65 cab och 66 kombi
65 cab och 66 kombi
Jag får presentera mitt projekt som jag tänkt ha som (sommar)andrabil då halvnya "julgranar" mest verkar vilja ha dyra reparationer. Det är lite kustom över den men jag strävar åt originalhållet så lägger in i den avdelningen.
Det är en herrgårdsvagn (som ni ser) från 66 som jag införskaffade för ett år sedan. Den var på något vis besiktigad och gick att köra hem, men sedan var det stopp i motorn och jag fick börja skruva i garaget istället för rullande renovering. Till slut efter några intensiva semesterveckor fick jag blankt papper i somras. Hurra!
Det verkar varit en eller två som renoverat före mig, men om bilen blivit körd efter det är tveksamt.
Det som gjorts före mig är:
En del rostlagning av varierande kvalitet.
Nya skärmar och front.
Satt in en Typ-D överväxel.
Sågat in en nyare kyl.
Satt i en trimmad B20 med tillhörande resonansavgasrör.
Renoverat framvagnen.
Monterat en front och relativt nya skärmar verkar det som.
Svetsat igen listhålen på sidorna och i huven. Detta är kass då plåten slagit sig med massa spackel som följd. Jag vet inte hur jag ska återställa detta.
Satt dit fordfälgar.
Det jag gjort är:
Bytt ut den trasiga trimmade b20 mot en b18 jag hade stående.
Trasslat med förgasare vilket nu resulterat i en renoverad SU HIF6.
Svetsat igen efter den insatta kylen och dess expansionskärl och satt in en amazonkyl med expansionskärl (de ersatte tydligen de äldre enligt reservdelsboken)
Renoverat värmeventil.- VW affären i Halland hade gummi som verkar fungera finfint.
Rostlagat bakryggstödsinfästningarna i hjulhuset
Justerat och skruvat fast mekanik, beslag och lister i dörrar och luckor.
Lagat tutmekanismen.
Bytt de stora gummina i bakaxelinfästningen.
Servat, bytt oljor och tänddelar.
Monterat plastinnerskärmar fram och stänkskydd vid alla hjul. (Förstår inte hur man kan köra, eller bygga bilar, utan innerskärmar fram, en vända på grusvägen och det var fullt av grus i alla vrår.)
Diverse pyssel med reglage, ledningar, mattor och annat smått.
Det som är kvar är bland annat:
Fjädrar stötdämpare och övriga bussningar i bakvagnen.
Knutkors och lager i kardan.
Bälten bak.
Nackstöd.
Få tyst på resonanserna i avgassystemet!
Handbromsvarningslampa då jag har skaffat mig ovanan att glömma denna.
Installera bromsservo.
Renovera styrsnäckan.
Fixa en ordentlig överväxelspak, nu sitter en liten brytare på platsen.
Jag har dubbla SUHIFfar liggande men vet ej om jag skall sätta i dem.
och någon gång kanske ordentlig lack och ny innerklädsel.
Det får ta sin tid, när det väl rullar brukar det göra det, bara den fungerar och det är skoj. Jag har i varje fall fått smak för Amazoner, detta är min första.
Mvh
Gustaf
Det är en herrgårdsvagn (som ni ser) från 66 som jag införskaffade för ett år sedan. Den var på något vis besiktigad och gick att köra hem, men sedan var det stopp i motorn och jag fick börja skruva i garaget istället för rullande renovering. Till slut efter några intensiva semesterveckor fick jag blankt papper i somras. Hurra!
Det verkar varit en eller två som renoverat före mig, men om bilen blivit körd efter det är tveksamt.
Det som gjorts före mig är:
En del rostlagning av varierande kvalitet.
Nya skärmar och front.
Satt in en Typ-D överväxel.
Sågat in en nyare kyl.
Satt i en trimmad B20 med tillhörande resonansavgasrör.
Renoverat framvagnen.
Monterat en front och relativt nya skärmar verkar det som.
