!

/Janne

Problemet med "fullt soksken" är de kraftiga skuggor som gärna uppkommer.
Man kan använda några 500 watts lampor inne i garaget också om man har sådana liggandes

och hyllat FAQ har jag redan gjort
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Kopplingshydraulik renovering FAQ

Post by gudu »

För en åskådare lät det log lite plumpt, men jag tror han vill använda sitt nya fina fotoskåp. Många fina beskrivningar har ju kommit även därifrån så vi ser fram emot fler. :D

Tack för dem och tack för denna!

Inspirerad gick jag och inhandlade renoveringssatser men min koppling fungerar ju och då gäller det att inte börja mickla. Det var nog tur eftertanken kom före denna gången! Det blev bara vätskebyte.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Kopplingshydraulik renovering FAQ

Post by Hasse63 »

Man kan tolka fel och du menade säkert inget illa QV :D

Ingen ska känna att man MÅSTE ha en proffskamera för att dokumentera och göra en FAQ.
Tror säkert Blomquist vill ha en ny och en proffsigare kamera men som sagt... den duger och han nu fått fina tips på hur man kan göra för att få det ännu bättre.

Vi är ju ändå glada amatörer "allihopa" (jag inräknad) :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kopplingshydraulik renovering FAQ

Post by QV »

Den kamera jag har nu är lite för tungrod för mig igentligen (lite för många inställningar som måste kollas innan fotot tas) men eftersom den fungerar så dj***a bra i dåligt ljus kan jag inte byta tillbaks till förra modellen...... gillar inte blixtbilder.

Med det vill jag alltså säga att den dyraste kameran inte är den bästa för alla användare, och tyvärr har detta lett till att jag använder "kompakten" lite för mycket.

/Janne

Den bästa kameran man kan ha är den man bär med sig.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply