Volvo Amazon 1961/62

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
_HG_
Posts: 13
Joined: Tue Jul 20, 2010 9:37 pm
Location: Hässleholm
Contact:

Volvo Amazon 1961/62

Post by _HG_ »

Jag köpte denna Amazon 1961/62 i somras.
Den har stått i ett varmgarage i nästan 15 år och har klarat sig förhållandevis bra.
Jag är tredje ägaren. Första och andra ägaren är mor och son i en och samma familj.
Tröskellådor och tvärbalk under kylaren måste bytas. Det finns även några mindre rosthål, här och där.
Framskärmarna och fronten är av glasfiberplast och byttes för 20...30 år sedan och då fick bilen skärmemblem och grillhalvor av 1965 års modell.
Bilen skall även förses med dragkrok, så att jag kan ha den som dragbil till min veteranhusvagn.

Image

Image

Image
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Volvo Amazon 1961/62

Post by 123GT »

Alltid lika roligt med historia kring bilen, 3 ägare brukar vara bra för skicket. Är bilen en "han" eller "hon" ? Ser väldigt snygg/stilig/vacker/proper/fin ut på bilderna ! :) "Måste" du byta plåt eller är det för utseendets skull ? Planerar du att byta grill och emblem också ?
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
_HG_
Posts: 13
Joined: Tue Jul 20, 2010 9:37 pm
Location: Hässleholm
Contact:

Re: Volvo Amazon 1961/62

Post by _HG_ »

Ja, jag måste byta tröskellådor och tvärbalk för att få den godkänd av Bilprovningen. Där är för mycket rost.

Det krävs även förstärkningsplåtar i bakre hjulhusen vid fjäderinfästningen och i reservhjulsbaljan för att få dragkroken godkänd för 1000kg släpvagnsvikt, annars blir den bara godkänd för 700kg och det räcker inte, för min husvagn har totalvikten 750kg. Förstärkningsplåten i reservhjulsbaljan är lätt att göra men de vid fjäderinfästningen är knepigare att göra.

Bromsarna måste också renoveras efter alla år av stillastående.

Jag hoppas få tag på grillhalvor och emblem av "rätt" årsmodell. Det finns att få tag på men det är en prisfråga.

Jag kommer inte att lackera om bilen, utan bara bättra efter svetsarbetet med trösklarna och tvärbalken.

Klädseln på både fram- och baksäte är trasig, så den behöver bytas. Även det är en prisfråga men man kan ju köpa en billig överdragsklädsel av standardtyp tills man har råd att köpa originalklädsel.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Volvo Amazon 1961/62

Post by Amazonsport »

Härlig bil, den måste du vara rädd om och precis som du säger så räcker det fint att bara lacka de plåtar du byter ut.
När jag ser tändkablarna så tänker jag: En reparerad bil, inte en renoverad. Endast det som varit dåligt har blivit utbytt.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Volvo Amazon 1961/62

Post by einar- »

är det så dom tänkt med mina tändkablar då också? Jag tror jag har fyra olika färger på dom :lol:
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
_HG_
Posts: 13
Joined: Tue Jul 20, 2010 9:37 pm
Location: Hässleholm
Contact:

Re: Volvo Amazon 1961/62

Post by _HG_ »

Har just varit och hämtat en bättre begagnad inreding, som jag ropade in på Tradera för 1:-
http://www.tradera.com/Volvo-amazon-inr ... _141441544
Det är samma färg som originalinredningen men några år nyare och lite helare.
Peter Widell
Posts: 209
Joined: Mon Jun 29, 2009 8:37 pm
Location: Upplands väsby

Re: Volvo Amazon 1961/62

Post by Peter Widell »

Hej!

jag var till en bilskrot å kapa bort förstärkningarna som sitter på rambenen vid spiral fjädrarna
som jag svetsa ditt på min amazon för jag ska montera krock på min amazon.

Mvh Peter
Volvo amazon 61-62 topp skick
Medlem 7187 Svenska Volvo Amazonklubben
Post Reply