Svetsat igen listhålen på sidorna och i huven. Detta är kass då plåten slagit sig med massa spackel som följd. Jag vet inte hur jag ska återställa detta.
Satt dit fordfälgar.
Det jag gjort är:
Bytt ut den trasiga trimmade b20 mot en b18 jag hade stående.
Trasslat med förgasare vilket nu resulterat i en renoverad SU HIF6.
Svetsat igen efter den insatta kylen och dess expansionskärl och satt in en amazonkyl med expansionskärl (de ersatte tydligen de äldre enligt reservdelsboken)
Renoverat värmeventil.- VW affären i Halland hade gummi som verkar fungera finfint.
Rostlagat bakryggstödsinfästningarna i hjulhuset
Justerat och skruvat fast mekanik, beslag och lister i dörrar och luckor.
Lagat tutmekanismen.
Bytt de stora gummina i bakaxelinfästningen.
Servat, bytt oljor och tänddelar.
Monterat plastinnerskärmar fram och stänkskydd vid alla hjul. (Förstår inte hur man kan köra, eller bygga bilar, utan innerskärmar fram, en vända på grusvägen och det var fullt av grus i alla vrår.)
Diverse pyssel med reglage, ledningar, mattor och annat smått.
Det som är kvar är bland annat:
Fjädrar stötdämpare och övriga bussningar i bakvagnen.
Knutkors och lager i kardan.
Bälten bak.
Nackstöd.
Få tyst på resonanserna i avgassystemet!
Handbromsvarningslampa då jag har skaffat mig ovanan att glömma denna.
Installera bromsservo.
Renovera styrsnäckan.
Fixa en ordentlig överväxelspak, nu sitter en liten brytare på platsen.
Jag har dubbla SUHIFfar liggande men vet ej om jag skall sätta i dem.
och någon gång kanske ordentlig lack och ny innerklädsel.
Det får ta sin tid, när det väl rullar brukar det göra det, bara den fungerar och det är skoj. Jag har i varje fall fått smak för Amazoner, detta är min första.
Mvh
Gustaf
Last edited by gudu on Tue Aug 28, 2012 11:30 am, edited 2 times in total.
Re: 66 kombi, en blivande trotjänare.
Mera bilder,har själv en -66 kombi.
Re: 66 kombi, en blivande trotjänare.
Kul, Combis är balla!
Lycka till!
Lycka till!
Re: 66 kombi, en blivande trotjänare.
Benge57, kul med en 66 kombi, vad har den för karossnummer? Är det lika nära som våra registreringsdatum? Min är nr 37475.
I helgen har det blivit en del åkande och bensinförbrukningen var 0,86 de sista tjugo milen och då ganska mycket fort på motorväg,
typ 120 och en del gasande. I början var förgasaren ganska snålställd men jag har skruvat ner munstycket i några omgångar för att komma fram till en bra gång. Men jag är ändå förvånad, trodde att i de farterna skulle den dra över litern.
Det är kul att åka i vänsterfilen med en så gammal bil.
I helgen har det blivit en del åkande och bensinförbrukningen var 0,86 de sista tjugo milen och då ganska mycket fort på motorväg,
typ 120 och en del gasande. I början var förgasaren ganska snålställd men jag har skruvat ner munstycket i några omgångar för att komma fram till en bra gång. Men jag är ändå förvånad, trodde att i de farterna skulle den dra över litern.
Det är kul att åka i vänsterfilen med en så gammal bil.
Re: 66 kombi, en blivande trotjänare.
"Grattis" ! Härliga bilder på kombin som släpar hem båten !
/ sven
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
-
- Posts: 67
- Joined: Sun Aug 01, 2010 1:52 pm
- Location: Borås
Re: 66 kombi, en blivande trotjänare.
Grattis och kul att du fastnat för Amazon, och kombi dessutom! Det är en grymt kul bil
Lycka till med projektet!
Lycka till med projektet!
Re: 66 kombi, en blivande trotjänare.
