Krymplackering av instrument m m

Moderatorer
Post Reply
Kumlamazon
Posts: 22
Joined: Thu Oct 20, 2011 4:24 pm

Krymplackering av instrument m m

Post by Kumlamazon »

Hej forumet!

Äntligen gjort registrering efter 2-3 år som besökare. Eftersom en renovering av instrumenthus måste göras till våren har jag ett par frågor. Kan någon lackerare i dag göra en krymplackering som ser ut som original? Har inte sett så mycket på forumet om det. Krymplack finns att köpa, ex på Hansen Racing, men den är tyvärr svart. Mönstringen på denna lack är dock densamma som på Az-instrumentet, men misstänker att den är i en annan skala, grövre, dvs färre skrynklor per ytenhet. Har inte kontrollerat detta. Skulle man hitta en lack som stämmer kan man ju alltid lacka över med ett tunnt lager av rätt grå färg och bibehålla krympmönstret. (Har provat med zinkspray på ett original, krympningen syns igenom, även med ett lager klarlack på).

Då uppstår nästa problem, plastlinserna. De är varmpressade på bakifrån. Borrar man bort dem måste nya anskaffas. Finns väl knappast att få tag på. Skära bort den överskjutande plasten bakom (pressningen)? Maska tror jag inte på. Ska man lacka ska det vara rent på plåten.

En av orsakerna till renoveringen är att hastighetsmätaren visar ca 30 km/h för mycket. Bilprovningen knorrade en del, vid 20 går gränsen för det tillåtna. Men de släppte igenom det. Det här tycks vara ett ganska vanligt fel. Går det att "hemjustera"? Även trippmätaren är ur funktion, förmodligen kuggar borta på dreven.

Har också bytt tempgivare då den gamla visade för hög temp (också vanligt). Den nya, NOS, visade likt f-t också för mycket. Motortemperaturen är mätt och ok. Är det justerbart? Ändra läge på röret bakom mätartavlan? Justera nålen?

Vore trevligt att få höra hur andra löst dessa problem.

/Åke
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Krymplackering av instrument m m

Post by Ragge »

det får ju vara en bra grundfärg innan man lägger krymplacken , gärna någon etsande epoxy annars släpper färgen snart igen på mässingen .
QV
Posts: 4989
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Krymplackering av instrument m m

Post by QV »

om man tittar i ovankant av mätartavlan på tempmätaren så finns det en gradering i celsius.
kolla mätaren i en kastrull med kokande vatten = 100 grader.
Stämer det så visar den rätt! avsett om det är högt eller lågt.

/Janne

instrumentjigge fixar din hastighetsmätare
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
19amazon70
Posts: 73
Joined: Sun Aug 23, 2009 12:01 am
Location: jamtland

Re: Krymplackering av instrument m m

Post by 19amazon70 »

Hej Åke, krymplacken kan jag inte hjälpa dig med...jag fuskade med blank grå.. men att få bort "kontroll-lamporna" kanske.
Jag tog en varmluft-pistol och värmde samtidigt som jag tryckte försikigt bakifrån med lämpligt verktyg.
Man får dock vara försiktig med värmen så lamporna" inte mister formen.
Sen är det bara att trimma av lite skägg från dem och limma tillbaka dem.
BRA att ha ett skrot-instrument att träna på..
Image
Kumlamazon
Posts: 22
Joined: Thu Oct 20, 2011 4:24 pm

Re: Krymplackering av instrument m m

Post by Kumlamazon »

Jo, det där med krymplacken igen. Letade på PV-forumet, de har ju samma problem, hittade ett färgrecept som analyserats fram av Alcro. Färg alltså, inte struktur, men som skulle kunna passa som överlackning.

Leta på: PV-forum, elsystem/instrumentpanel, sid 2 ett stycke ner på listan, under "Farge pa instrumentpanel".

Såg dessutom ett tips om fågelsand blandat med lack. Tydligen finns också problem med den "amerikanska" svarta krymplacken, svårt att få bra resultat enligt en berättare. (Måste prova ändå).

/Åke
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Krymplackering av instrument m m

Post by A-masen »

Här vill jag hoppa in i tipset om fågelsand. Jag var tidigare båtägare. På båtdäck vill man ha en halkfri yta, det finns specialfärg för det. Jag återkommer till det. Jag såg en gång någon som hade blandat sin däcksfärg med sand och det såg för dj****gt ut!

Den specialfärg som finns gissar jag, innehåller ungefär som "Wichyvatten" eller något liknande. Under tiden som färgen torkar poppar det upp små bubblor som brister och bildar små kratrar. Alltså nästan i mikroskopisk storlek. Dett ger en sträv yta på båtdäcket. Vi talar nu alltså om båtdäck som är spända med linneduk, som var vanligt förr på båtar. Även båtar med trädäck kan målas så. Plastbåtar är ju något helt annat. Dels så är det förhållandevis ovanligt med målade ytor och i gjutformen går det att göra en halkfri strukturyta direkt. Någonting säger mig att även bilfärjor har den typen av färg på däck så att inte bilarna skall halka omkring om det blir sjögång.

Det negativa med det här är nog bara det att färgen säljs troligen bara i litersburkar och större. Ingen färgfabrikant fyller en decilterstor burk som är avsedd för att måla på en båt.

