Trasigt momentstag

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
cll05002
Posts: 55
Joined: Sun Dec 09, 2007 3:15 pm

Trasigt momentstag

Post by cll05002 »

Hej,

Amazon 4dr 1966
Hittade muttern, bricka och bussning från det högra momentstaget på gatan hemma där jag brukar parkera. Verkar ha rostat av. Är detta vanligt? Tycker konstruktionen är lite klen, men det håller väl så länge det inte är rostigt. Är det någon som provat att svetsa dit en bit gängstång ist, alltså lagat momentstaget?

//Christian
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

Re: Trasigt momentstag

Post by Andréamazon »

cll05002 wrote:Hej,

Amazon 4dr 1966
Hittade muttern, bricka och bussning från det högra momentstaget på gatan hemma där jag brukar parkera. Verkar ha rostat av. Är detta vanligt? Tycker konstruktionen är lite klen, men det håller väl så länge det inte är rostigt. Är det någon som provat att svetsa dit en bit gängstång ist, alltså lagat momentstaget?

//Christian

om bussning och allt låg på backen har väll fästet i bakaxeln rostat bort och själva momentstaget ? de får du nog kolla upp noga, håller ju ändå fast hela bakaxeln, e nog bättre du försöker få tag i en ny momentstag. som e bra i plåten, om det har rostat av borde det ju va tunn plåt i hela staget.
cll05002
Posts: 55
Joined: Sun Dec 09, 2007 3:15 pm

Re: Trasigt momentstag

Post by cll05002 »

Alltså momentstaget har ju en lång "pinne" som sticker ut bakåt genom bussningen och det är den pinnen som jag funderar på att ersätta med en gängstång. Men det kanske inte alls går?! Momentstaget i övrigt är ju bara en lite grövre dimension av "pinne" =) Inga problem med rosten där.

//Christian
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

Re: Trasigt momentstag

Post by Andréamazon »

a du kanske har gamla upphängningen av bakaxeln ? kommer inte ihåg hur den såg ut riktigt
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Trasigt momentstag

Post by Dieseltroll »

Jag har den gamla upphängningen, och båda momentstagen var så rostskadade att jag trodde att dom skulle gå av när som helst! Jag löste det hela genom att kapa av staget jäms med den stora brickan som håller bussningen framåt, och svetsade på en bult av rätt dimensioner. Detta har hållt för mig i 2 år nu, så om man inte ska köra rally är det nog ingen fara :D

Kom bara ihåg att slipa av galvningen på bultarna så ska det nog lösa sig!

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
cll05002
Posts: 55
Joined: Sun Dec 09, 2007 3:15 pm

Re: Trasigt momentstag

Post by cll05002 »

Ja det är den gamla modellen av bakvagn. Jag hade tänkt byta alla bakvagnsbussningar inför nästa år, så det var lite komiskt att de gjorde sig påminda precis före jag skulle börja meka med bakvagnen. Tar och lagar upp mina momentstag jag också då. Det enda jag var lite orolig för var sprickbildning, men det borde inte vara någon fara i just momentstagen eftersom de sitter i bussningar i båda ändarna.
Harry Dahl
Posts: 58
Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
Location: Vendelsö

Re: Trasigt momentstag

Post by Harry Dahl »

Kolla även bakaxelröret under de stora gummibussningarna. Det kan bli kraftiga rostangrepp där.
cll05002
Posts: 55
Joined: Sun Dec 09, 2007 3:15 pm

Re: Trasigt momentstag

Post by cll05002 »

Hej,

Jo jag bytte alla bussningar och såg rostangreppen där under. Blev rätt förvånad över all rost. Inget hål vad jag kunde få se iaf. Fick loss rejält med rost och dränkte in allt med tunnflytande rostskydd under bussningen.

//Christian
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Trasigt momentstag

Post by droopy »

Bumpar den här tråden också..

Det verkar som om momentstagen rostar mellan de 2 stora bussningarna. Det blir som en "midja" med mindre gods där rosten kommit åt. Är det inte allt för illa så går det att slipa rent och lägga i material med svetsen och sedan slipa till det så det får samma diameter som innan. Vet inte om jag skulle våga lägga dit en helt ny gängad del om den gått av mellan bussningarna. Det verkar som om "stongen" där bussningarna sitter är runt 1/2 tum vilket borde bli 12.7 mm eller så.. 12mm är inte riktigt 1/2 tum om man mäter på en 1/2 tums skruv vid den ogängade delen. Skulle tro att M12 blir för glappt.

Den genomgående bulten i bussningen i momentstaget måste nog vara i Tum då M12 glappar i bussningens metall ganska mycket..
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Trasigt momentstag

Post by amazon guy »

Dessa, om fortfarande original och typ 50 år gamla, går av förr eller senare, och då kan dom spricka både på mitten eller vilken del som helst, ser dom jätterostiga ut så är rådet BYTT!!! Och så behöver du inte oroa dig dom nästkommande 50 eller 100 åren!!! (man kör inte i vinterslask längre med dessa bilar, därav lång hållbarhet)
Dennis
P. S. Dom rostar även infrån p g a kondensen inne i rören och mest troligt ingen rostbehandling....
Last edited by amazon guy on Sat Jul 17, 2021 7:34 pm, edited 1 time in total.
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Trasigt momentstag

Post by droopy »

Även "hålen" i momentstagens fästen rostar upp då de ligger mellan bussningarna och lagrar fukten. Det kan vara ide' att kolla upp så att hålen inte är aldeles för stora. Har ingen aning om hur stora hålen egentligen skall vara men runt 14mm bör de nog vara för att 1/2 tums axeln på staget skall kunna röra sig lite. Har sett hål som varit runt 20-22mm och upprostade i fästena då kan det vara bra att lägga i lite ny pplåt och borra upp nya hål. Minst 3mm plåt skulle jag tro går åt.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Post Reply