Om det är chassinummer du menar, så har jag 33003.Färgen på bilen är ljusgrön,med grön inredning.gudu wrote:Benge57, kul med en 66 kombi, vad har den för karossnummer? Är det lika nära som våra registreringsdatum? Min är nr 37475.
I helgen har det blivit en del åkande och bensinförbrukningen var 0,86 de sista tjugo milen och då ganska mycket fort på motorväg,
typ 120 och en del gasande. I början var förgasaren ganska snålställd men jag har skruvat ner munstycket i några omgångar för att komma fram till en bra gång. Men jag är ändå förvånad, trodde att i de farterna skulle den dra över litern.
Det är kul att åka i vänsterfilen med en så gammal bil.
Re: 66 kombi, en blivande trotjänare.
Amazonkombis är bara så fräcka !!
Lycka till med din fina bil.
/ Thomas
Lycka till med din fina bil.
/ Thomas
Have a nice day !!!
Re: 66 kombi, en blivande trotjänare.
Hej på er, en liten måndagsquiz.
En bekant som har en jättefin -66 Amazon konstaterade att min framvagn är annorlunda än hans. Förstärkt på något vis sade han. Jag har inte sett hans men lägger ut lite bilder på min så kanske någon av er kunniga kan lista ut vad som är annorlunda och varför.
Forumbilder önskar klickbara miniatyrer och de är inte av högsta skärpa men jag hoppas ni står ut.
Bakifrån:
Notera uttaget på oljetråget, är det någon sorts oljetemperatursensor? Motorn kommer från en skrotad duett för knappt tio år sedan.
(Notera däremot inte dragningen av bromsröret )
Framifrån:
Framvagnen är lite uppiffad som ni ser, men det verkar vara ett tag sedan.
Övre länkarmslagringarna är i något teflonliknande som har kärvat så när jag försöker komma glidande i mitt vrålåk är jag istället ackompanjerad av ett försmädligt knirkande!
En bekant som har en jättefin -66 Amazon konstaterade att min framvagn är annorlunda än hans. Förstärkt på något vis sade han. Jag har inte sett hans men lägger ut lite bilder på min så kanske någon av er kunniga kan lista ut vad som är annorlunda och varför.
Forumbilder önskar klickbara miniatyrer och de är inte av högsta skärpa men jag hoppas ni står ut.
Bakifrån:
Notera uttaget på oljetråget, är det någon sorts oljetemperatursensor? Motorn kommer från en skrotad duett för knappt tio år sedan.
(Notera däremot inte dragningen av bromsröret )
Framifrån:
Framvagnen är lite uppiffad som ni ser, men det verkar vara ett tag sedan.
Övre länkarmslagringarna är i något teflonliknande som har kärvat så när jag försöker komma glidande i mitt vrålåk är jag istället ackompanjerad av ett försmädligt knirkande!
Re: 66 kombi, en blivande trotjänare.
Lite miljöbilder:
Motorrummet:
Kylaren med expansionskärl, nyare luftfilter och förgasare samt lite långa tändkablar till en 140 fördelare.
Jag målade kombinationsinstrumentet i bilens färg:
Att pilla isär instrumentet var inte så svårt utom signallamporna. Dem dremlade jag bort kanterna på och limmade sedan med super epoxy. Inte bästa hållbarhet tror jag, så kom gärna med tips om bättre lim. Sedan förstörde jag tre stycken instrument med en utsliten hastighetsmätarwire. Sedan hörde jag att instrumenten slits ut om wiren kärvar och hackar i sin gång och efter att en ny wire inköpts fungerade det fint. Ett instrument som hade w=0.64 stämplat visade för övrigt ungefär tio procent för fort.
Det var väldigt roligt att ta upp båten och köra hem den på den nya egentillverkade båtvagnen och den nyrenoverade bilen. Den gamla båtvagnen var mycket svårsvängd då den hade två stela axlar. Men hemfärden som var nästan sju mil, blev lite nervkittlande när jag märkte att svängtappen till fram axeln inte riktigt höll , sedan kröp jag fram men den gick inte av.