Vill man forska mer om det här, om det möjligen är en tillsats, så finns det några båtforum. Träbåtsakuten heter en sida där jag kan tänka mig att svaret eller i alla fall en fingervisning finns. Halkfri däcksfärg är nog ett bra sökord att börja med.
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: Krymplackering av instrument m m

Post by Nalletill1000 »

You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
soulbrother
Posts: 51
Joined: Wed May 06, 2009 10:07 am

Re: Krymplackering av instrument m m

Post by soulbrother »

Kör en repris av mitt tidigare inlägg:
Har nu renoverat mätarhuset till min 70:a med mycket bra resultat. Angående färgen så funkar det mycket bra att först lacka med "vanlig" krymplack som mig veterligt numera bara finns i svart och sedan lacka över med en lämplig matt grå färg. Det är inte så lätt att få tag på krymplacken men om ni har en bildelsbutik som kan ta hem grejor från den stora USA-delsfirman med röda H:et så är det inga problem. (Annat var det på 60-70 talet när krymplacken hade sin storhetstid) För att få fram den grå färgen gick jag till en färghandel som kan blanda och förpacka färg på sprayburk. Jag hade med mig mässingplåten med den grå färgen som prov och lät dem bryta fram en färg som matchade den på den yta som legat skyddad och inte blivit missfärgad. Har ni problem att få någon att bryta fram rätt färg så har jag en färgkod som kan vara användbar. Färgen ska matteras rätt ordentligt men det fixar färghandeln.
Att ta isär mätarhuset för att få loss mässingplåten är rätt enkelt, man får vara väldigt försiktig vid hanteringen av plåten för den är mycket mjuk och lätt att deformera. Slipa gärna bort de fastsmälta "piggarna" som håller plåten i den genomskinliga delen istället för att försöka bryta loss dem. Det som var knepigast var att få loss glasen till kontrollamporna utan att förstöra dem. De är fastsmälta från baksidan och det enklaste visade sig vara att helt enkelt bryta loss den fastsmälta kanten med en hobbykniv och spara lite just vid "nocken" som styr glaset rätt vid montering. Då har man något kvar att limma i vid återmonteringen.
För att få bort det som sitter kvar av den grå krymplacken rekommenderar jag att köra plåten i en karuselltvätt som brukar finnas på bilverkstäder. Då slipper man repa mässingplåten vilket kan ge mönster i krymplacken.
Enkelt va?
Allt som är värt att göra är värt att göras bra!
Kumlamazon
Posts: 22
Joined: Thu Oct 20, 2011 4:24 pm

Re: Krymplackering av instrument m m

Post by Kumlamazon »

Tack för de tips som inkommit. När jag i går besökte en färgfirma (billacker m m) kunde de inte (ville inte?) mäta färgen på instrumentplåten. Deras nya fina utrustning behövde 4x4 cm plan yta för att kunna mäta. Tips på "recept" mottages gärna.

Har också några funderingar beträffande instrumenthus. Har fyra st på hyllan. De är präglade 3.64, 10.64, 12.64 samt 11.67. Man kan väl anta att siffrorna betecknar månad/år för tillverkning? 11.67 skiljer sig från de andra genom att ur hastighetsmätarens anslutningsgängas hål sticker det ut två "rör", ett grövre och ett klenare i förskjutet läge. Det klena är rörligt. På de andra husen sticker 1 grovt rör ut, men det klenare röret har ett djupt läge inuti det grova. Nyinköpt hastighetsmätarkabel, 670506, tycks passa på båda typerna av hus.

Är det detta som skiljer tidiga B18 från senare? (QV skrev någonstans att man skulle tänka på att det fanns olika anslutningar). Fanns tidiga/sena inom 64-68 åren? Eller följde B16:s hus/kabel med en tid in på tidiga B18 (-63)?
Enligt Volvos res.kat. skall 670506 passa till sena B18. Innebär det att de hus jag har är "sena"?

För att ytterligare krångla till det hela har två av husen på den rostfria frontplåten texten VOLVO. De måste väl vara till PV? Az har ju ett streckmönster. Då kommer ju ännu en fråga: Är sena PV/Amazon-hus identiska mekaniskt sett vad gäller tripp/vägmätare m m? De ser likadana ut.

Kör en 67:a som nyligen passerade 40 000 mil, året runt.

/Åke
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Krymplackering av instrument m m

Post by A-masen »

För färgkod är väl det enklaste att du går till en färghandlare och får ett "provhäfte", en sådan bunt med färgprover och en kod på baksidan. Det blir ju enklast att bara välja gråa färgprover. Visserligen kan det i sämsta fall bli en liten skiftning när du sedan har valt krymplack, men du kommer ju bra nära i alla fall.
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Krymplackering av instrument m m

Post by Rolf »

Upptäckte precis att min pulver lack gubbe har en "finporig" krymplack. Bara i svart men det gå ju som sagt att fixa. En bra lack firma kan säkert bryta till något med ögat.

Fördelen med pulverlack är ju också god vidhäftningsförmåga.
Skall prova snart, tänkte ta isär några instrument efter som dom har en "minimum charge"

Rapport kommer när det beger sig.
soulbrother
Posts: 51
Joined: Wed May 06, 2009 10:07 am

FÄRGKOD FÖR INSTRUMENTHUSET

Post by soulbrother »

Den här färgkoden har färgen som jag valde ut hos min lokala handlare:
CM 439 H2
Leta reda på en färgfirma som kan blanda en sparyburk med den koden ordentligt matterad och spraya den ovanpå er krymplack, pulverlack eller fågelsandsblandade bottenfärg så kommer ni att bli nöjda!
Allt som är värt att göra är värt att göras bra!
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: Krymplackering av instrument m m

Post by cooljb »

soulbrother har du nån bild du kan slänga upp så vi kan se hur den färgen blev?? mvh
Post Reply