Det blir till att förstärka detta till nästa år!
Motorrummet:
Kylaren med expansionskärl, nyare luftfilter och förgasare samt lite långa tändkablar till en 140 fördelare.
Jag målade kombinationsinstrumentet i bilens färg:
Att pilla isär instrumentet var inte så svårt utom signallamporna. Dem dremlade jag bort kanterna på och limmade sedan med super epoxy. Inte bästa hållbarhet tror jag, så kom gärna med tips om bättre lim. Sedan förstörde jag tre stycken instrument med en utsliten hastighetsmätarwire. Sedan hörde jag att instrumenten slits ut om wiren kärvar och hackar i sin gång och efter att en ny wire inköpts fungerade det fint. Ett instrument som hade w=0.64 stämplat visade för övrigt ungefär tio procent för fort.
Det var väldigt roligt att ta upp båten och köra hem den på den nya egentillverkade båtvagnen och den nyrenoverade bilen. Den gamla båtvagnen var mycket svårsvängd då den hade två stela axlar. Men hemfärden som var nästan sju mil, blev lite nervkittlande när jag märkte att svängtappen till fram axeln inte riktigt höll , sedan kröp jag fram men den gick inte av.
Det blir till att förstärka detta till nästa år!
Re: 66 kombi, en blivande trotjänare.
Samma insikt har jag kommit fram till, men inte fått något svar på varför. Jag hade nämligen en mätare utan W=0.64 stämplat innan, och den visade hyffsat rätt, men inte den andra. Ska försöka renovera den andra och sätta tillbaka den när bilen mår i övrigt bra. Men det är nedprioriterat eftersom jag mest kör på vägar med fri fart.gudu wrote:Lite miljöbilder:
Att pilla isär instrumentet var inte så svårt utom signallamporna. Dem dremlade jag bort kanterna på och limmade sedan med super epoxy. Inte bästa hållbarhet tror jag, så kom gärna med tips om bättre lim. Sedan förstörde jag tre stycken instrument med en utsliten hastighetsmätarwire. Sedan hörde jag att instrumenten slits ut om wiren kärvar och hackar i sin gång och efter att en ny wire inköpts fungerade det fint. Ett instrument som hade w=0.64 stämplat visade för övrigt ungefär tio procent för fort.
Re: 66 kombi, en blivande trotjänare.
Fri fart? Det har de väl inte ens i tyskland längre . Amazonen har tycker jag en fördel i att det är roligt att köra även i (nästan) laglig fart.
Själv har jag fått amazonviruset vilket lett till att jag kört hem denna 27 mil mitt i natten. Spann som en katt men jäkligt kallt trots mössa, huva och halsduk och helt öppet värmespjäll.
Själv har jag fått amazonviruset vilket lett till att jag kört hem denna 27 mil mitt i natten. Spann som en katt men jäkligt kallt trots mössa, huva och halsduk och helt öppet värmespjäll.
Re: 66 kombi, en blivande trotjänare.
Härligt med vissa virus...grattis till ännu en pärla ! Den förtjänar väl en egen tråd...eller ?
/ sven
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Re: 66 kombi, en blivande trotjänare.
Hrm... Det kanske inte är riktigt fri fart, det står 80 på några skyltar i början på vägen, men jag har valt att kompensera för alla tattare som håller 60 på den vägen, så det blir nog fri fart i slutänden. (Och jag kan inte komma på mycket som är roligare än att blinka ut och köra förbi en kolonn tattare som ligger i 30 - 40 bara för att det är lite is på vägen.) Raggamazonen ligger som klistra på vägen bara man får bakvagnen med sig.
Re: 66 kombi, en blivande trotjänare.
Er den snekka/båten fra Norge, Arandal/grimstad elelr Fredrikstad. FM-motor?
Det likner mistenkelig på min gamle Fredrikstadsnekke!
har du flere bilder av den?
Det likner mistenkelig på min gamle Fredrikstadsnekke!
har du flere bilder av den?